Hlavní obsah

Chystáte se na prodej bytu? Nezapomeňte jej pořádně vyšperkovat!

Foto: pikselstock, shutterstock.com

Prodáváte byt? Každá koruna se počítá, tak dejte pozor, abyste zbytečně neprodělaliFoto: pikselstock, shutterstock.com

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nádobí ve dřezu, rozestlané peřiny a „nastrojený“ němý sluha? Tak tímto kupce nenalákáte. A i když nejde o prohřešek proti desateru, nelichotivá prezentace může zbytečně protahovat prodej vašeho bytu.

Článek

Málokomu je při prodeji bytu či domu lhostejná délka doby, po kterou bude jeho nemovitost „hledat“ nového majitele. Přáním většiny je pokud možno rychlý a výhodný prodej. Pokud však chcete, aby váš byt potenciálního kupce ihned zaujal, musíte nemovitost připravit – předvést její potenciál. Zvýšíte tak své šance na úspěšný prodej.

„Hlavní zásadou je nemovitost prezentovat v nejlepším možném světle za pomoci co nejnižších nákladů,“ vysvětluje designérka Zuzana Wiesnerová z firmy Home Staging.

Druhou šanci udělat dobrý první dojem nedostanete

Profesionální chystání bytu k prodeji má dokonce svůj odborný termín, takzvaný Home staging. Kromě přípravy samotné jde i o náležitou prezentaci vaší nemovitosti na realitním trhu. Nejde tedy pouze o přípravu na prohlídku zájemci.

„Je na místě nemovitost díky jednoduchým úpravám a trikům kvalitně připravit i pro inzerci. Fotky často rozhodují o tom, zda zájemce o tento typ nemovitosti bude mít zájem o prohlídku a zda vám vůbec zavolá,“ vysvětluje Jaroslav Jírek, ředitel vzdělávací akademie Evropa realitní kancelář.

V případě prodeje, respektive koupě nemovitosti, prostě nejde o nákup rohlíku – zájemce musíte zaujmout, „přesvědčit“. A svou roli zde hraje i psychologie prodeje.

„Podvědomí, pocit líbí-nelíbí, tohle chci-tohle nechci, je výraznou motivací zájemců o koupi. Když vzhled a atmosféru bytu při prodeji nepodceníte, přinese vám to hned dva pozitivní efekty. Zaprvé prodáte svou nemovitost za vyšší cenu a zadruhé v kratším čase,“ míní Jaroslav Jírek.

Foto: Home Staging

Byt působí tmavým dojmem a robustní nábytek evokuje pocit, že je místnost menší, než doopravdy jeFoto: Home Staging

Foto: Home Staging

Příprava bytu k pronájmu. Prezentace bytu po home stagingu pomohla majitelům k dosažení vyšší cenyFoto: Home Staging

Jak byt vyšperkovat?

V rámci Home stagingu se řeší hned několik důležitých věcí. Samozřejmostí je pečlivý úklid a hned za ním technický stav vybavení – vše musí být funkční a spravené. Uvolněná klika, rozbité světlo či nefunkční zvonek – jsou to drobnosti, ale dokážou zcela zničit celkový dobrý dojem.

Nemovitost dále co nejvíce odosobněte. Kvůli nánosům věcí osobní potřeby totiž potenciálním kupcům už nezbude prostor pro jejich vlastní fantazii a emoce. Jakmile uvidí vaše věci, jejich představy se upozadí a nedostanou vůbec šanci. A to není ve vašem zájmu.

Foto: Evropa Realitní kancelář

S takovouto kuchyní se byt neprodává zrovna nejlépeFoto: Evropa Realitní kancelář

Foto: Evropa Realitní kancelář

Úprava před prohlídkou bytu, které se ujmou profesionálové, dokáže divyFoto: Evropa Realitní kancelář

Ihned k nastěhování?

Nemovitost musí vypadat neutrálně, jakoby připravena k nastěhování. Měla by působit vzdušně, světle a prostorně. Příjemnou atmosféru při prohlídce pak můžete dotvořit čerstvými květinami, dobře působí i vůně kávy, malé občerstvení či zapálený krb.

V koupelně nemají být hygienické a čisticí potřeby majitelů, použité ručníky ani různé předložky či koberečky. Kuchyňská linka musí být dokonale uklizena, během prohlídky dejte pryč i odpadkový koš. Částečně zredukujte počet hrníčků a nádobí na policiích, knížek v knihovničce, případně nezdravě vyhlížející pokojové rostliny.

Pryč dejte rodinné obrazy, sbírky či suvenýry z cest, nahraďte je dekoračními předměty neutrálních barev, jako je bílá či béžová. V koupelně budou dobře působit bílé čisté ručníky v komínku.

V ložnici nenechávejte nikde ladem položené oblečení, či dokonce pyžamo. Peřiny i polštáře zastelte pod přehoz či nějakou pěknou deku. Dalším efektním trikem je dostatek světla – vytáhněte žaluzie, případně použijte silnější žárovky.

„Jestli jste třeba v průběhu let přikryli dubové parkety celoplošným kobercem, odstraňte jej. Kvalitní materiály je dobré ukázat,“ radí Zuzana Wiesnerová.

Foto: Home Staging

Místnost je vcelku pěkná, působí však zbytečně ponurým dojmemFoto: Home Staging

Foto: Home Staging

Změna osvětlení i drobné detaily mohou výrazně ovlivnit celek, a tím také rozhodování potenciálních zájemcůFoto: Home Staging

Foto: BD Staging

Příliš mnoho věcí na kuchyňské lince zbytečně kazí celkový dojem.Foto: BD Staging

Foto: BD Staging

Po vhodné úpravě se nesoustředíte na detaily a může vyniknout potenciál a dispozice daného pokoje.Foto: BD Staging

Nejčastější chybou je zabydlenost

Mezi nejčastější chyby u prohlídek patří nejen zabydlenost nemovitosti, ale i přítomnost majitelů. „Zájemci podvědomě neradi někomu narušují soukromí, i když vám to ze slušnosti neřeknou. To se týká i domácích zvířátek, misek či kočičích záchodků,“ doplňuje Jaroslav Jírek.

Foto: JR Staging

Úklid a správný úhel pohledu dělají divyFoto: JR Staging

Foto: JR Staging

Několik efektních úprav a fotograf, který ví, jak byt správně vyfotit. Výsledek vidíte na vlastní očiFoto: JR Staging

Foto: BD Staging

Zaujal by vás tento obývací pokoj?Foto: BD Staging

Foto: BD Staging

Výsledek je vzdušný a působí příjemným dojmem – jen se nastěhovat...Foto: BD Staging

Pamatujte, že neukazujete svůj domov, ale prodáváte zboží. Naopak domov právě hledá nové obyvatele.

Reklama

Načítám