Hlavní obsah

Myslíte si, že o opalování víte všechno? Tyhle chyby (možná) neznáte!

Foto: Thinkstock

Dopřáváte své pokožce dostatečnou ochranu proti UV záření?

Už se nemůžete dočkat, až se poprvé svléknete do plavek a vystavíte tělo pořádnému letnímu sluníčku? Vyvarujte se těchto zásadních chyb.

Článek

Statistika výskytu rakoviny kůže i zkušenosti těch, kteří si museli léčit bolestivé spáleniny, svědčí o tom, že při pobytu na sluníčku děláte stále dost chyb. Upozorníme vás na některé z nich.

Nejčastější chyby při opalování

„Musíme přiznat, že si už lidé víc hledí ochrany proti slunci. Tedy – platí to spíš pro ženy. Muži používají ochranné opalovací přípravky zřídka. Všichni ale podceňují ochranu v případě běžných aktivit na slunci – při sportu, procházkách nebo práci na zahradě. Nepřizpůsobují také výši faktoru délce pobytu na slunci,“ vypočítává nejčastější prohřešky MUDr. Ivana Krajsová, primářka kožní kliniky Všeobecné fakultní nemocnice a 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. My k nim můžeme přidat i další.

1. Loňský krém je ještě dobrý. Prošlé přípravky vás už proti slunci dostatečně neochrání, a navíc můžete mít alergickou reakci. Takže si buď kupte každý rok nové, nebo pečlivě sledujte dobu trvanlivosti.

Foto: Thinkstock

Záleží nejen na použitém faktoru, ale i na množství přípravku, kterým se chráníte proti škodlivému záření ze slunce

„Minimální trvanlivost neotevřených výrobků je 30 měsíců. Po otevření hledejte na etiketě piktogram otevřené nádobky a písmeno M s číslem. Například M12 znamená, spotřebujte do 12 měsíců,“ říká dr. Katja Warnke z oddělení výzkumu a vývoje sluneční kosmetiky Nivea a přidává doporučení: „Na slunci schovejte opalovací výrobky pod deku či do tašky, i když ty kvalitní jsou teplotně stabilní a vyšší teplotě odolné.“

2. Malá vrstva ochrany stačí. „Pro optimální ochranu naneste na celé tělo asi šest čajových lžiček přípravku – po jedné na každou paži a nohu, jednu na horní část těla a jednu na záda. Větší pozornost věnujte i citlivým oblastem, tedy uším, nosu, rtům, zátylku, náchylné ke spálení jsou také boky, ramena, spodní část zad, nárty a zadní strana kolen,“ varuje Katja Warnke. Pokud použijete poloviční množství přípravku, pak se z faktoru 50 stane rázem jen 30 a méně.

3. Co je opálené, to už je chráněné. Pokožka si vytvoří ztmavnutím přirozený ochranný faktor, ale ten je jen mezi 4–6. Takže je nutné ji i pak nadále chránit, jen můžete úměrně snížit číslo faktoru.

4. Pod slunečníkem a při zatažené obloze to jde i bez krému. Tenhle omyl bolestivě zaplatilo už mnoho lidí. Slunečník, voda, sklo ani mraky nezachytí UV záření zcela. Opálit se můžete i díky odrazu slunce od sněhu, betonu i písku.

Foto: Thinkstock

Spálit se můžete i pod slunečníkem nebo když je slunce za mraky

5. Zarudnutí se změní v hnědou. Zarudnutím dává pokožka vědět, že je spálená. Rozhodně nezkoušejte ji další den „doopálit“. Naopak, schovejte ji pod oblečením a ošetřujte zklidňujícími přípravky. Na přímé slunce můžete až poté, co kůže vybledne a zklidní se. Pokud se místo oloupe, použijte na něj pak co nejvyšší ochranný faktor.

6. Děti je potřeba na opalování zvykat. Naopak, dětská kůže je citlivější a tenčí, má méně pigmentu. Spálením v dětství si zvyšujete riziko rakoviny kůže v dospělosti. Děti do roka by na přímé slunce neměly vůbec, malé děti s maximální ochranou „4K“ – kalhoty, klobouk, košile a krém s vysokým ochranným faktorem – podle situace, tedy 30–50. „Přípravky pro děti musí být vybaveny UVA a UVB ochranou, pro ty nejmenší pak s fyzikálními UV filtry,“ uvádí MUDr. Alena Machovcová, primářka dermatovenerologického oddělení FN Motol.

Děláte při opalování některé z těchto chyb? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama