Hlavní obsah

6 triků obchodníků: Na tohle jim neskočte!

Foto: thinkstock

Nenechejte se obalamutit při reklamaci

Vždy je výhodné, když jako spotřebitelé znáte svá práva. Naučíme vás rozeznat šest hlášek, které možná vypadají logicky a důvěryhodně, ale je to jen bouda na nezkušené.

Článek

Možná jste také už někomu skočili na jeho výmluvy – a pak za to zaplatili. Dnes vás seznámíme s těmi nejčastějšími, které byste měli ihned odhalit a přebít argumenty.

1. To jste koupili v naší druhé prodejně, musíte jít reklamovat tam…

Pokud má obchod víc prodejen, pak reklamaci můžete uplatnit v jakékoli z nich – a to po celé republice. Až na výjimky nelze reklamovat výrobky, které si u stejné značky koupíte v zahraničí.

2. Přijďte jindy, není tu pan vedoucí.

Po celou otvírací dobu musí být v prodejně přítomen člověk, který je schopen od vás převzít reklamaci. Pod rouškou „tak já to od vás tedy převezmu“ si nedejte namluvit, že nemusíte o předání reklamace dostat odpovídající doklad. Měl by obsahovat vaši a obchodníkovu identifikaci, datum prodeje a datum uplatnění reklamace, stejně jako důvod, proč zboží reklamujete.

Pozor na to, někteří obchodníci mají nachystaný protokol, ve kterém je rovnou dohoda o prodloužení lhůty reklamace, takže si všechny doklady dobře přečtěte.

3. Bez paragonu máte smůlu, reklamovat nelze.

„Kupní doklady, záruční listy a podobné doklady si schovávejte, uplatnění reklamace je pak mnohem rychlejší a jednodušší. Ale podstatné je prokázat, že jste dané zboží koupili právě u daného prodejce – například dokladem o platbě kartou, svědectvím jiné osoby, čestným prohlášením,“ radí Sdružení na ochranu spotřebitele SOS.

Pokud paragon máte, pak ho nedávejte, ani při reklamaci, z ruky. Lepší je si udělat kopii, a tu případně obchodníkovi ponechat.

Foto: thinkstock

Nemáte paragon? Stačí výpis z účtu

4. Bez krabice reklamovat nemůžete.

Nikdo vám nemůže přikazovat, abyste si schovávali všechny krabice a jiné obaly od všeho, co jste si koupili. Taková podmínka je neplatná i v případě, že ji obchodník napsal do reklamačního řádu. „Prodejce nesmí omezovat vaše právo na reklamaci takovým požadavkem," uvádí Jana Jelínková z ČOI. Vaší povinností je zabalit výrobek tak, aby se mu nemohlo nic stát a nemohlo vzniknout mechanické poškození.

5. Smlouva není potřeba, stačí se dohodnout ústně.

Jakmile tahle věta zazní z úst řemeslníka, se kterým právě plánujete rekonstrukci koupelny, měli byste zpozornět. Základem je mít sepsanou smlouvu o dílo, i když jde o firmu, kterou vám někdo doporučil. I když je ústní domluva platná, jen velmi těžko se dokazuje. Jen písemná forma dokládá, co jste si objednali, z jakého materiálu a za kolik peněz. Měli byste mít doklad i na každou částku, kterou dáváte řemeslné firmě jako zálohu.

Varujeme před placením předem – adekvátní záloha je přibližně třetina z celkové ceny – a chtějte na vše také doklad. Od věci není ani sjednání si smluvní pokuty, pokud řemeslník nesplní termín nebo nedodá práci v požadované kvalitě.

6. Zboží zakoupené ve slevě nemůžete reklamovat.

To je pravda pouze v případě, že byste chtěli reklamovat vadu, pro kterou bylo zboží zlevněno. Nedejte se rozhodně odradit v případě, že šlo o klasický sezonní výprodej. Při nákupu se slevou byste vždy měli vědět, proč bylo zlevněno, a dostat tuto informaci nejlépe i písemně.

Měli jste někdy problémy s reklamací? Napište nám o tom!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.