Hlavní obsah

Krize ve vztahu? Tři kroky, jak se z ní dostat!

Foto: New Africa, Shutterstock.com

Během vztahu se může nahromadit mnoho nevyslovených věcí. Tato skládka se pak mění v emocionální a energetický nepořádek, který ohrožuje partnerství jako takové. Jak v podobném případě vypadá efektivní úklid? Stačí mu věnovat tři intenzivní pětiminutovky.

Článek

Nějak vám to v poslední době neklape? Komunikace vázne a lásku vystřídaly obavy o rozpad vztahu? Podle vztahového experta Jordana Graye, který se tématem partnerských skládek zabývá na svém blogu, mohou být na vině nevyslovená či nevyslyšená přání nebo tužby ze strany jednoho či obou partnerů.

To, že si dva lidé nejsou schopní dlouhé měsíce říci, co jim vadí, co by si přáli nebo co je zraňuje, pochopitelně přispívá k napětí. Naštěstí zmíněný odborník poskytuje návod, který emocionální skládku milenců a partnerů jednoduše vyčistí. Jak se něco takového dělá?

Sedněte si proti sobě a navažte oční kontakt. Dohodněte se, že jeden mluví a druhý naslouchá. Nikdo nikomu nebude skákat do řeči, nikdo za partnera nebude dokončovat věty. Základní formát je následující.

Start: „Chci se s tebou podělit o své pocity“

V první části nechte nahlédnout pod pokličku svých emocí, myšlenek a pocitů. Svěřte se, co vás trápí, jak vás ovlivnila či ranila nějaká situace a podobně. Buďte upřímní a věcní. „Víš, jak jsem ti říkala, že mi nevadí, když každý víkend trávíš mimo domov? Nebyla jsem tak docela upřímná. Vlastně se cítím osamělá, protože na mne si pořádně čas neuděláš, kdežto přátelé jsou u tebe na prvním místě. Vnímám to jako problém mezi námi.“

Průběh: „Situaci vnímám takhle“

Druhá část cvičení se týká osobních náhledů. (Ani v této fázi by posluchač neměl zasahovat do toho, co druhý říká. Stačí, když občas kývne na znamení, že protějšek vnímá.) Pokuste se jakýmkoli způsobem zhodnotit, proč se v partnerství cítíte rozladění, smutní, vzteklí či utlačovaní.

Místo abyste na druhého vykřikli obvinění typu „za všechno může tvoje tvrdohlavost“, zformulujte svůj osobní názor trochu citlivěji: „Situaci vnímám tak, že jsme se trochu odcizili, a ty teď navíc vůči mně prosazuješ tvrdohlavost, protože se asi necítíš ve své kůži. Chci to nějak vyřešit a hlavně pochopit.“ Tím, že vyjádříte snahu o pochopení, dáte partnerství šanci, ať už se mezi vámi stalo cokoli.

Foto: silverkblackstock, Shutterstock.com

Rádi vytváříte problémy a ještě raději je pak řešíte? Pak toto cvičení bude přesně pro vás

Závěr: „Pokusme se o následující...“

Ve vztahu je po dohodě možné leccos změnit – a to je důvod, proč se do podobného čištění emocionální skládky vůbec pouštět. Jordan Gray apeluje, že v této závěrečné sekci není radno trávit mnoho času. Navržená doporučení či nápady by neměly vyznívat jako ultimáta. Upřímně usilujte o obnovení vztahu.

„A teď je řada na tobě. S radostí vyslechnu tvoji verzi. Zajímá mě, proč tohle celé podle tebe vzniklo. Také uvítám nějaké návrhy řešení. Co se týče mne, mohu se pokusit ubrat ve své žárlivosti. Vím, že to občas trochu přeženu, ale na svoji obhajobu hlásím, že jednám pod tíhou událostí minulých dní. Jsem ze stavu našeho vztahu trochu ve stresu.“ Následně pokyňte partnerovi a nechte mu prostor pro vyjádření – ovšem k danému tématu. Rozhodně by nikdo z vás neměl vytahovat problémy, které jste si již dávno vyříkali!

Buďte struční, věcní a efektivní

Pasivní partner nejdříve pouze naslouchá a slova se ujímá až po vyzvání. Dojde-li ke konfliktu (věc je nejasná, jeden z vás nesouhlasí, bouří se, osočuje), můžete navrhnout přítomnost třetí osoby, ideálně terapeuta. Kvalifikovaný odborník vám pomůže se v situaci lépe vyznat, neboť v ní není nikterak zainteresován.

Jordan Gray podotýká, že je vhodné nevěnovat jednotlivým sekcím více než pět minut. Čištění by mělo být věcné a efektivní. Stále se dívejte jeden na druhého a nezapomeňte dýchat. Toto párové cvičení provádějte vždy, když dojde k něčemu, co vás znepokojí – pokud je pro vás oba přínosné.

A co vy? Říkáte si s partnerem, co vám na vašem vztahu či chování vadí?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama