Hlavní obsah

Zbavte se dotěrných prodavačů!

Foto: Thinkstock

Příliš ochotná prodavačka vás může zaskočit

Obtěžují vás pouliční obchodní zástupci, telefonní nabízeči všeho možného nebo snad horlivá prodavačka, snažící se vám vnutit nějaký kus zboží, o který nestojíte? Chcete jim uniknout, ale neumíte se tomu bránit? Zkuste náš malý kurz asertivity, a už si vždycky budete vědět rady, co v takovou chvíli dělat!

Článek

Myslí to s vámi dobře, chtějí „jen“ prodat! Ale musíte to vy snášet a ztrácet drahocenný čas, když nemáte chuť nic kupovat? Přelstěte je!

Jak se zbavit pouličního prodavače

Klasická situace. Vycházíte z metra, přemýšlíte si o svých věcech, a už se k vám žene mladík s deskami v ruce a milým výrazem, že by pro vás měl nějakou nabídku. Člověk jen těžko unikne přímému pohledu, natož když patříte mezi ty typy lidí, co jednoduše nedokážou říci ne. A v tom to právě je. „Pouliční prodejci vydělávají právě díky lidem, kteří neumějí odmítnout. Příčinou většinou bývá, že se u odmítání druhých cítíte špatně,“ vysvětluje psycholožka Lenka Černá. Nejzákladnějším pravidlem je ono kouzelné, avšak rázné slovo „Ne, děkuji!“. A jdete dál. Když nepřestane, trvejte si na svém a stále opakujte to samé. Rozhodně se ale nezastavujte. Jděte si dál svou cestou. „Pochopitelně, že můžete být i neslušní, ale proč? On přece také dělá svoji práci a snaží se ji dělat, jak nejlépe umí,“ dodává psycholožka Tamara Cenková.

Pokud nevydržíte nátlak nebo nedokážete být dostatečně asertivní a dobře si uvědomujete, že máte s odmítáním problém, je dobré mít v záloze nějakou výmluvu. Podle Lenky Černé by měla být co nejvíce neoblomná. Něco jako: „Volá mi manžel, je nemocný, musím se o něj doma starat!“ Pokud prodavač stále naléhá, jste obětí skutečného manipulátora, a tady platí jen sebrat se a odejít. Takovému prodavači je úplně jedno, jestli je nabízené zboží určené pro vás nebo ne. Pokud je jeho chování takhle neohrabané, jde o nekalého prodejce, který nectí zásady prodeje. Nic dobrého by vám to tak jako tak nepřineslo.

Foto: Thinkstock

Prodejci po telefonu jsou na vás vyškoleni

Telefonní nabízeči všeho možného

Telefonní nabídka služeb má v podstatě podobný základ. Cílem je získat vás na svou stranu a prodat! Volající dealer, či chcete-li operátor, používá osvědčené techniky telemarketingu. „Velkou výhodou je, že ho nevidíte a sluchátko se dá kdykoli položit,“ osvětluje Tamara Cenková. Co dělat, když na nějaké obchodování po telefonu nemáte ani čas ani náladu, ale zavěsit z nějakého důvodu nejde? V první řadě můžete slušně odmítnout stylem: „Promiňte, nemám zájem.“ „Nic si koupit nechci.“ „Nemám momentálně čas.“ a podobně. Pokud se volající nedá a mluví dál, zavěste.

Ze začátku je možná jen pomyšlení, že někomu položíte sluchátko, nepříjemné. Zkuste to udělat jednou a uvidíte, jak to funguje a jak se vám uleví. Lenka Černá jde v takovém případě do útoku. „Vždy mě zajímá, odkud má číslo, že si dovoluje mi volat. Pokud je to někdo z banky nebo jiného ústavu, kde mé číslo mají, dávám obchodníkovi omezený čas, a to dvě až tři minuty. Pokud do dvou minut nesdělí a nevyřeší se mnou, co potřebuje, oznamuji, že čas vypršel a sluchátko pokládám,“ popisuje konkrétní situaci odbornice. Když daný den nemá chuť ani na ony dvě zmíněné minuty, omluví se, že má jednání a nemá na obchodníka čas.

Foto: Thinkstock

Obzvláštní pozor si dejte u finančních produktů

Jak na snaživou prodavačku

A opět situace přímo ze života. Zalíbí se vám oblečení ve vitríně, a tak se zvědavě jdete podívat, co všechno ještě v obchodě mají, a dost možná byste si lákavý kousek odnesli. Sotva ale otevřete dveře, už je u vás prodavačka a ptá se: „S čím vám mohu pomoci?“ Ačkoli chápete, že to má v popisu práce, je vám to nepříjemné, a to dokonce tak, že se otočíte a raději necháte pěkné kousky ty tam, jen abyste se nemuseli někomu zpovídat. Dá se z této situace bravurně vybruslit, abyste to ustáli a obě strany byly spokojené?

„V tomto případě bych jí jasně řekla, že nemám o poradenství zájem a že bych si ráda obchod prošla sama,“ říká Lenka Černá. Funguje i slušné odmítnutí: „Ne děkuji, já se jen dívám.“ Vždy se nezapomeňte usmívat a nikdy v hlase neváhejte. „Každou nabídku, o kterou nestojíte, se snažte odmítat s úsměvem a systémem zadrhnuté gramofonové desky. Stále se stejnou intonací a úsměvem opakujte: Ne, děkuji, nechci!," dodává Tamara Cenková. Je možné, že tyhle věty z úst prostě nedokážete vypustit. Pokud na to nemáte sílu, raději z obchodu odejděte, protože se dá očekávat, že se dotěrné obchodnice jen tak nezbavíte.

Ať už na vás naléhá kdokoli a kdekoli, je dobré si uvědomit, že i prodavačka nebo dealer jsou jen lidé vykonávající svou, často nezáviděníhodnou, práci. Budete-li mít tohle na paměti, určitě se vám ulehčí a přestanete je brát jako obtížný hmyz. Odmítání s úsměvem pak bude snadné!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama