Hlavní obsah

První kameramanka nominovaná na Českého lva Anna Smoroňová: O nerovnosti pohlaví se musí mluvit!

Foto: ČFTA

Anna Smoroňová natočila svůj první celovečerní film, a hned nominace. Gratulujeme!Foto: ČFTA

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jednatřicátý ročník prestižních filmových cen Český lev má jedno velké „poprvé“. V kategorii kamera byla totiž nominována první žena. Bere to jako velký milník nejen pro sebe, ale i celý její obor. Přinášíme vám s ní rozhovor.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rodačka ze Slovenska Anna Smoroňová se před spoluprací s režisérem Tomášem Mašínem na filmu Němá tajemství věnovala natáčení videoklipů, reklam a krátkometrážních filmů. Když dostala možnost podílet se na filmu, pod jehož scénářem je podepsána Alice Nellis (rovněž nominována na Českého lva), neváhala. A to netušila, jak moc se psychologické drama o tom, jak jeden okamžik dokáže převrátit váš život naruby, bude podobat její realitě.

Za film Němá tajemství jste nominována na cenu za nejlepší kameru, jak jste se to dozvěděla a jaké byly vaše pocity?

Samozřejmě jsem měla ohromnou radost. Seděla jsem ve vlaku a najednou mě začala rodina a přátelé bombardovat radostnými zprávami. Bylo celkem vtipné zvládnout tolik telefonování při tak slabém internetovém připojení, jako je na trati z Bratislavy do Prahy. Dostat takové uznání za vynaložené úsilí a práci je skvělé. Beru tu nominaci jako významný krok vpřed v bourání bariér tradičních rodových rolí v kameramanském odvětví. Doufám, že i touto cestou se otevřou dveře více ženám a ty se budou moci věnovat své kreativní vášni za kamerou.

Mnoho žen stále musí čelit diskriminaci a sexismu. Je nutné o tom mluvit!

Jste historicky první žena, která je na tuto cenu v kategorii kamera nominována. Jak je možné, že to trvalo tak dlouho?

V kameramanském odvětví je jen 7 % žen, takže jsme stále daleko od toho, abychom se mužům vyrovnaly počtem. Bohužel kamera byla odjakživa mužskou záležitostí. Dlouho převládal názor, že obory jako například kinematografie jsou pro muže vhodnější. Náročná povaha profese kameramana, která obsahuje dlouhý a nepravidelný časový režim, časté cestování a fyzicky náročné úkony, mohly pro ženy představovat výzvu, kterou musely ještě skloubit s povinnostmi souvisejícími s péčí o děti. Naštěstí se to postupně mění, ale jde to pomalu. A není to jen ve filmu. Důležité je si uvědomit, že stále máme po celém světě i mnoho jiných profesí, ve kterých ženy dostávají nižší platy, bojují se sexismem a diskriminací. I proto by každá z nás měla sdílet vlastní zkušenost a o tomto tématu mluvit.

Jedná se o první film, kterého jste se coby kameramanka zhostila. Jak moc se práce na celovečerním filmu liší od natáčení seriálu, dokumentu nebo videoklipu?

Je to tak. Němá tajemství byl můj celovečerní debut. Cítila jsem se výjimečně, protože jsem do té doby žádný dlouhometrážní film nenatočila a najednou přišel s nabídkou tak etablovaný režisér (Ochránce, 3 sezony v pekle, Bratři - pozn. red.)! Bylo fajn cítit, že vám dá někdo takovou šanci, že vás vidí a vnímá jako rovnocenného partnera. Práce na celovečerním filmu je komplikovanější než na klipu nebo reklamě. Je to komplexní záležitost. V klipech se dá různým nedokonalostem při střihu vyhnout, ve filmu to bohužel tak velkorysé není. Musíte myslet na to, že každý váš krok bude mít následky. Může pomoct při líčení příběhu, ale i unudit diváka k smrti.

Foto: Profimedia.cz

Zleva scenáristka Alice Nellis, herečky Milena Steinmasslová a Jana Plodková, herec Marián Mitaš, kameramanka Anna Smoroňová, režisér Tomáš Mašín a herečka Magdaléna Borová při slavnostní premiéře filmu Němá tajemství v září 2023Foto: Profimedia.cz

Jaké předpoklady by měl mít dobrý kameraman?

