Hlavní obsah

6 dietních mýtů, kvůli kterým možná nehubnete

Foto: vgstudio, Shutterstock.com

Mýtů o zdravém hubnutí a vhodném životním stylu existuje bezpočet. A mnohé z nich vám cestu za lepší postavou spíš zkomplikují. Některé sice fungují, ale rozhodně to neplatí u každého stejně. Ptali jsme se odbornic, jak je to doopravdy.

Článek

Abyste zhubli, musíte: snídat, jíst málo a často, hladovět po páté večer, tukům se vyhýbat obloukem… Také se úzkostlivě držíte těchto zaručených rad a kila pořád nejdou dolů? Není divu! Jsou to ty největší mýty o hubnutí. Víme, proč byste na podobné rady měli raději zapomenout.

1. Snídaně nadevše

Že se bez snídaně zhubnout nedá? Omyl. I když se o ní mluví jako o nejdůležitějším jídle dne, není to pravda. „Když se ráno nenasnídáte, neznamená to, že budete automaticky bez energie, hladoví, zpomalíte si tím metabolismus a začnou se vám rozpadat svaly. Ztráta svalů či hmotnosti je primárně efekt celkového kalorického deficitu nebo nízkého příjmu bílkovin, ne tím, že vynecháte snídani,“ vysvětluje Kateřina Hollerová, hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours.

Foto: NazarBazar, Shutterstock.com

Snídaně sama o sobě neurčuje, zda hubnete, či ne. Důležitá je celková energetická bilance

2. Jíst málo a často

„Dlouho se tradovalo, že je nutné jíst pětkrát denně. Nyní však řada studií ukazuje, že tomu tak není. Například Institut klinické a experimentální medicíny v Praze zjistil, že strava rozvržená do dvou velkých jídel měla příznivější vliv na redukci hmotnosti než strava rozdělená do šesti pokrmů za den. Hledejte tedy pro sebe nejvhodnější počet denních porcí v rámci svého životního stylu,“ doporučuje Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví.

3. Večeřet nejpozději v 17 hodin

Ani ideální čas večeře nelze určit obecně. Záleží, kdy se ukládáte k spánku. Jste-li zvyklí spíše ponocovat, musíte večeři posunout, aby vás hlad pozdě v noci nenutil hledat různé lahůdky.

„Velký mýtus koluje o sacharidech v pozdních hodinách. Tvrzení, že je nesmíte jíst po páté večer, je nesmysl. Problém přibírání není v tom, jestli si dáte večeři včetně přílohy v pět nebo třeba v deset večer. Přibírání do tuku závisí především na tom, kolik toho sníte během celého dne, a pak samozřejmě na dalších okolnostech, jako jsou nedostatečný pohyb, špatný výběr potravin, stres či přejídání,“ říká Kateřina Hollerová.

Foto: Nataliya Sdobnikova, Shutterstock.com

Jídelníček přizpůsobte svému dennímu harmonogramu a netrapte se, v kolik co sníte

4. Nejíst sacharidy a vyhýbat se tukům

Podle Věry Burešové není ani nutné vyřazovat pečivo, přílohy či tuky. Záleží na druhu a množství. „Přílohy jsou komplexní sacharidy, které tělo potřebuje. Pečivo je dobré vybírat celozrnné, ale neznamená to, že se mu v redukci musíte zcela vyhnout. Není potřeba vynechávat zdroje správných sacharidů, důležité je naopak mít vyvážený jídelníček. Vyhnout byste se měli pouze sladkostem, jako jsou zákusky, sušenky nebo čokoláda.“

Zapomeňte i na odtučněné potraviny. „Tělo tuky potřebuje například proto, že se v nich rozpouštějí vitaminy A, D, E a K. Je ovšem důležité vybírat zdravé tuky, které obsahuje například olivový olej, ryby, ořechy, semínka nebo avokádo,“ vysvětluje Věra Burešová.

5. Pít co nejvíc

Také jste si mysleli, že bez několika litrů vody denně zhubnout nelze? Pak vás vyvedeme z omylu. Zásada je ani málo, ani moc. Při redukci váhy byste měli vypít cca dva litry vody, záleží ale i na tom, zda sportujete nebo jestli máte fyzicky náročnou práci. Nadbytkem tekutin se můžete snadno zavodnit a přidáte si tak několik kil.

Důležité je, co pijete. „Uvědomte si, že pitný režim by se měl skládat hlavně z neperlivé neochucené vody, případně občas ovocného čaje. Nepijte sladké minerálky ani kolové nápoje, protože jsou zdrojem prázdných kalorií,“ varuje Věra Burešová.

Foto: sebra, Shutterstock.com

Pitný režim je důležitý, ale nepřehánějte to

6. Jedna sklenička nevadí

Myslíte, že jedno pivo vám neuškodí? Chyba – zvlášť když vám „neuškodí“ několikrát do týdne. Pivo ani jiný alkohol není při hubnutí dobrá volba. „Proces redukce zpomalí, nebo dokonce zcela zastaví. Etanol totiž významně snižuje využití tuků jako zdroje energie a je to umocněno cukry, které v pivu či vínu najdete,“ varuje Monika Bartolomějová. Pokud si tedy hlídáte svůj denní příjem kalorií, nezapomínejte, že každé deci alkoholu vám výsledný součet výrazně změní.

Hubli jste podle těchto zažitých dietních pravidel? Osvědčily se vám?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama