Článek
Mluvení je důležitější než poslech a psaní
Tohle rčení vzešlo z americké studie společnosti National Communication Association. Podle ní je nejdůležitějším parametrem při studiu cizího jazyka právě mluvení (51 %). Následuje poslech (29 %), četba (12 %) a psaní (8 %). Aktivní stránka, mluvení a poslech, je při studiu jazyků absolutně dominantní (80 %).
Ale statistiky jsou neúprosné - až 80 % těch, kteří ovládají cizí jazyk, má psychickou bariéru ho v praxi použít. Tento syndrom se nazývá: „Raději to neřeknu, než abych to řekl špatně". I když se pedagogové urputně snaží, nedaří se jim nás tohohle syndromu zbavit.
Blýská se na lepší časy
V současnosti je na trhu množství metod a přístupů, které se odvolávají na „komunikační aktivity". Ty mají zaručit, že se student naučí konverzovat a ztratí zábrany. Nicméně, existuje velký rozdíl mezi tzv. „volnou“ konverzací a „řízenou“ konverzací. Při volné konverzaci není student časově omezovaný, přemýšlí nad tím, co řekne a častokrát si to i překládá. Při řízené konverzaci jde o systém otázka-odpověď, při kterém je student „nucený" odpovídat bez delšího přemýšlení. Tím pádem nemá reálně čas se zamýšlet nad překladem a „musí“ odbourat strach z mluvení.
Novinku si můžete vyzkoušet v Praze
Na takovém principu funguje i metoda Direct Method for English ®. Jedná se o licencovaný systém výuky, který na český trh vstoupil před pár dny. Tento systém je založený na přímé metodě výuky a je sestavený pro studium všeobecné angličtiny. A jak to vypadá v praxi? „Výuka probíhá v menších skupinách, studenti na hodinách mluví pět až šestkrát častěji, než na ,tradičních' hodinách,“ říká Thomas Filipiuk, tvůrce metody. Je to způsobeno tím, že lektor neustále klade otázky a studenti jsou náhodně vyvolávaní k odpovědím. Lektor vždy studenta „tlačí" do odpovědi, čehož výsledkem je, že student musí od první hodiny mluvit.
Přirozená cesta je správná
„Studenti se učí jazyk přirozenou cestou - jako malé děti – nejprve pouze opakují slova a věty, později je začnou chápat a nakonec je začnou sami používat,“ dodává Thomas Filipiuk. Na gramatiku se pochopitelně nezapomíná. Je ovšem vysvětlovaná přímo v praxi a na reálných příkladech. Takže máte možnost poznat její použití rovnou v praktických situacích. Součástí výuky je i psaní diktátů a čtení. Hodiny tvoří ze 70 % komunikace.
Není lektor jako lektor
„Takové hodiny dokážou vést pouze zkušení lektoři s dobrými pedagogickými vlastnostmi a praxí,“ říká Marta Šefčíková, metodička první jazykové školy, která tuto metodu používá. Důvodem je prý to, že na hodinách se používá minimum češtiny a lektor vysvětluje téměř všechno v angličtině. Kromě toho musí zvládnout udržovat tempo hodiny, aby se studenti neustále soustředili. Snaží se tak simulovat anglicky mluvící prostředí.
Opakování matka moudrosti
Pro ještě vyšší efektivitu má metoda i integrovaný systém on-line vzdělávání. Každý student má vlastní přístupový kód do rozhraní, ve kterém si procvičuje přesně ty lekce, které probíral. Cvičení obsahují všechny atributy - od slovní zásoby až po nahrávky diktátů, které student on-line překládá. V Čechách bude výuka touto metodou zatím dostupná v Praze, a to v licencovaných partnerských jazykových školách.