Článek
Kočička je cat, jablíčko apple a pejsek dog, mohou se dnes učit už čtyřleté děti v polovině mateřských škol. Předškolní zařízení tak reagují na častá přání rodičů, kteří by chtěli své potomky seznámit s cizím jazykem co nejdříve.
Veřejné mateřské školy si většinou nemohou dovolit rodilého mluvčího, přesto má podle odborníků i obyčejná „školková" angličtina jednu nebo dvě hodiny týdně smysl. Děti si tak formou her, říkanek a písniček začínají osahávat pro ně dosud neznámé území. O klasické výuce se mluvit nedá, dětem, které zatím neumějí psát a někdy ani pořádně mluvit, nemá smysl vysvětlovat, co znamená přítomný čas průběhový. Lze ale děti zaujmout, formou hry naučit pár konkrétních slovíček a především připravit je prvním kontaktem s cizím jazykem na příští školní roky.
Návaznost na školu je problém
Ve většině běžných školek se děti učí angličtinu formou placených kroužků. Za první seznámení s jazykem, několik základních slov, počítání do dvaceti a pár písniček v angličtině rodiče zaplatí mezi pěti stovkami až dvěma tisíci za pololetí. Existují však i prozíravé radnice, které se rozhodly angličtinu pro nejmenší, a to nejen ve školkách, ale i v prvních ročnících základních škol, podporovat. Jako v Praze 10, kde z rozpočtu jdou prostředky jednak na kroužky angličtiny v mateřských školách, ale i na výuku jazyka v prvních třídách základních škol.
A právě v návaznosti výuky je zakopaný pes. V běžných základních školách totiž začíná výuka cizího jazyka až od třetí třídy, takže dítě, nadšené hravou angličtinou v mateřské škole, stačí za dva roky všechno úspěšně zapomenout.
Anglický nadstandard
Můžete si také vybrat školku, ve které se vaše dítě naučí anglicky nejen několik slovíček a počítat do deseti, ale skutečně rozumět a dokonce i „myslet". Tady musíte však počítat se školným nejméně deseti, ale někde i třiceti tisíc korun měsíčně. Cizojazyčné, v naprosté většině případů anglické školky nabízejí jako vychovatele většinou rodilé mluvčí a celodenní program vedený v cizím jazyce. Malé děti, když se dostanou do cizojazyčného prostředí, se „učí" každý jazyk stejně přirozeně jako svoji mateřštinu. Podle odborníků přistupují navíc k řeči nesmírně tvořivě. Když neznají určité slovo, tak to zkrátka řeknou jinak.
Soukromé mezinárodní školky nabízejí často i další nadstandardy. Například možnost pobytu rodiče s dítětem, dopravu školním busem apod. Výhodou je i mezinárodní složení dětí, které zejména ve velkých městech taková zařízení navštěvují. Děti se tak nenásilnou formou kromě cizího jazyka seznámí i s cizí kulturou. V současném globalizovaném světě totiž rozhodně není na škodu vědět, jak se žije také někde jinde.