Hlavní obsah

Jak nakupovat ve slevách, abyste opravdu ušetřili? Víme to!

Foto: Pressmaster, Shutterstock.com

Foto: Pressmaster, Shutterstock.com

Reklama

Přetéká vaše schránka letáky všech okolních obchodů? Než vyrazíte za výhodnými cenami, měli byste vědět, jaká rizika hrozí. Připravíme vás na ně!

Článek

V rodinném rozpočtu se dá ušetřit hlavně na nákupu potravin – a i proto není divu, že se čas od času rádi inspirujete v akčních letácích obchodních řetězců. Jak ale postupovat, abyste na slevách opravdu ušetřili? Poradíme vám! A aby to nebylo jen teoretizování, porovnáme aktuální slevy důležitých „ingrediencí“ pro přátelské posezení u grilu: kuřecího masa, piva a kávy.

Vyplatí se slevy?

Při zkoumání výhodných akcí byste si vždy měli přeříkávat staré známé heslo: „Nechci slevu zadarmo.“ Slevové akce jsou mazaným lákadlem, které vás má vytáhnout mezi regály – pak je totiž těžké odolat tomu, aby v košíku neskončilo i další zboží. S pocitem, že jste vlastně ušetřili, jste totiž ochotni investovat víc. Proto: aby se vám nižší cena skutečně vyplatila, udělejte si nákupní seznam, podle kterého budete postupovat, „jděte po slevě“ a nekupujte nic nad plán.

Další slevové riziko čeká u pokladny. Co je vám platné, že se budete držet plánu, když vám u pokladny nenamarkují cenu, kvůli které jste do obchodu šli. Vždy hned nahlédněte do účtenky a v případě, že je na ní jiná (tedy vyšší, samozřejmě) částka, dožadujte se nápravy. Obchodníci takovou situaci často vydávají za nedopatření, ale jde o protiprávní jednání a mohli by za něj dostat pokutu od České obchodní inspekce (ČOI), která se právě na slevové akce často zaměřuje. „Nákup zboží ve slevě je pro českého spotřebitele atraktivní. Doporučujeme pečlivě kontrolovat, zda avizovaná cena na letáku nebo v regálu odpovídá ceně účtované,“ říká ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Co by dále nemělo uniknout vaší kontrole (a to ještě před zaplacením), je datum trvanlivosti zlevněných potravin. Do slevy se mnohdy dostane zboží, kterému už moc času nezbývá, a pak se ho rozhodně vyplatí koupit jen tolik, abyste stihli do daného data vše spotřebovat.

Zajímejte se i o termíny a čtěte pečlivě. „Dávejte si pozor i na platnost akce, protože některé jsou jen víkendové či nedělní. Letáky řetězce zveřejňují s několikadenním předstihem,“ radí Petr Miklík, marketingový manažer Kupi.cz.

Aby sleva zákazníka pořádně bouchla do očí, musí být velká – jak toho ale dosáhnout, aby to obchodníky tolik nestálo? Nabízí se jednoduché řešení: maličko přifouknout původní cenu. To, že se to stává u elektroniky a často i oblečení, je bohužel známá věc. Nás ale zajímalo, jak to je v případě potravin.

Porovnávejte!

Obchody reagují na aktuální sezonu většinou dost podobně, a tak bývají ve slevě obdobné či stejné výrobky. Pak se rozhodně vyplatí jet tam, kam to máte nejblíž, abyste ve snaze ušetřit dvacku neprojeli stovku na benzinu nebo se netrmáceli hodiny přes celé město.

Podstatné je slevy potravin a nápojů porovnávat. V tom vám pomohou buď příslušné letáky různých obchodníků a jejich nabídky na internetu, nebo weby, které slevy monitorují. V našem případě jsme ceny hledali na Kupi.cz.

Abychom se dozvěděli, jak jsou na tom obchodníci ohledně slev a původních cen, porovnali jsme aktuálně platné slevové akce. Zajímala nás nejen cena zboží po slevě, ale i ta původní, kterou obchodníci deklarují jako výchozí pro výpočet slevy. Jak moc se od sebe budou lišit? Budou to jen lehké výchylky, nebo zásadní rozdíly?

Foto: Africa Studio, Shutterstock.com

Dopředu si napište seznam věcí, které jsou ve slevě – a pokud pochybujete o výhodnosti slevy, lze si ji i přes internet porovnat s konkurenčními nabídkamiFoto: Africa Studio, Shutterstock.com

Kuřecí maso

Připravujeme grilovací večírek a rozhodli jsme se pro mrazené kuřecí prsní řízky v půlkilovém balení – podle webu Kupi.cz stojí běžně 68,99 Kč. Akční slevu měl ve stejnou chvíli Globus, Eso Market a Penny Market.

Nejvýhodněji je pořídíte v Globusu za 49,90, v Penny za ně zaplatíte 54,90 a v Eso Marketu 64,90 Kč. Uvedené původní ceny jsou následující: Penny 62, Globus 64, Eso Market 65 Kč. „Běžná cena se letos dlouhodobě drží na úrovni 67,70 až 70 Kč. Průměrná akční cena se pohybuje kolem 55 Kč,“ komentuje Petr Miklík. Uvedené ceny před slevou tedy odpovídají realitě.

Pivo

Grilované maso je dobré něčím „spláchnout“ – a hned v několika nabídkách najdete i Pivo světlé výčepní 10° Velkopopovický Kozel, jehož půllitr běžně stojí 13,79 Kč. Akční slevu nyní v letácích nabízí Penny Market, Tesco, Eso Market a Albert. Poslední dva jmenované obchody neuvádějí cenu původní – ta současná je 8,90 Kč (Albert) a 9,90 Kč (Eso Market).

V Penny Marketu toto pivo koupíte za 8,90 z původních 11,90 Kč, Tesco ho nabízí ve slevě za 9,90 z původních 12,90 Kč.

V Albertu můžete najít slevu i na stejné pivo v plechovce za 11,90 (původně 15,90 Kč). Když se podíváte na ceny běžné, bez slevy, pak začínají na 14 a končí kolem 17 Kč.

A co tomu říká odborník? „Akce v letácích tentokrát příliš výhodné nejsou. Průměrná běžná cena bývá udávána průměrně kolem 13,50 Kč. V nejvýhodnější akci ho bylo možné letos zakoupit za 7,50 Kč a i v červnu byly akce za 7,90 Kč. Průměrná akční cena se pohybuje právě kolem 9 Kč. Obzvláště u tohoto výrobku stojí za to si na výhodnou akci počkat, jelikož se jedná o velmi často promovaný výrobek,“ radí Petr Miklík.

Větší pivo

Kdybyste dali přednost velké lahvi piva, můžete sáhnout po světlém výčepním pivu Braník 10° v dvoulitrové PET lahvi. Podle statistik Kupi.cz běžně stojí 40,20 Kč, v akčním letáku ho nabízejí Globus, Tesco, Albert a Ratio s.r.o. Globus a Tesco ho prodávají za 25,90 Kč z původních 39,90 Kč. V Albertu přijde na 27,90 Kč, původní cena je stejná. V Ratiu ho pořídíte za 29,90 Kč (bez udání původní ceny i procenta slevy).

„Stejně jako u Kozla je ta akce průměrná. Nejnižší akční cena je neustále 22,90 a lze ho v této akci pořídit každý měsíc. Průměrná akční cena je přibližně 27 Kč a běžná cena 39 až 40 Kč. Jinak Pivo světlé výčepní 10° Braník v balení 0,5 l je třetí nejpromovanější produkt od začátku roku, když bylo ve 124 akcích,“ upozorňuje Petr Miklík.

Je tedy jasné, že aby měla sleva pro zákazníka skutečný smysl, musí ceny zboží, které nakupuje pravidelně, průběžně sledovat, aby se nenechal napálit ne moc výhodnou akcí.

Foto: Iakov Filimonov, Shutterstock.com

Pozor na to, abyste u pokladny opravdu zaplatili takovou cenu, jakou obchodník inzeruje v letáku a píše v regálechFoto: Iakov Filimonov, Shutterstock.com

Káva

Než hosté z grilovačky odejdou, nezapomeňte jim nabídnout kávu – a jakou jinou než zlevněnou. Instantní káva Nescafé Classic 200 g běžně stojí 198,66 Kč a akční slevu jsme našli v akčních letácích Tesco, Albert anebo CBA. Tesco tuto kávu prodávalo za 94,90 (původně 209,90 Kč). V Albertu jste ji mohli koupit za 99,90 z původních 209 Kč. CBA ji mělo za 119,90 Kč bez uvedení původní ceny. „Mírně podražila jak v běžné ceně, tak i akční nabídky nejsou tak výhodné jako dříve. Vloni byla průměrná akční cena 132 Kč a v akci byla k dostání průměrně za 90 Kč a nejvýhodněji za 77,50 Kč. Od letošního ledna roste běžná cena – nyní je kolem 206 Kč. U akčních cen takový růst nebyl, přesto se nejnižší akční cena zvýšila nad 80 Kč,“ popisuje Petr Miklík.

Jak se ukázalo, ceny výchozí i po slevě jsou (v případech, které jsme mohli posoudit) v obchodech s potravinami srovnatelné, a i když jsme prošli víc druhů zboží, než vám jako ukázku předkládáme, nenašli jsme výrazné rozdíly – a to ani při porovnávání velkých řetězců s těmi menšími.

Co tedy doporučit závěrem? Nikdo vám neřekne, od kolika procent se vám sleva vyplatí. Obecně tehdy, jestliže vám právě uvedené zboží dochází a stejně byste ho museli kupovat, pokud je obchod v dosahu a cesta nebude stát moc peněz ani času – no a důležitá je i vaše pevná vůle nekoupit spoustu zbytečností kolem. Vždy se vyplatí porovnat nabídky ostatních obchodů v dosahu – a to nejen slevy, ale i běžnou cenu.

Nakupujete podle slevových akcí z letáků? Napište nám!

Reklama

Související témata:

Načítám