Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Když před lety začaly vznikat první sociální sítě, nikdo nemohl tušit, kam to povede. Původně neškodná, nevinná zábava se zvrhla v mocný nástroj na vydělávání peněz i ovlivňování davů. A hlasy volající po jejich regulaci či omezení alespoň pro děti neutichají, i když jde zřejmě o boj s větrnými mlýny.
V poslední době jsou také novější sociální sítě, kupříkladu TikTok, vyhledávanou platformou pro politiky, již v nich vidí účinnou příležitost, jak oslovit i voliče, které by jinak neměli šanci zaujmout. A neváhají přitom zajít za hranici vkusu či důstojnosti. Otázka je, jestli tohle může na nejmladší generaci, pro kterou byla a je síť určena primárně, opravdu zabírat, nebo zda se podobným pokusům spíš nevysměje.
Alenka-hranolka
Krátká videa, sdílená na sociálních sítích političkou Alenou Schillerovou (ANO), i její další kreace včetně tetování prakticky v přímém přenosu asi neunikly vaší pozornosti. Mnozí se nad nimi pozastavují, padají slova jako úlet, šílenost, bizár či směšné… Najde se ale také dost těch, které podobné výstupy 61leté političky naopak baví. Je zřejmé, že vše má jasný cíl – zaujmout mladší voliče za každou cenu.
Velkou pozornost vzbudilo především video, kde se Alena Schillerová ve snaze zkritizovat vládu za návrh změn vůči brigádníkům, neváhala převléknout do bizarního kostýmu hranolky. „Tak teď hezky poslouchej a radši si sedni. Oni všechny ty nesmyslné změny pro dohodáře, kterými letos zablokovali brigády, zase zrušili,“ vzkazuje politička ve videu. A člověka přitom napadá, jestli zrovna tohle bylo nutné. Což platí i o zmíněném tetování, kterým se politička neváhala pochlubit snad ve všech médiích. „A jaký suvenýr z majálesu máte vy?“ zveřejnila na sociální síti, když se nechala vyfotit i se svým tatérem. Inu, proti gustu…
@aschillerka Omluví se Stanjura s Jurečkou lidem? #tik_tok #fyp #czechgirl #aschillerka #vote #politics #follow #trend #work #fypシ #instagram #trendingvideo #likе
♬ původní zvuk - Alena Schillerová
Zabírá to?
„Můžeme si o tancujících hranolkách myslet, co chceme, faktem je, že hnutí ANO se od začátku kampaní na tiktoku prokazatelně podařilo zvýšit oblibu v cílové skupině 18-25,“ říká spisovatel Jakub Horák, který se sám jako autor podílel na strategii několika politických kampaní. „Jsou tu samozřejmě stále regionální rozdíly Praha versus ostatní kraje, nicméně celkový nárůst volební podpory je evidentní,“ dodává Horák s tím, že sociální síť postavená na krátkých zábavných videích účel ideálně splňuje. „Rozhodně jde o záživnější způsob prezentace než vykládat něco o politickém programu,“ soudí Horák. Podobný názor zastává i politolog Jan Kubáček, podle kterého Schillerová svým rozhodně originálním výstupem splnila účel. „Všichni to budou sdílet, bude se o tom psát a přitahovat pozornost. Kuriózně, čím víc se tomu lidé budou smát, tím více se to bude sdílet. Alena Schillerová si může mnout ruce,“ zhodnotil pro CNN Prima NEWS.

Alena Schillerová v kroji při slavnostním zahájení Dne lidových krojů a krajů v Poslanecké sněmovně letos v březnuFoto: Deml Ondřej, ČTK
Nová měřítka úspěchu
Leckomu se může zdát, že svět už je doopravdy vzhůru nohama, když i politika zcela pozbyla na vážnosti a důstojnosti, možná je to ale všechno trochu jinak. Díky stále snadnějšímu přístupu k informacím, které se na nás valí ze všech stran, jsou lidé už přesycení závalem zpráv, analýz či sáhodlouhých projevů. Je toho všeho zkrátka moc, a tak vyhrávají rychlá, úderná a nepříliš vážná sdělení.
„Velká část voličů se odmítá mobilizovat stylem ‚teď jde o všechno‘ a vyhovují jim spíše lidské příběhy typu ‚zábavný strejda drbe prase koštětem‘ nebo ‚teta z Moravy si nechala udělat kérku‘,“ shrnuje Jakub Horák s tím, že fungovat to může velmi dobře. „Nejprve naberete sledující a pak jim nabídnete volební téma typu výstavby bytů a podobně. Kdo followery nenabere, nemá kde jim své sdělení nabízet, protože cílovka sleduje média, jako je zpravodajská televize, už čím dál tím méně,“ shrnuje současnou situaci Horák.