Hlavní obsah

Konec strachu z cizojazyčné konverzace!

Foto: shutterstock.com

Většina lidí se stydí mluvit cizím jazykem

Znáte to, i když jste se na základce učily nějaký ten světový jazyk, trpíte stejně jako 80 procent ostatních lidí psychickou bariérou mluvit. Máme pro vás dobrou zprávu! Konečně existuje způsob, jak se syndromu „raději to neřeknu, než bych to řekla špatně“ zbavit!

Článek

Mluvení je důležitější než poslech a psaní

Tohle rčení vzešlo z americké studie společnosti National Communication Association. Podle ní je nejdůležitějším parametrem při studiu cizího jazyka právě mluvení (51 %). Následuje poslech (29 %), četba (12 %) a psaní (8 %). Aktivní stránka, mluvení a poslech, je při studiu jazyků absolutně dominantní (80 %).

Ale statistiky jsou neúprosné - až 80 % těch, kteří ovládají cizí jazyk, má psychickou bariéru ho v praxi použít. Tento syndrom se nazývá: „Raději to neřeknu, než abych to řekl špatně". I když se pedagogové urputně snaží, nedaří se jim nás tohohle syndromu zbavit.

Blýská se na lepší časy

V současnosti je na trhu množství metod a přístupů, které se odvolávají na „komunikační aktivity". Ty mají zaručit, že se student naučí konverzovat a ztratí zábrany. Nicméně, existuje velký rozdíl mezi tzv. „volnou“ konverzací a „řízenou“ konverzací. Při volné konverzaci není student časově omezovaný, přemýšlí nad tím, co řekne a častokrát si to i překládá. Při řízené konverzaci jde o systém otázka-odpověď, při kterém je student „nucený" odpovídat bez delšího přemýšlení. Tím pádem nemá reálně čas se zamýšlet nad překladem a „musí“ odbourat strach z mluvení.

Novinku si můžete vyzkoušet v Praze

Na takovém principu funguje i metoda Direct Method for English ®. Jedná se o licencovaný systém výuky, který na český trh vstoupil před pár dny. Tento systém je založený na přímé metodě výuky a je sestavený pro studium všeobecné angličtiny. A jak to vypadá v praxi? „Výuka probíhá v menších skupinách, studenti na hodinách mluví pět až šestkrát častěji, než na ,tradičních' hodinách,“ říká Thomas Filipiuk, tvůrce metody. Je to způsobeno tím, že lektor neustále klade otázky a studenti jsou náhodně vyvolávaní k odpovědím. Lektor vždy studenta „tlačí" do odpovědi, čehož výsledkem je, že student musí od první hodiny mluvit.

Foto: shutterstock.com

Když budete znát cizí jazyk, najdete si přátele i v zahraničí

Přirozená cesta je správná

„Studenti se učí jazyk přirozenou cestou - jako malé děti – nejprve pouze opakují slova a věty, později je začnou chápat a nakonec je začnou sami používat,“ dodává Thomas Filipiuk. Na gramatiku se pochopitelně nezapomíná. Je ovšem vysvětlovaná přímo v praxi a na reálných příkladech. Takže máte možnost poznat její použití rovnou v praktických situacích. Součástí výuky je i psaní diktátů a čtení. Hodiny tvoří ze 70 % komunikace.

Není lektor jako lektor

„Takové hodiny dokážou vést pouze zkušení lektoři s dobrými pedagogickými vlastnostmi a praxí,“ říká Marta Šefčíková, metodička první jazykové školy, která tuto metodu používá. Důvodem je prý to, že na hodinách se používá minimum češtiny a lektor vysvětluje téměř všechno v angličtině. Kromě toho musí zvládnout udržovat tempo hodiny, aby se studenti neustále soustředili. Snaží se tak simulovat anglicky mluvící prostředí.

Opakování matka moudrosti

Pro ještě vyšší efektivitu má metoda i integrovaný systém on-line vzdělávání. Každý student má vlastní přístupový kód do rozhraní, ve kterém si procvičuje přesně ty lekce, které probíral. Cvičení obsahují všechny atributy - od slovní zásoby až po nahrávky diktátů, které student on-line překládá. V Čechách bude výuka touto metodou zatím dostupná v Praze, a to v licencovaných partnerských jazykových školách.

ynezorPumanzeSaNyknalC