Hlavní obsah

Nákup zahradního nábytku: Na tohle pozor!

Foto: thinkstock

Zahradní nábytek by vám měl přinášet radost mnoho let. Vyžaduje ale speciální péči, která by měla být uvedena v návodu k použitíFoto: thinkstock

Reklama

S blížícím se létem rapidně rostou tržby prodejcům zahradního nábytku. Kdo by ho přece nechtěl? Pozvat návštěvu na grilování na zahradě předpokládá, že ji máte kam posadit. Nezřídka se ale stane, že levná plastová židle neunese hmotnost vaší tety nebo kamaráda a zřítí se. Že se vylomí noha „nesmrtelnému" dřevěnému nábytku a nádobí se ze stolu sesune na zem. Kde je chyba a co vlastně můžete reklamovat?

Článek

Předně je nutné si uvědomit, že zahradní nábytek musí splňovat jinou funkci než ten interiérový. Když vynesete židle z jídelny ven, nesmí pršet a hned po návštěvě je musíte zase sklidit. Jejich vnitřnímu určení totiž odpovídají konstrukční materiály, povrchová úprava i konstrukce, takže nemůžete očekávat, že vydrží například déšť, mráz nebo jiné povětrností vlivy.

Oproti tomu zahradní nábytek je nábytek přímo z výroby určen k použití venkovnímu. Musí být schopen zmíněným vlivům odolat a sloužit bez jakékoli změny minimálně pro dobu danou v záručním listě. Ta je daná zákonem a trvá minimálně 24 měsíců bez ohledu na to, zda se jedná o dřevěný, plastový, kovový nebo jakýkoli jiný nábytek.

Možnosti reklamace, stejně jako záruční lhůty jsou ošetřené v občanském zákoníku. Každý výrobce a potažmo prodejce má ale možnost podmínky v některých detailech upravit, a je tedy ve vašem zájmu věnovat zvýšenou pozornost prodejním dokladům, záručnímu listu a návodu na použití. Zahradní nábytek je totiž z hlediska své funkce poměrně specifickým druhem zboží.

Jak tedy bezpečně nakupovat zahradní nábytek?

Zkontrolujte si, zda je v prodejních dokladech a záručním listě napsáno, že si kupujete nábytek „k venkovnímu použití“. V opačném případě si v období trvání záruky nebudete moci stěžovat na to, že se vám například vaše nové zahradní křeslo po zmoknutí zkroutilo, popraskalo a že ho již nadále nemůžete používat. Obecné podmínky reklamace totiž hovoří jasně: „záruka se nevztahuje na závady vzniklé použitím v podmínkách, které nejsou běžné u daného typu výrobku a na závady vzniklé působením živlů“.

Foto: Nábytek Valmo

Nákup zahradního nábytku musí mít své náležitosti, jinak se případné reklamace nedomůžeteFoto: Nábytek Valmo

Pozor na správnou péči! Vyžadujte a čtěte návod k použití!

O zahradní nábytek byste měli pečovat nejen proto, aby vám dobře sloužil, ale také z toho důvodu, abyste se mohli domáhat vrácení peněz v případě, že přestane plnit svůj účel.

Někteří prodejci mají přímo v reklamačním řádu uvedeno, že „nárok na uplatnění záruky zaniká neodbornou montáží, zacházením, obsluhou nebo zanedbáním náležité péče o zboží“. A co z toho pro vás vyplývá? Čtěte návod k použití a trvejte na tom, aby vám byl vydán! „Při procesu reklamace se zkoumá, jestli zákazník dodržoval návod na údržbu. Zda například teakový nábytek ošetřoval předepsaným způsobem, nebo jej nechal dlouhé měsíce bez údržby. Prokáže-li se takové zanedbání péče, pak nárok na reklamaci zaniká,“ vysvětluje Petr Holas ze společnosti Nábytek Valmo.

Foto: Sconto nábytek

Povětrnostním vlivům je ze zákona povinen odolávat jen nábytek pro venkovní použitíFoto: Sconto nábytek

V návodu na použití také musí být uvedeno, má-li daný nábytek nějaká omezení, například nízkou nosnost. Na to si dejte pozor hlavně u levného plastového nábytku! Pokud takové omezení v textu návodu k použití přehlédnete a nabídnete židli určenou pro osobu do 80 kg svému stokilovému známému, pak to prostě bude vaše chyba.

Foto: Sconto nábytek

Záruční list musí hovořit jasně o možnosti používat nábytek v nechráněném prostředí, tedy například na zahradě, balkonu či teraseFoto: Sconto nábytek

Správná péče je i správné uskladnění!

Jestliže budete nábytek reklamovat, bude se posuzovat i to, zda k jeho poničení nedošlo z důvodu špatného uskladnění. Pokud zahradní nábytek zmokne, a kvůli tomu přestane sloužit, je chyba na straně prodejce, potažmo výrobce. Pokud ale zahradní nábytek nechá zákazník stát mimo sezonu na silném mrazu, neuskladní ho, následkem čehož dojde k jeho poničení, pak je to jasně chyba zákazníka a nárok na reklamaci zaniká,“ uvádí právník JUDr. Jiří Novotný.

Foto: Kettler

Teakový nábytek vyžaduje speciální péči. Pokud ji nebudete dodržovat, přijdete o možnost reklamaceFoto: Kettler

Peníze, výměna zboží, nebo oprava? Do 30 dnů!

V tomto případě rozhoduje druh poškození. Jestliže je závada odstranitelná, máte právo požadovat její odstranění výměnou součástky, tedy například sedáku nebo opěrky, nebo výměnou celého zboží. Je-li závada neodstranitelná, máte právo požadovat peníze. Vše musí proběhnout do 30 dnů ode dne nahlášení závady.

Foto: Kettler

Podmínkou využití reklamace je dodržování návodu na používání. Trvejte na jeho předloženíFoto: Kettler

Co dělat, pokud prodejce odmítne uznat váš oprávněný nárok?

Nejlepším lékem je prevence. Pokud se už ale dostanete do konfliktu s prodejcem, pak vám nezbude nic jiného než řešit spor v občanskoprávním řízení u příslušného soudu dle vašeho bydliště. U české obchodní inspekce, kam většinou zklamaní zákazníci své stížnosti posílají, se můžete domoci jen potrestání neseriózního podnikatele. Vaše problémy tam ale nevyřeší.

Foto: Kettler

Pokud vám nábytek zmokne a znehodnotí se, je to chyba prodejce. Pokud ho necháte stát na mrazu mimo sezonu, a on popraská, je to chyba vašeFoto: Kettler

Už jste někdy reklamovali zahradní nebo jiný nábytek? Jaké s tím máte zkušenosti?

Reklama

Načítám