Hlavní obsah

Máte věčně unavené dítě? Zkontrolujte mu pyžamo!

Foto: thinkstock

Co všechno může rušit zdravý spánek vašich dětí? Víme to!

Budí se vám potomek ráno tak unavený, jako by vůbec nešel spát? Možná za jeho nekvalitní spánek může špatná spánková hygiena. Jaká by měla u dětí být? To vám řekneme!

Článek

Patnáctiletá Tereza si večer udělá věci do školy a vrhne se na počítač. Do postele jde o půlnoci nebo i později. „Celý den je pak mátoha, občas schytá špatnou známku, i když se učila,“ říká její matka. Pokusy dostat dceru do postele dřív selhaly.

Zaměřte se na matraci

Ponocování je jen jeden důvod, proč může být dítě unavené. Když se v noci budí a je rozlámané, zaměřte se nejprve na matraci v jeho posteli. Ta je alfou a omegou kvalitního spánku. „Pokud je vybraná špatně, dítě bude nevyspalé,“ zdůrazňuje primář ortopedie kladenské nemocnice Jan Deniger. Důležitý je i rošt. „Může se stát, že rodič koupí kvalitní a drahou matraci i rošt, ale vzájemně nejsou kompatibilní, a tudíž nepřinesou výsledek,“ doplňuje Jan Deniger.

Foto: thinkstock

Dítě by mělo chodit spát rádo. A pro to by měli rodiče udělat hned ze začátku maximum

Rošt můžete vybrat buď pevný, dřevěný nebo lamelový. „Může být i polohovací, například polohování hlavy a sedu je šikovné, pokud má dítě třeba kašel,“ radí Martina Jelínková ze společnosti JMP – Studio zdravého spaní.

Ideální matrace je středně tvrdá, a zatímco dospělácké bývají v oblasti ramen a pánve změkčené, a naopak v oblasti bederní páteře pevnější, u dětí to potřeba není, protože se na lůžku často „stěhují“. „Zásadní je správná podpěra páteře, ideální jsou matrace z kvalitních PUR pěn, které vyhoví jak z hlediska pružnosti, tak i z toho hygienického,“ doplňuje Martina Jelínková.

Zdárně jste nakoupili matraci i rošt, ale dítě se i tak v noci budí? Co dále může být za dětským nevyspáním?

Co ruší dětský spánek

Teplo – Před spaním dítěti vyvětrejte, neoblékejte mu příliš teplé pyžamo a navrch peřinu. Když se budí zpocené, je to špatně.

Zima – Ideální teplota je kolem 21 stupňů. Dítě nemá mít studené ruce a nohy, u malých holčiček si odpusťte noční košilky. Vyhrnou se jim a spí prakticky nahé.

Světlo – Pokud dítěti vadí tma, pořiďte noční světlo (skvělou vychytávku najdete také ve článku 5 krásných dětských pokojů. Nechte se inspirovat i vy!). Ideálně by měla být místnost zatemněna závěsy nebo žaluziemi, aby do pokoje nevnikalo světlo.

Foto: thinkstock

Přílišné divočení před spaním ke zklidnění nepomůže

Pyžamo – Volte spací úbor z čisté bavlny, pyžamo by mělo být volné, pohodlné, bez škrtících okrajů.

Peřiny – Pokud hrozí alergie, neriskujte a kupte hypoalergenní set. Malému dítěti nemusíte dávat polštář. Hodí se, když je potomek nastydlý a potřebuje spát ve zvýšené poloze, u miminek stačí podložit matraci.

Rozptylování –Usínat u televize nebo s i-padem je krok k pořádnému nevyspání. Zatrhněte i celou noc puštěný počítač, byť v režimu spánku. Malému dítěti nechte oblíbeného plyšáka, jiné hračky ho budou rozptylovat.

Strava – Dítě by nemělo do postele odcházet hned poté, co dovečeřelo. Výjimkou jsou kojenci, pro ně je naopak dávka mléka těsně před spaním zárukou lepšího spánku. U dospívajících potom hraje roli i to, jestli si přes den dopřejí kávu, energetické drinky, nebo dokonce alkohol. Nabuzený organismus hůř usíná.

Bolest hlavy i slabost

Že se dítě nevyspí, neznamená jen to, že bude mrzuté. „Děti jsou náchylnější k nemocem, skolí je každá maličkost, může je bolet hlava. Starší děti potom může potkat nesoustředěnost, potíže s prospěchem ve škole,“ upozorňuje dětská lékařka Hana Cabrnochová.

Důvodů dětské nespavosti je mnoho. Jaký byl u vašeho dítěte? A propos, věděli jste, že Chcete-li mít zdravé dítě? Dopřejte mu trochu špíny!?

ynezorPumanzeSaNyknalC