Hlavní obsah

Cviky do letadla, abyste přežili dlouhý let

Foto: Kite_rin, Shutterstock.com

Letíte na dovolenou až za oceán? Pak vás čeká dlouhá cesta. Pro někoho je létání radost, jiný se ho obává. Všichni jsou ale více či méně po dlouhém sezení rozlámaní. Zjišťovali jsme, co dělat, abyste cestu zvládli co nejpohodlněji.

Článek

Desítky hodin nebo i den či dva v letadle nejsou pro tělo nic příjemného ani zdravého. Z dlouhého sezení všechno bolí, a pokud nemáte zaplacenou první třídu, pravděpodobně budete po letu dost zničení. Snadným cvičením během letu ale můžete nepříjemné pocity zmírnit. Jak se dá v letadle hýbat?

Choďte často uličkou

Dlouhé sezení je nejen nepříjemné, ale také kvůli němu mohou otékat nohy nebo se zhoršovat křečové žíly. Zkuste se proto při několikahodinovém letu často zvedat a alespoň pár minut se procházet chodbičkou nebo prostě jen chvíli stát. Choďte uličkou po letadle nebo třeba na záchod a zpátky, pokud to jde, předkloňte se ve stoje k nohám, abyste si je protáhli a prokrvili (víte, co pomáhá na oteklé nohy?). Párkrát se dotkněte dlaněmi špiček nohou a narovnejte se, abyste změnili také polohu páteře.

Protahování v sedačce

Jestli ale sedíte u okénka a nechcete sousedy častým vstáváním rušit, zkuste se alespoň jednoduše protáhnout přímo vsedě. Dělejte jemné kroužky hlavou, rameny, kotníky, zápěstím, nadzvedněte nohy několikrát ze země mírně do vzduchu, abyste aktivovali břišní svaly. Protřepejte celé paže, nohy a všechny prsty. Několikrát sevřete ruce v pěst a pak dlaně uvolněte. Totéž udělejte s chodidly. Ruce můžete spojit a proplést prsty, protáhnout paže vpřed i nahoru nad hlavu.

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Během dlouhého letu bude příjemné protáhnout si páteř i nohy

Seďte správně

Hrbením a kroucením se v sedačce si přivodíte pobolívání zad mnohem dříve. Proto myslete i na to, jak sedíte. Ideální polohy páteře vsedě docílíte pomocí polštáře. Pro přirozené prohnutí zad si polštář umístěte nad křížovou oblast, mezi vás a sedadlo. Uvolněte se a nebuďte v křeči, ale i přesto se pokuste sedět rovně tak, aby byla hmotnost těla rovnoměrně rozložená. Ramena uvolněte, nadechujte se vědomě spíš do břicha než do hrudníku a snažte se nekřížit nohy.

Procvičte páteř

Vsedě pomalu rolujte páteř obratel po obratli a předklánějte se ke kolenům vpřed. Zaoblete páteř až do kočičího hřbetu. Stahujte a uvolňujte svaly na břiše, ruce můžete protáhnout až k prstům na nohou a tam vydržet do té doby, dokud je vám to příjemné. Také můžete udělat rotace páteře. Stačí, abyste seděli rovně a nebyli shrbení v bedrech. Pak s hlubokým nádechem otáčejte celé tělo na jednu stranu, co nejdál to půjde, jako byste se chtěli podívat za sebe. S výdechem se vraťte do původní pozice a pak zopakujte na druhou stranu.

Foto: Vadim Martynenko, Shutterstock.com

Zkuste se pravidelně protahovat v uličce. Předejdete tím bolestem a nepříjemnému brnění

Přitahování kolen

Příjemná bude také změna polohy kyčlí. Proto zkuste oběma rukama obejmout jednu nohu a přitáhnout si ji s rovnými zády k hrudníku. Vydržte s nohou nahoře alespoň 15 vteřin a potom ji s pomocí rukou zase pomalu spouštějte dolů. Nohy střídejte, ale můžete je přitáhnout i obě najednou.

Protáhněte achillovku

Procvičte také Achillovu šlachu střídavým flexováním chodidel a propínáním špiček. Střídavě zvedejte patu na levé a pravé noze. To lze dělat jak vsedě, tak ve stoje. Ve stoje se můžete v uličce přidržovat sedačky a zkusit si udělat i pár výponů, které prokrví lýtka. Pro lépe zvládnutý let si jděte zasportovat, ještě než vůbec vzlétnete. Tělo vás díky cvičení nebude tolik bolet!

ynezorPumanzeSaNyknalC