Myslím, že každý, kdo chce v kameře vynikat, by měl kromě řady jiných věcí věřit ve svou intuici. Budovat ji postupně nabytými vědomostmi, vkusem a zkušenostmi natolik, že ho v důležitých momentech podrží a pomůže mu odlišit se od ostatních.

Film Němá tajemství je svým tématem těžký. Pojednává o lidech s těžkým onemocněním. Mělo na vás natáčení nějaký vliv?

Ani jsem netušila, jak moc bude můj život filmu, za několik měsíců po přijetí nabídky, podobný. Ocitla jsem se v situaci, kdy jsem viděla jednoho z nejbližších členů rodiny bojovat s rakovinou mozku. Žila jsem v divném meziprostoru, ve kterém se mnoho věcí opakovalo a cesty z nemocnice na plac nebyly vůbec ojedinělé. Bylo to opravdu náročné období. I díky tomu, co jsem zažívala v soukromí, jsem dokázala víc prožít citlivost a křehkost, s jakou by měl být podobný příběh vyobrazen.

Ceny Český lev se budou předávat zítra, v sobotu 9. března, připravujete si řeč pro případ, kdybyste vyhrála?

Vyhrát můžu, ale také nemusím. Každý z mužů, kteří jsou se mnou nominovaní, je talentovaný kameraman se specifickým rukopisem, takže tipnout si, komu to tento rok padne, si netroufnu. Myslím ale, že by si měl být každý vědom zodpovědnosti, která přichází s možností hovořit před tolika lidmi v přímém přenosu. Proto je na to dobré být připravený.

Ani jsem netušila, jak moc bude můj život filmu podobný. Ocitla jsem se v situaci, kdy jsem viděla jednoho z nejbližších členů rodiny bojovat s rakovinou.

Jaké jsou vaše nynější pracovní plány?

Dávám si pauzu od hrané tvorby. Rozhodnutím natočit hraný film na sebe člověk bere závazek, který ho na určité období úplně připoutá k danému projektu a vybírá si svou daň. Proto jsem se rozhodla věnovat méně intenzivním žánrům. Ale nebudu lhát, chybí mi to, takže se k tomu možná brzy vrátím.

Kdo další má želízka v ohni?

Nominace na Českého lva 2024

  • Nejlepší celovečerní film - Bratři, Němá tajemství, Přišla v noci, Tancuj Matyldo, Úsvit
  • Nejlepší režie - Bratři (Tomáš Mašín), Němá tajemství (Tomáš Mašín), Přišla v noci (Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar), Tancuj Matyldo (Petr Slavík), Úsvit (Matěj Chlupáček)
  • Nejlepší herečka v hlavní roli - Tatiana Dyková (Bratři), Jana Plodková (Němá tajemství), Simona Peková (Přišla v noci), Regina Rázlová (Tancuj Matyldo), Eliška Křenková (Úsvit)
  • Nejlepší herec v hlavní roli - Oskar Hes (Bratři), Jan Nedbal (Bratři), David Prachař (Citlivý člověk), Karel Roden (Tancuj Matyldo), Kryštof Hádek (Volha)
  • Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Karolína Lea Nováková (Bratři), Denisa Barešová (Její tělo), Milena Steinmasslová (Němá tajemství), Annette Nesvadbová (Přišla v noci), Martha Issová (Úsvit)
  • Nejlepší herec ve vedlejší roli - Václav Neužil (Bod obnovy), Stefan Konarske (Bratři), Jiří Rendl (Přišla v noci), Antonio Šoposki (Tancuj Matyldo), Tomáš Jeřábek (Volha)
  • Nejlepší scénář - Marek Epstein (Bratři), Alice Nellis (Němá tajemství), Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar (Přišla v noci), Nataša Slavíková a Petr Slavík (Tancuj Matyldo), Miro Šifra (Úsvit)
  • Nejlepší kamera - Filip Marek (Bod obnovy), Friede Clausz (Bratři), Dušan Husár (Citlivý člověk), Anna Smoroňová (Němá tajemství), Martin Douba (Úsvit)
  • Nejlepší televizní film nebo minisérie - Cesta do tmy, Docent, Matematika zločinu
  • Nejlepší televizní seriál - #annaismissing, Dobré ráno, Brno!, Volha

Kdo si odnese sošku Českého lva, se dozvíte 9. března po 20 hodině v přímém přenosu České televize. Galavečer bude moderovat Marek Eben.

Související témata:
Kameraman
Ceny české filmové kritiky

Načítám