Hlavní obsah

3 jídla za pár korun? Vezměte na milost zázračnou brokolici!

Foto: David Háva

Jemnou chuť brokolice oceníte v polévce, pomazánce i zapečené variaci se sýrem a tofu

Snídaně, oběd i večeře za babku? Zkuste to s brokolicí. Snídaně v podobě svěží pomazánky, k obědu ji zapečte s tofu a rajčaty a k večeři připravte hustou polévku, plnou zdravé zeleniny.

Článek

Brokolici můžete s čistým svědomím zařadit mezi superpotraviny. Jde doslova o je velkou zásobárnou vitaminu C a kromě toho i dalších vitaminů a minerálů. Při vaření brokolice dbejte na to, abyste ji uvařili tak akorát, aby se nerozpadala. Dlouhým vařením se totiž snižuje účinnost prospěšných látek, pro které je nazývána zázračnou zeleninou.

Polévka s ovesnými vločkami

Na 4 porce potřebujete: ½ hlávky brokolice, 2 středně velké brambory, 1 mrkev, 1 cibuli, 1 stroužek česneku, 2 lžíce ovesných vloček, 1 lžíci nasekané petrželky, 1 lžíci másla, sůl, pepř, kmín, 1 l zeleninového vývaru

Foto: David Háva

Díky ovesným vločkám je polévka příjemně zahuštěná

Postup: Brokolici rozeberte na růžičky. Brambory oloupejte a nakrájejte na kostičky. Mrkev oškrábejte a nakrájejte na kolečka, cibuli nasekejte nadrobno a stroužek česneku prolisujte. V hrnci nechte rozpustit máslo a orestujte na něm cibuli. Přidejte půl lžičky kmínu a nechte ho provonět. Pak přihoďte brokolici, brambory, mrkev, krátce ještě vše orestujte, osolte a opepřete a zalejte vývarem. Po polévky dejte ovesné vločky, česnek a vařte, dokud zelenina není zcela měkká. Na talíři pak každou porci posypte nasekanou petrželkou.

Tip: Místo brokolice můžete použít na malé proužky nasekanou kapustu.

Zapečená brokolice s tofu

Na 4 porce potřebujete:½ hlávky brokolice, 5 brambor, 3 rajčata, 200 g uzeného tofu, 2 vejce, 100 ml smetany (30%), 1 cibuli, 1 mozzarellu, špetku muškátového oříšku, sůl, pepř, máslo na vymazání, olej na restování

Foto: David Háva

Jednoduché, zdravé a chutné!

Postup: Brambory uvařte den předem ve slupce. Brokolici rozeberte na růžičky a v osolené vodě ji uvařte doměkka. Tofu nakrájejte na kousky, cibuli nasekejte nadrobno. Na oleji orestujte cibuli a po chvíli přidejte nakrájené tofu. Ještě krátce opečte a stáhněte z ohně. Brambory oloupejte a spolu s rajčaty nakrájejte na plátky. Do máslem vymazaného pekáčku skládejte střídavě plátky brambor, rajčat a navrch dejte růžičky brokolice a tofu s cibulí. Vejce rozšlehejte se smetanou, osolte, pepře a spětku muškátového oříšku. Směs nalejte do pekáčku, navrch poskládejte na plátky nakrájenou mozzarellu a dejte vše zapéct na 30 minut do trouby předehřáté na 190 °C.

Tip: Místo rofu můžete použít na malé kousky nakrájené zbytky z pečeného kuřete.

Pomazánka z brokolice

Na 4 porce potřebujete: 1 malou hlávku brokolice, 100 g lučiny, 2 jarní cibulky, 1 stroužek česneku, 2 lžíce zakysané smetany, sůl, pepř, ½ lžičky citronové kůry

Foto: David Háva

Tahle pomazánka výborně chutná s celozrnným pečivem i do křupava opečenými tousty

Postup: Na růžičky obranou brokolici uvařte doměkka v osolené vodě. Pak ji nechte pořádně okapat a v míse ji důkladně rozmačkejte vidličkou. Přidejte lučinu rozšlehanou se smetanou, prolisovaný stroužek česneku, nadrobno nasekané jarní cibulky a citronovou kůru. Vše důkladně promíchejte a podle chuti ještě osolte a opepřete.

Tip: Pro pikantnější chuť můžete do pomazánky nastrouhat trochu křenu.

Jak je to u vás doma s brokolicí? Našla si tam pevné místo? Podělte se s námi o vaše oblíbené recepty!

ynezorPumanzeSaNyknalC