Hlavní obsah

Hubnoucí dilema: Po light nápojích se sice netloustne, ale zvyšují chuť k jídlu!

Foto: Standby-Pictures, Shutterstock.com

Nabídka nejrůznějších nápojů s přívlastkem „light“, popřípadě „zero“ se neustále rozrůstá. Slibují sladkou chuť a zároveň minimum kalorií. Patří takové pití do zdravého životního stylu? A není ve skutečnosti horší než to s cukrem?

Článek

Nejde o žádný zázrak. K tomu, aby zůstala daná potravina sladká a zároveň se ušetřily kalorie, používá většina výrobců umělá nízkokalorická sladidla –  v nápojích light a zero bývá nejčastěji obsažen aspartam, acesulfam a cyklamát sodný.

Neškodná sladidla?

Určitě znáte zaručené zprávy o spojitosti umělých sladidel s rozvojem život ohrožujících nemocí, jako je například rakovina. „O umělých sladidlech toho bylo napsáno mnoho a opakovaně se objevují informace o jejich škodlivosti. Ve skutečnosti ale neexistují žádné doklady o tom, že by konzumace light a zero nápojů v přiměřeném množství byla jakkoliv škodlivá,“ říká Martin Haluzík z Institutu klinické a experimentální medicíny.

Velká část výzkumů byla provedena na zvířatech, takže jejich závěry nelze z pochopitelných důvodů vztahovat na člověka, a v povoleném množství jsou tedy umělá sladidla obecně považována za neškodná. Denní přijatelná dávka acesulfamu by neměla překročit 15 mg na kilogram tělesné hmotnosti, u aspartamu je horní hranice 40 mg na kilogram a u cyklamátu je to 7 mg.

Konkrétní představu si uděláte díky tomuto příkladu: jedna plechovka koly se sladidly obsahuje asi 87 mg aspartamu a 47 mg acesulfamu, což jsou z hlediska zdravotních limitů naprosto zanedbatelné hodnoty.

Raději bez cukru

Zatímco negativní účinky umělých sladidel používaných v rámci nápojů se jasně neprokázaly, škodlivost cukru je zřejmá. Problémem je zejména velké množství, které se do limonád přidává.

„Jeden litr Coca-Coly ho obsahuje kolem 100 gramů, což je téměř polovina denní potřeby u dospělého člověka. Konzumaci klasických cukrem slazených nápojů bychom tedy měli maximálně omezit. Vysoký obsah energie vede nejen ke zvyšování hmotnosti, ale sladké nápoje navíc výrazně zvyšují riziko zubního kazu,“ varuje Martin Haluzík.

Kdyby si měl vybrat mezi klasickou kolou nebo její zero či light variantou, volil by druhou možnost. „Zahánět žízeň bychom ovšem měli spíše buď čistou vodou, nebo neslazeným ovocným čajem,“ doplňuje Martin Haluzík.

Mozek podvod odhalí

Umělým sladidlům je často vyčítáno, že podporují chuť k jídlu, a mohou tak vést k přibírání. Ani v tomto případě nelze vyvodit uspokojivý závěr. Jeden z realizovaných výzkumů například ukázal, že lidé konzumující potraviny s umělými sladidly shodili na váze více kilogramů než ti, kteří se stravovali běžně.

Ovšem Jaroslav Petr z Výzkumného ústavu živočišné výroby zastává odlišné stanovisko: „V případě umělých sladidel organismus pozná, že neobsahují navzdory sladké chuti tolik energie jako cukr, a následně vás mozek pohání ke konzumaci energeticky vydatných potravin či nápojů. Takže hubnutí s umělými sladidly je dost zapeklitá záležitost,“ upozorňuje.

Foto: sebra, Shutterstock.com

Limonády nejsou z hlediska zdravého životního stylu žádný ideál – nejlepší je čistá voda nebo neslazený ovocný čaj

Čistá voda je jistota

Jak tedy vyřešit ono dilema? Kupovat si limonádu s cukrem, nebo s nízkokalorickými sladidly? Nejjednodušší bude nedávat do nákupního košíku ani jednu. Nejvhodnějším prostředkem k zahnání žízně je čistá voda. „Karafu s vodou skvěle ochutí lístky máty, citron, rozkrojená okurka či ovoce. V létě si můžete udělat také domácí ledový čaj,“ doporučuje výživová poradkyně Hana Mojžíšová.

A když zařadíte limonády jen občas, pro zpestření, potom je vcelku jedno, zda sáhnete po jedné, nebo druhé variantě. V kontextu celkového zdravého životního stylu se to nijak neprojeví.

Pijete nápoje se sladidly? Nebo si připravujete domácí limonády?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek