Hlavní obsah

Jaké jídlo není dobré ohřívat? Budete se divit, kolik ho je!

Foto: Profimedia

Než začnete ohřívat zeleninu, raději si přečtěte rady odborníků

Je běžné, že o víkendu navaříte a celý týden si pak vaše dobroty celá rodina ohřívá? Možná vás překvapí, že to není zrovna ideální způsob úpravy jídla. Na co si dát pozor? Víme!

Článek

Možná jste už slyšeli, že některé kultury tradičně jídlo neohřívají, protože podle nich je pak nečisté. Ačkoli na duchy nebo temné síly nevěříte, měli byste opravdu ohřívání některých jídel zvážit – a to čistě ze zdravotních nebo chuťových důvodů.

Ohřívejte jen jednou

Obecně platí, že byste měli zbylé jídlo do lednice uložit do dvou hodin po uvaření a měli byste ho sníst do dvou dnů – a, jak jsme řekli, ohřát ho maximálně jednou – ideálně ne příliš prudce, ale spíš pomalu a jen do požadované teploty.

Řádná tepelná úprava je i prevencí otravy botulotoxinem, kterému se daří hlavně ve špatně vyrobených domácích uzeninách nebo domácích konzervách, ale může se objevit i ve špatně skladovaném a nedostatečně ohřívaném jídle – a to nejen v mase, ale i v luštěninách.

Jsou ale pokrmy, které byste neměli ohřívat ani jednou. Podle některých odborníků jde například o zeleninu.

„Doporučujeme sníst tepelně upravenou zeleninu do dvou hodin od uvaření, a pak už ji neohřívat, neboť se stává kyselinotvornou, takže pak už přestává být tělu prospěšná, naopak tělu odebírá minerály. Je tedy praktické vařit luštěniny a obiloviny zvlášť, bez zeleniny – ty uskladnit lze a pak k nim můžete přidat zeleninu čerstvě připravenou. Totéž platí o polévce se zeleninou – tu také nedoporučuji schovávat,“ říká Helena Jirsová z Klubu Jíme jinak.

Foto: Profimedia

Z chybně uskladněného i špatně ohřátého jídla můžete mít pořádné bolení břicha, nebo dokonce otravu

Trochu mírnější v názoru je poradkyně zdravého životního stylu Jarka Kučmášová: „Neohřívat zeleninu platí, ale chápu, že to pro většinu lidí není reálné si vařit každé jídlo čerstvé. Za sebe říkám, že menší zlo je jíst zeleninu ohřátou než žádnou. Pokud si můžete vybrat, tak jezte všechno čerstvé, a když zbude, pak to dojezte studené – tělo nepotřebuje, aby bylo všechno teplé.“

Jaké potraviny neohřívat a proč?

Nejčastěji diskutovanými potravinami, co se ohřevu týče, jsou následující. Vysvětlíme vám proč.

Houby

Houby ohřátím ztratí chuť, změní se v nich složení bílkovin, a dokonce mohou způsobit zažívací obtíže. Proto je lepší je neschovávat nebo pak sníst studené. Bohužel to platí i pro houby v rizotu, v polévce a podobně.

Kuřecí maso

Při ohřívání kuřecího se také mění bílkoviny a ztrácí se chuť i výživové hodnoty – a to zvlášť, když jídlo ohříváte při příliš vysokých teplotách. Když už musíte kuře ohřát, pak jen to kvalitně uskladněné a raději velmi pozvolna, ale důkladně, aby se prohřálo celé –ať ho prohříváte na plotně nebo v mikrovlnné troubě.

Brambory

Ideální je jíst je čerstvě uvařené nebo následně studené, protože v tu chvíli mají nejvyšší procento škrobu. Zastánci názoru, že se nemá ohřívat zelenina, považují brambory za zelenině tak blízké, že tento zákaz uplatňují i na ně. Několikanásobnou tepelnou úpravou by v nich prý mohl vzniknout toxický akrylamid.

Foto: Profimedia

Názory na ohřívání špenátu se různí

Špenát

Traduje se, že dalším ohřevem se obsažené dusičnany mění v dusitany, které rozhodně neprospívají zdraví. Oponenti připouštějí, že nevhodným skladováním v něm vznikají škodlivé látky, ale ty se podle nich právě důkladným ohřátím odstraní.

Rýže

Ačkoli vás to může překvapit, patří rýže mezi potraviny, které bychom raději měli jíst ihned. Důvodem jsou bakterie, které často syrová rýže obsahuje, a které se nezničí ani vařením. Pokud uvařenou rýži špatně uskladníte, mohou se pomnožit a způsobit až otravu. Jestli plánujete vařenou rýži uskladnit, pak ji rychle ochlaďte (například ji přelejte studenou vodou) a uchovávejte v chladničce v neprodyšném obalu. Pokud si jste takovým skladováním zcela jisti, pak ji můžete i ohřát – ale rychle a tak, aby přešla varem, můžete ji i opéci na pánvi.

Těstoviny

Opětovným ohřátím ztratí těstoviny správnou konzistenci. Protože je v nich hodně vody, jsou také náchylnější k tvorbě plísní, takže pokud si nejste stoprocentně jisti správným skladováním (jako u rýže jde o důkladné slití tekutiny, rychlé ochlazení a uložení v chladničce, překryté v neprodyšném obalu), raději si udělejte čerstvé.

Dáváte si pozor na dobu skladování potravin a jejich ohřev? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC