Hlavní obsah

Znáte biorytmy svého těla?

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Víte, kdy je na vše ten správný čas?

24. 9. 2008

Kdy je správný čas na učení a kdy naopak na jídlo a odpočinek? Proč vám v určitou dobu jde nějaká činnost velmi lehce, a jindy s ní máte potíže? Napoví vám vám vaše vnitřní hodiny.

Článek

Časopis Uzlíček

Víte o tom, že deprese, neurózu, trávicí problémy nebo například srdeční potíže si člověk často vyvolává sám? Na vině může být nedodržování biorytmů vlastního těla. Pokud se svým biorytmům podřídíte, budete určitě příjemně překvapeni tím, jak se zvýší efektivita vaší práce.

Kdy si člověk v průběhu dne dokáže zapamatovat nejvíce informací, kdy nejméně vnímá bolest a kdy si nejlépe odpočine? Vědci zabývající se biorytmy to dobře vědí. Vnitřní hodiny člověka - takzvané biorytmy, totiž ovlivňují nejen naše soustředění, ale i fyzickou a duševní kondici. Proto bychom jejich význam rozhodně neměli podceňovat. Biorytmy pracují v průběhu dne v těchto fázích:

04.00-06.00 hod.

V těchto hodinách se naše tělo probouzí. Na plné obrátky se rozjíždí krátkodobá paměť. Pokud se tedy chystáte na zkoušky nebo třeba na důležitý pohovor, zkuste si všechno ještě jednou zopakovat. V tomto čase si vše mnohem lépe zapamatujete.

Většina lékařských ordinací má v tuto dobu zavřeno, což je naše velké štěstí. V těchto ranních hodinách je totiž tělo nejcitlivější na bolest. Samozřejmě, že porod či nečekanou operaci si časově naplánovat nemůžeme. Ostatní bolestivější zákroky však určitě raději odsuňte, nejlépe na období mezi 13.00- 14.00, kdy je naše tělo naopak vůči bolesti nejodolnější.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Ráno nabijte tělo výživnou snídaní

Tato hodina je ideální pro snídani. Naše tělo je v tuto dobu připraveno na to, aby se zásobilo energií na celý den.

09.00-12.00 hod.

Nyní jsme podle vědců nejvýkonnější. Bez problémů bychom měli zvládnout jakoukoliv práci, ať už půjde o činnosti duševní či fyzické. Tyto hodiny jsou také nejvhodnější pro učení, proto by měly mít děti nejtěžší předměty ve školním rozvrhu právě v dopoledních hodinách.

Veškerou energii ztratíte jako mávnutím kouzelného proutku, pokud si v této době dopřejete nějaké vydatné těžké jídlo. Takovým přísunem kalorií tělo spíš unavíte.

13.00-14.00 hod.

Jak už jsme zmínili, v této denní době je člověk nejodolnější vůči bolesti. Zkuste se věnovat nějakým lehčím činnostem. Rozhodně nebude na škodu, dáte-li si lehký oběd.

Tělo i mysl jsou otupělé. Proto byste se v těchto hodinách rozhodně neměli pouštět do řešení nějakých vážnějších problémů.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Učte se mezi 17. a 22. hodinou

17.00-22.00 hod.

Po sedmnácté hodině jsme na vrcholu duševních i fyzických sil. Jsme schopni rychle reagovat, dokážeme si zapamatovat velké množství informací a jsme zruční i manuálně. Tento čas je velmi vhodný pro studium. Můžete-li, naplánujte si na toto období návštěvu jazykového kurzu. Látku si budete mnohem lépe pamatovat, čímž pro vás výrazně vzroste i efektivita celého kurzu. Tento čas je velmi vhodný také pro sport. K večeru je tělo uvolněné. Dopřejte si lehkou večeři.

Snažte se neodkládat jídlo až na pozdní večerní hodiny. Právě totiž velmi sílí smysly pro chutě a vůni. Večernímu mlsání se pak budete vyhýbat jen stěží.

23.00 hod...

V tuto hodinu je nejvyšší čas uložit se ke spánku. Přes noc potřebujeme načerpat novou energii a sílu pro další den.

Půjdete-li spát až v časných ranních hodinách, vaše tělo si dostatečně neodpočine a příští den budete mnohem méně efektivní.

Slaďte se s vaším biorytmem, uvidíte, že vám bude lépe!

Časopis Uzlíček listopad 2006

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.