Hlavní obsah

Můžete si vyrýsovat postavu i bez proteinů a spalovačů tuků?

Foto: Jacob Lund, Shutterstock.com

Můžete získat krásné pevné tělo, i když nebudete konzumovat žádné doplňky stravy? Podle trenérů určitě ano!

Zhubnout? To jakž takž jde skoro každé ženě. Avšak vyrýsovat svaly tak akorát, to už je těžší práce. Většina dam si k tomu pomáhá speciálními doplňky stravy. Dá se to zvládnout i bez nich?

Článek

„To je náš denní chléb. Velmi často řešené téma,“ říká trenér Pavel Dvořáček obratem na mou otázku, zda žena k tomu, aby vyrýsovala tělo, musí vybrakovat krámky se sportovní výživou. Hned vzápětí pak přidává jednoznačnou odpověď: „Určitě to lze i bez všech doplňků.“

Fungují spalovače?

V první řadě je třeba uvést, že nelze házet všechny potravinové doplňky do jednoho pytle. Pokud například hovoříme o spalovačích tuků, určitě na trhu najdete velmi kvalitní, průměrné, ale bohužel i špatné produkty. Navíc jejich účinnost může být závislá i na tom, kdo je konzumuje. Každé tělo totiž reaguje jinak.

„V dnešní době jsou sportovní suplementy velice přeceňované. Výrobci se předhánějí v reklamních sloganech, jak svého cíle právě s tím jejich výrobkem dosáhnete extrémně rychle a snadno. Tento tlak vytváří u široké veřejnosti představu, že bez toho to zkrátka ani nejde,“ popisuje trenérka Kateřina Hollerová z fitness pro ženy Contours.

Foto: Jacob Lund, Shutterstock.com

Spalovače pomohou zrychlit metabolismus, ale jen trochu. Určitě nezhubnete jen díky nim

„Realita je naštěstí úplně jiná. Existují látky, které prokazatelně mohou pomoci například se zrychlením metabolismu, zefektivněním spalování tuků nebo s nabuzením při cvičení a tím vydání více energie,“ říká dále Kateřina Hollerová.

„Jejich funkčnost se pohybuje například u zrychlení metabolismu někde kolem dvou procent. U ostatních efektů je to obdobné. Tedy opravdu to není závratné a efektu mnohem výraznějšího lze dosáhnout správnou úpravou stravy,“ dodává.

Ano vitaminům a minerálům

S názorem trenérky Kateřiny Hollerové souhlasí i osobní trenér Pavel Dvořáček: „Z mého pohledu není vůbec nutné používat jakýkoli doplněk stravy, pokud stíháte pravidelně a optimalizovaně jíst.“

„Pokud chcete vyrýsování uspíšit, doporučuji zařadit jeden ze spalovačů tuku, který tělu zajistí jejich lepší využitelnost z energetických zásob. Určitě to ale jde i bez něj,“ uvádí Pavel Dvořáček.

Užívání doplňků stravy tedy není nutnost. Až na jednu výjimku. „Tou je doplňování vitaminů a minerálů, které při období tvrdých tréninků potřebujete v několikanásobném množství.“ Ty snadno tělu dodáte například iontovými nápoji nebo různými multivitaminovými a multiminerálními formulemi.

Foto: Anton Dotsenko, Shutterstock.com

Proteinový koktejl je velmi vhodnou svačinou po cvičení

A co protein?

Specifickou oblastí doplňků stravy jsou proteinové neboli bílkovinné prášky. „Pro hubnutí a rýsování je potřeba dostatek bílkovin, abyste ochránili svalovou hmotu a ještě lépe nějakou získali. Pokud nechcete používat proteinové koktejly, které jsou dnes v nabídce už i ve vegan formě, bez laktózy, z různých zdrojů, je potřeba se zaměřit na dostatečný příjem bílkovin ze stravy,“ říká trenérka Kateřina Hollerová.

Hlavními zdroji jsou například maso, ryby, mléčné výrobky, ale i různé rostlinné zdroje jako luštěniny.

Je tedy na vás, co zvolíte. Na proteinech v prášku je výhodné především to, že jimi dodáte dostatek bílkovin už v jediném koktejlu. Nemusíte toho tedy sníst mraky, což vám zejména v redukčním režimu může přijít velmi vhod. Pokud se vám konzumace prášku příčí, dá se to i bez něj.

Jakou máte zkušenost se sportovními suplementy?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama