Článek
Do exotických destinací se letos v zimě chystá víc než třetina Čechů. Ukazují to výsledky průzkumu agentury Invia – a zcela odpovídají současným zkušenostem. Cestovní kanceláře totiž každý rok zaznamenávají větší zájem o dovolené v době, kdy si lze vyhřát kosti ztuhlé podzimními a zimními plískanicemi a nastavit slunci tvář.
A zatímco mladší generaci v takovém cestování nejvíc limituje cena, starší ročníky kladou důraz na komfort a cestu bez přestupů. „Zájmu o zimní dovolenou v teple nejspíš nahrává také skutečnost, že sněhové podmínky jsou u nás i ve vyšších polohách čím dál nevyzpytatelnější. I proto stále víc lidí míří k moři,“ říká Simona Fischerová, tisková mluvčí CK Blue Style.
Tak kam to letos v zimě bude?
Dostupnosti exotických destinací nahrává i fakt, že se stále rozšiřuje nabídka přímých letů z Prahy, například do Abú Dhabí, Ammánu nebo Marrákeše, a zimní období je tak pro dovolenou stále populárnější. „V letošní nadcházející sezoně budeme z Prahy létat například na vietnamský ostrov Phu Quoc, do Dominikánské republiky a na Kubu. Novinkou bude také Katar,“ uvádí Jan Bezděk, mluvčí cestovního koncernu DER Touristik.
Mimořádně oblíbenou oblastí pro podzimní a zimní dovolenou je také oblast Perského zálivu. Vedle stálic, jako jsou Spojené arabské emiráty nebo Omán, pokračují také lety do Bahrajnu.
Dalšími vysněnými lokalitami, kam míří stále víc Čechů, je Keňa, Thajsko či Tanzanie. Zájem vzbuzují také země Střední Ameriky, jež lákají na autentické zážitky mimo tradiční dovolenková místa. A zapomenou nelze ani na Maledivy. „Ty patří mezi nejoblíbenější destinace díky svému unikátnímu podmořskému světu, který nabízí fascinující korálové útesy a bohatou biodiverzitu, což je ideální pro milovníky potápění a šnorchlování,“ uvádí Klára Divíšková, tisková mluvčí Čedoku.
Touha odlišit se od většiny i český pragmatismus
Proč je zimní pobyt v dalekých krajích stále populárnější? „Exotika je pro mnoho lidí otázka životního stylu. Dovolená se stává prostorem, kde chtějí vyjádřit svou individualitu a odlišit se od většiny,“ poznamenává sociolog Jakub Bielawski.
Vysvětluje, že mladší generace je zvyklá cestovat víc spontánně a s menšími finančními rezervami, proto je pro ně cena hlavním faktorem. „Starší si chtějí dovolenou víc užít, proto preferují komfortní a přímé lety. To ukazuje, že cestování není jen otázka financí, ale i životní fáze,“ vysvětluje sociolog.
Na praktické stránky cestování navazuje také pohled na volbu aerolinek. „Češi jsou pragmatičtí. Komfort na palubě je vítaný bonus, ale rozhodujícím kritériem zůstává, kam se cestovatelé dostanou a za kolik,“ upřesňuje Jiřina Ekrt Jirušková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia.
V hlavní roli aktivity a zážitky
A co Češi na exotických místech podnikají? I zde se trendy mění: stále víc turistů chce trávit dovolenou aktivně. I proto cestovní kanceláře připravují sportovní program pod dohledem trenérů a instruktorů, výlety po destinaci a také speciální gurmánské zážitky založené na místní kuchyni. „Naši klienti mají tento program zdarma v rámci zájezdu, stačí se do něj jen přihlásit,“ uvádí jako příklad Jan Bezděk.
Nový cestovatelský trend: exotika
- 37 % Čechů letos zvažuje cestu do exotiky, polovinu tvoří lidé do 35 let.
- Největším cestovatelským snem jsou Maledivy (22 %), následuje Thajsko (11 %), africké země (9 %) a Střední Amerika (9 %).
- Čechy láká hlavně teplé počasí (38 %) a poznávání nových kultur (26 %), pro 12 % je motivací odlišit se od davu.
- Cena představuje překážku pro 45 % dotázaných (u mladých do 35 let pro víc než polovinu).
- Délka letu odrazuje 31 % cestovatelů, nedostatek zdravotní péče pak 11 %.
- 60 % Čechů se cítí jistě při komunikaci v angličtině, každý pátý sice nemluví plynně cizím jazykem, ale zvládne situaci vyřešit.
- 24 % cestujících volí výhradně přímé lety, u věkové skupiny 54–65 let je to téměř třetina.
- Při výběru aerolinek rozhoduje spíš cena než kvalita servisu.
Zdroj: průzkum cestovní agentury Invia, aplikace Instant Research agentury Ipsos













