Hlavní obsah

Bezlepkový život nemusí být nuda

Foto: Thinkstock

Brambory můžete jíst bez obav

Žijete své dny a občas si zamlsáte, nebo se najíte více, potom zase držíte pár zeštíhlovacích dnů. Proč ne?! V případě, že vám diagnostikují celiakii, se ale dieta povinně stane součástí vaší každodennosti, protože jinak jde o život! My vám ukážeme, že i s celiakií může být nejen vaše jídlo bohaté a plnohodnotné!

Článek

Nesnášenlivost lepku (gluténu)

Oznámili vám, stejně jako dalším 50 000 lidí, že máte celiakii, Duhringovu dermatitidu nebo lehčí formu, alergii na lepek? Potom musíte dodržovat bezlepkovou dietu a nesmíte se ani pohledem dotknout mouky.

Znamená to úplné vyloučení všeho, co obsahuje lepek, tj. vyvarovat se veškerého běžného pečiva, těstovin a  mnoha dalších výrobků, které lepek obsahují, aniž byste to před tím tušily. Jde zejména o uzeniny, mléčné výrobky, čokolády, oplatky, sladkosti, instantní i konzervovaná jídla.

Neustále musíte kontrolovat, co vlastně jíte, berete si do prodejny lupu na etikety. Zjistíte, že některé potraviny jsou nedostatečně označeny, že se pořádně nedozvíte, co v nich vlastně je. Hledáte výrobky s přeškrtnutým klasem, protože jsou zárukou toho, že je potravina bez lepku.

Jediným způsobem léčby je vyloučení lepku z potravy, a to již na celý život.

Záhadou stále zůstávají „E“ (éčka)

Malým tajemstvím zůstávají dochucovadla potravin, tzv. éčka v otázce, zda obsahují stopy lepku nebo ne. Podle evropských průzkumů éčka lepek neobsahují, ale někomu s touto nemocí nemusí dělat dobře. Vyloučit byste měly E 128 (červeň 2G).  Ale i tady se blýská na lepší časy, protože používání „éček“ se sice pomalu, ale přeci jenom redukuje. Bezpečný je výrobek, který je přímo označený jako vhodný pro celiaky.

Říkáte si, co tedy vlastně můžete jíst?

Kde je a není lepek

Samozřejmě nelze vyjmenovat všechny potraviny s lepkem, ale v zásadě je třeba se vyvarovat pšenici, žitu, ječmeni a ovsu. Je tedy nutné vyřadit veškeré potraviny, které jsou z těchto obilovin vyrobeny. Naopak lepek neobsahují brambory, rýže, kukuřice, luštěniny, sója, pohanka, jáhly, amaranth (nepravá obilnina, někdy také bývá nazývána plodinou třetího tisíciletí), které je možné používat jako náhradu za potraviny obsahující lepek.

Foto: Thinkstock

Lepek je obsažen v obilných zrnech

Slovo odborníka

Doc. MUDr. Pavla Kohouta, PhD.,vedoucího Centra výživy a vedoucího Jednotky intenzivní metabolické péče Fakultní Thomayerovy nemocnice v Praze, jsme se zeptali:

Existují nějaké rizikové faktory, které mohou celiakii u člověka „nastartovat“?

Pacienti, kteří onemocní celiakií, mají určitou genetickou dispozici, která se může, ale také nemusí vyjádřit. Spouštěčem vzniku autoimunitní reakce je lepek ve stravě. Ke vzniku této reakce bývá nutný nějaký stresor, buď těžší onemocnění, těhotenství, menopauza, operace nebo i psychický stres, který může spustit autoimunitní reakci a dojde k vyjádření celiakie.

Jaká vyšetření musí pacient absolvovat, aby se u něj nemoc s konečnou platností potvrdila?

Při podezření na celiakii nebo při screeningu k vyloučení celiakie se odebírá krev, ve které se stanovují sérologické markery celiakie, protilátky proti tkáňové tramfutamináze, případně protilátky proti endomyziu. Pokud jsou pozitivní, provádí se odběr sliznice tenkého střeva v průběhu endoskopického vyšetření žaludku (gastroskopie). U dětí se odběr sliznice tenkého střeva provádí entorobiotickou kapslí.

V případě diagnostikováni celiakie je vhodné zdravotní stav pacienta zkontrolovat alespoň jedenkrát až dvakrát do roka. Zhodnotí se pacientova hmotnost, pozitivita markerů celiakie, kostní denzita, krevní obraz.

Jaké zdravotní následky může dlouhodobě neléčená celiakie mít?

U neléčené celiakie dochází ke zhoršenému vstřebávání některých živin, především tuků, minerálů (vápníku), dále vitaminů rozpustných v tucích. Zvyšuje se riziko vzniku metabolické kostní nemoci – prořídnutí kostí, chudokrevnosti (anémie), malnutrice (podvýživy). U pacientů s neléčenou celiakií je také vyšší riziko nádorových onemocnění.

Foto: Thinkstock

S celiakií se musíte vzdát spousty potravin

Osobní zkušenosti s celiakií

Soňa: Celiakii u mě určili v 21 letech. Vyšetření jsem podstoupila na základě toho, že jsem se cítila často unavená, měla jsem průjmové období, které se střídalo s pocity na zvracení. Hlavní příznaky jsem měla asi dva až tři měsíce. Jakmile jsem začala dodržovat dietu, vše se zlepšilo.

Moje maminka z toho byla nešťastná, začala ji držet se mnou, aby mě podpořila. Překvapilo ji, že dietou bezlepkářů shodila pár kilogramů, které se předtím marně snažila dát dolů. Náročnější jsou pro přípravu jídla z moučných těst (buchty, knedlíky, chléb, cukroví). Zde je zapotřebí větší míry trpělivosti a zkoušet různé postupy.

Lucie: Projevilo se to v mých 28 letech. Začala jsem mít imunitní problémy, byla jsem unavená a vyčerpaná, trpěla jsem nechutí k jídlu. Vadilo mi, že není restaurace, do které by mohl celiak zajít bez problémů a strachu z jídla.

Všechno zlé je pro něco dobré, začala jsem v tomto oboru podnikat, abych pomohla stejně postiženým a poskytnout službu, která mně chyběla. Zřídila jsem restauraci Zahrada, která má i speciální bezlepkové recepty. Předpokládám, že nezůstanu jen u jednoho projektu, ale vybuduji celou síť (formou franchizy) pro postižené celiakií.

Speciální recept pro dietu bez lepku:

Vaření dnešní doby musí být rychlé, snadné a hlavně plnohodnotné. Já vařím s přihlédnutím na roční období, to je pro mě velmi důležité, a lokální suroviny. Velmi oblíbeným jídlem mým, ale mých přátel, jsou zelníky, snadné a  našemu českému jazýčku blízké.

Pro 2 osoby potřebujete: Jeden sáček kysaného zelí (pozor, kvalitního kysaného zelí bez éček a 9% kyseliny octové, která se do zelí přidává pro urychlení zkyselení), 4 vrchovaté polévkové lžíce bio pohankové mouky, která se důkladně zapracuje a slepí nám těsto, 1 větší cibuli, kterou pokrájíte na kostičky a osmažíte na oleji dozlatova. Všechny ingredience smícháte a můžete tvarovat placičky o váze 125 g nebo větší či menší. Opečete na oleji z obou stran a nebo pečete bez tuku v horkovzdušné troubě. Na pánvičce jsou ale chutnější. Dají se jíst teplé například s uzeným masem nebo s mačkaným tofu natural a salátkem.

Máte i vy zkušenosti s potravinami pro bezlepkáře? Je něco, co můžete doporučit ostatním? Udělejte to v diskusi pod článkem nebo na info@prozeny.cz.

ynezorPumanzeSaNyknalC