Hlavní obsah

Generace bolavých zad? Třicátníci!

Foto: thinkstock

Také vás bolí záda? Čtěte!

Bolavá záda bývala synonymem pro stáří. Dneska si na ně stěžuje už kdejaký třicátník. Kvůli pohodlnému životnímu stylu vaše páteř dostává čím dál víc na frak a radost z toho mají leda výrobci růžových pilulek.

Článek

Schválně, jak právě teď sedíte? Vzpřímeně, ramena stažená dolů, prodloužený krk? Vsadím svou skoliotickou páteř, že se do správného sedu štelujete teď při čtení. Předtím jste nejspíš měli hlavu s krkem skoro u monitoru, ohnutá záda a ramena vytažená k uším. Když takhle prosedíte většinu dne, není divu, že než oslavíte třicítku, už dobře víte, jak bolí krční nebo bederní páteř. Sedíte mizerně, a ani vestoje to není lepší. „Ještě jsem nepotkala člověka, který by se sám od sebe postavil tak, jak má,“ tvrdí cvičitelka pilates Tereza Semrádová. „Většinou se prohnete v bedrech a ramena dáte dozadu tak, že skoro spojíte lopatky a stojíte v křeči,“ dodává.

Bolí vás krční páteř? Možná vám uleví cvičení z tohoto dílu ze série Cvičení pro kancelářské krysy televize Stream.cz!

Bolest v zádech? Slupni prášek

Kdyby se vaše záda rozhodla dát vás k soudu, body jejich obžaloby by zněly: jste líní, nehýbete se; nebo zase cvičíte až moc, ale špatně; většinu dne prosedíte; mnohdy na sobě nosíte pár (víc) kil navíc; ramena zatěžujete kabelkami; býváte ve stresu; spíte na nekvalitních matracích, sedíte na špatných židlích. Rozsudek: vinni.

Je to paradox. Ládujete se vitaminy a doplňky stravy, utrácíte za biopotraviny, hlídáte si cholesterol a tlak, ale když vás začnou zlobit záda, spolknete prášek proti bolesti a víc to neřešíte. „Tyhle léky ovšem neřeší příčinu. Ta může být často i jinde, než cítíte bolest,“ říká fyzioterapeutka Andrea Ryšávková. „Třeba bolest šíje bývá následkem nějaké dysbalance nebo blokády v oblasti pánve než v samotné krční páteři. Proto je důležité absolvovat komplexní vyšetření pohybového systému, které odhalí původní příčinu obtíží.“

I v ordinaci Andrey Ryšávkové si třicátníci podávají dveře čím dál častěji. Nejčastěji jsou to sportovci, kteří záda přepínají, a lidé se sedavým zaměstnáním. Osmadvacetiletého Petra bolí v posledních týdnech záda skoro obden, hlavně bederní část. Jenže když si udělá analýzu svého dne, ani se nediví. Ráno metrem dojede do práce – sedí; coby ajťák prosedí i dalších devět hodin v práci, pak cesta domů a sedne si opět, ať k počítači nebo k televizi. Pohyb? Žádný. „Poslední dobou se začínám děsit toho, že za deset let skončím u obvoďáka na injekcích,“ říká.

Foto: thinkstock

Bolestem zad předejdete posilováním svalů okolo páteře

Ulevte páteři

Prášky, opichy, masti, pár dní na neschopence v klidu v posteli, občas masáž, tak bolesti zad řeší řada pacientů. Ale v případě, že nejde opravdu o vážnější onemocnění, které musí diagnostikovat lékař, platí proti bolesti zad jediný účinný recept – dostatek pohybu a cvičení. To, že se před mnoha miliony lety člověk ze čtyř nohou vzpřímil na dvě, dává páteři totiž zabrat samo o sobě. Musí nést tíhu mnoha desítek kil. A aby to zvládala a držela svůj správný tvar, potřebuje, aby jí alespoň trochu ulevil takzvaný svalový krunýř. Ten tvoří svaly břicha a zad.

I když pravidelně sportujete, tuhle skupinu svalů posílenou mít nemusíte. „Sami nevíte, zda posilujete správné svaly,“ upozorňuje Tereza Semrádová ze Studia Fascinace. „Navíc hodně lidí má nějakou vadu páteře. Na svých lekcích vídám, že mladší dívky trpívají lordózou, tedy prohnutím v oblasti beder, starší lidé zase mají kyfózu, jsou vyhrbení. Nejčastěji ale moji klienti mají skoliózu, tedy páteř špatně vychýlenou do strany. Při cvičení je pak třeba posilovat konkrétní svaly kolem páteře, aby tyto nedostatky vykompenzovaly.“

Vyrazte na pilates

Jestli vás pobolívají záda, zapomeňte raději na zumbu, aerobic či trampolínky, kdy otřesy v rychlém rytmu dávají páteři ještě víc zabrat. Místo toho vyražte na pilates, jógu či cvičení na míči. Ve fitcentru neváhejte investovat do trenéra, který něco ví o anatomii těla. Jestli sport máte v kategorii nadávka, alespoň víc choďte. Je to nejpřirozenější pohyb a aspoň trochu tělu ulevíte od sezení.

Pokud vás bolavá záda opravdu trápí, vyhledejte pomoc fyzioterapeuta, to je odborník, který vám může hodně pomoci, poradí vám cviky přesně pro vás. „Za důležitou pokládám i úpravu pracovního místa, aby bylo ergonomické, to je výška židle, stolu, monitoru, tvar židle a způsob sezení. Pak nedochází k přetížení pohybového systému,“ radí fyzioterapeutka Andrea Ryšávková. „Důležité je také dlouho nesetrvávat v jedné neměnné pozici, ale jít se občas projít nebo protáhnout.“

Tip redakce: Vašim zádům možná škodíte i během spánku, nahlédněte do článku Polohy při spaní: Tyhle škodí kráse i zdraví!, a pokud už máte opravdu problém, jistě se vám budou hodit informace ze článku Chiropraktik: Léčí, nebo zničí vaše záda?.

Pokud nechcete v padesáti žádat invalidní důchod, nemyslíte, že je nejvyšší čas začít se ke svým zádům chovat tak, jak si zaslouží?

ynezorPumanzeSaNyknalC