Hlavní obsah

Hathajóga - vhodné cvičení pro těhotné

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Cvičit hathajógu lze i v pokročilém stadiu těhotenství.

29. 8. 2008

Snad každá nastávající maminka chce být krásná, přitažlivá pro svého partnera a hlavně se chce sama cítit fyzicky i psychicky dobře v období pro ženu nejkrásnějším, v době očekávání příchodu miminka.

Článek

Časopis Uzlíček

V různých literaturách věnujících se problematice cvičení v době těhotenství se většinou doporučují cvičení pro posílení břišní svaloviny, hýždí, stehen a prsou. Ráda bych ale v tomto článku zdůraznila a doporučila všem nastávajícím maminkám vhodnost cvičení v našich zeměpisných šířkách spíše neobvyklé, a tím je cvičení hathajógy. Dovolila jsem si tento článek doplnit vlastními zkušenostmi získanými během těhotenství a porodu.

Hathajóga zahrnuje cvičební postupy, které souhrnně vedou k harmonizaci organismu po tělesné i duševní stránce. V hathajóze se klade velký důraz na správnost provádění dechových cvičení během jednotlivých poloh i speciálních dechových cvičení a očistných cvičení. Dnes je již vědecky dokázáno, že při pravidelném provádění cviku hathajógy dochází ke zvýšení prahu dráždivosti nervové soustavy, tedy ke snížení vnímání stresových podnětů. Pravidelně cvičící maminka je v celém průběhu těhotenství méně náladová a nervově labilní. V případě bolesti při porodu je tato bolest vnímána jako méně intenzivní. Z vlastní zkušenosti mohu konstatovat, že při prvním porodu během první i druhé doby porodní, před kterým jsem se velmi intenzivně věnovala cvikům hathajógy, jsem cítila jen výrazné tlaky v oblasti břicha resp. dělohy. Nijak jsem však tyto tlaky nevnímala jako bolestivé. Nepociťovala jsem ani žádnou bolest během druhé doby porodní, kdy miminko procházelo ven.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Zklidnění a harmonie, to je hathajóga.

Při pravidelném cvičení dochází také k relaxaci svalstva. V případě druhé poloviny těhotenství a v době porodu je důležité, aby svalovina pánevního dna byla co možná nejvíce relaxovaná. Pokud maminka dokáže vědomě ovlivnit napětí pánevního dna během první a druhé doby porodní, jistě to bude mít pozitivní vliv na rychlost probíhajícího porodu.

Hathajóga napomáhá i ovlivnění vědomí. Během cvičení dochází ke zúžení vědomí. Těhotná žena se tak lépe dokáže soustředit na komunikaci s miminkem v době vývoje miminka v bříšku a při porodu se pak snáze dokáže (je-li k tomu také příslušný klid ze strany porodního personálu) plně soustředit na relaxaci při jednotlivých kontrakcích, prodýchávání kontrakcí a odproštění se od vlastního vědomí. Opět bych ráda vložila svou poznámku z vlastního porodu, kdy jsem se v první době porodní mezi jednotlivými kontrakcemi dokázala soustředit pouze na fyziologicky probíhající děje ve svém těle natolik, že jsem upadala do povrchního spánku mezi každou kontrakcí. Z tohoto „spánku" mě dokázala vyrušit jen další nastupující kontrakce. Ztrácela jsem realistické vnímání casu. Ačkoli jsem si sama myslela, že mezi jednotlivými kontrakcemi je minimálně čtvrt hodiny, manžel mě občas udivil, když řekl, že mám stahy po 1-2 minutách. Cítila jsem se zkrátka dobře a i po proběhlém porodu jsem byla odpočinutá a cítila se svěže.

V neposlední řadě je při cvičení hathajógy stimulována aktivita vegetativního parasympatického nervového systému, jež má při porodu za úkol vyplavování mimo jiné oxytocinu a endorfinu, což jsou hormony, které ovlivňují vnímání bolesti a vyvolávají pocit euforie. Tyto a další hormony jsou vyplavovány z nejstarších mozkových center, zatímco aktivita mozkové kůry, jako funkčně nadřazeného orgánu, je za fyziologicky probíhajícího porodu snížena. Během porodu tedy jakákoli stimulace intelektu narušuje kontinuitu fyziologicky probíhajícího porodu.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Důležité je cvičit pravidelně.

Ráda bych konstatovala, že pravidelné cvičení hathajógy nemělo pozitivní vliv jen pro mě, ale pozorovala jsem již v těhotenství i vliv na povahu mé dcerky. Ta patřila mezi velmi klidná miminka již v bříšku. Od narození pozoruji, že je velmi vyrovnaná, málo plačtivá, velice rozvážná a bystrá. Proto bych ráda doporučila toto cvičení všem maminkám, které chtějí mít krásné těhotenství bez ranních nevolností, pocitu tlaku žaludku, poruch funkcí zažívacího systému, kloubních a svalových bolestí. Ale touží mít i krásné naprosto zdravé a klidné miminko, z něhož vyroste psychicky vyrovnaná osobnost. V následující druhé části tohoto článku se zaměřím na cvičení vhodná pro jednotlivá období těhotenství, s obrazovou přílohou, popisem cvičení a vlivem cviku na organismus.

Časopis Uzlíček říjen 2006

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.