Článek
Kočička je cat, jablíčko apple a pejsek dog, mohou se dnes učit už čtyřleté děti v polovině mateřských škol. Předškolní zařízení tak reagují na častá přání rodičů, kteří by chtěli své potomky seznámit s cizím jazykem co nejdříve.
Veřejné mateřské školy si většinou nemohou dovolit rodilého mluvčího, přesto má podle odborníků i obyčejná „školková" angličtina jednu nebo dvě hodiny týdně smysl. Děti si tak formou her, říkanek a písniček začínají osahávat pro ně dosud neznámé území. O klasické výuce se mluvit nedá, dětem, které zatím neumějí psát a někdy ani pořádně mluvit, nemá smysl vysvětlovat, co znamená přítomný čas průběhový. Lze ale děti zaujmout, formou hry naučit pár konkrétních slovíček a především připravit je prvním kontaktem s cizím jazykem na příští školní roky.
Návaznost na školu je problém
Ve většině běžných školek se děti učí angličtinu formou placených kroužků. Za první seznámení s jazykem, několik základních slov, počítání do dvaceti a pár písniček v angličtině rodiče zaplatí mezi pěti stovkami až dvěma tisíci za pololetí. Existují však i prozíravé radnice, které se rozhodly angličtinu pro nejmenší, a to nejen ve školkách, ale i v prvních ročnících základních škol, podporovat. Jako v Praze 10, kde z rozpočtu jdou prostředky jednak na kroužky angličtiny v mateřských školách, ale i na výuku jazyka v prvních třídách základních škol.
A právě v návaznosti výuky je zakopaný pes. V běžných základních školách totiž začíná výuka cizího jazyka až od třetí třídy, takže dítě, nadšené hravou angličtinou v mateřské škole, stačí za dva roky všechno úspěšně zapomenout.
Malé děti se cizí jazyk učí velmi rychle
Anglický nadstandard
Můžete si také vybrat školku, ve které se vaše dítě naučí anglicky nejen několik slovíček a počítat do deseti, ale skutečně rozumět a dokonce i „myslet". Tady musíte však počítat se školným nejméně deseti, ale někde i třiceti tisíc korun měsíčně. Cizojazyčné, v naprosté většině případů anglické školky nabízejí jako vychovatele většinou rodilé mluvčí a celodenní program vedený v cizím jazyce. Malé děti, když se dostanou do cizojazyčného prostředí, se „učí" každý jazyk stejně přirozeně jako svoji mateřštinu. Podle odborníků přistupují navíc k řeči nesmírně tvořivě. Když neznají určité slovo, tak to zkrátka řeknou jinak.
Soukromé mezinárodní školky nabízejí často i další nadstandardy. Například možnost pobytu rodiče s dítětem, dopravu školním busem apod. Výhodou je i mezinárodní složení dětí, které zejména ve velkých městech taková zařízení navštěvují. Děti se tak nenásilnou formou kromě cizího jazyka seznámí i s cizí kulturou. V současném globalizovaném světě totiž rozhodně není na škodu vědět, jak se žije také někde jinde.