Článek
Předně je nutné si uvědomit, že zahradní nábytek musí splňovat jinou funkci než ten interiérový. Když vynesete židle z jídelny ven, nesmí pršet a hned po návštěvě je musíte zase sklidit. Jejich vnitřnímu určení totiž odpovídají konstrukční materiály, povrchová úprava i konstrukce, takže nemůžete očekávat, že vydrží například déšť, mráz nebo jiné povětrností vlivy.
Oproti tomu zahradní nábytek je nábytek přímo z výroby určen k použití venkovnímu. Musí být schopen zmíněným vlivům odolat a sloužit bez jakékoli změny minimálně pro dobu danou v záručním listě. Ta je daná zákonem a trvá minimálně 24 měsíců bez ohledu na to, zda se jedná o dřevěný, plastový, kovový nebo jakýkoli jiný nábytek.
Možnosti reklamace, stejně jako záruční lhůty jsou ošetřené v občanském zákoníku. Každý výrobce a potažmo prodejce má ale možnost podmínky v některých detailech upravit, a je tedy ve vašem zájmu věnovat zvýšenou pozornost prodejním dokladům, záručnímu listu a návodu na použití. Zahradní nábytek je totiž z hlediska své funkce poměrně specifickým druhem zboží.
Jak tedy bezpečně nakupovat zahradní nábytek?
Zkontrolujte si, zda je v prodejních dokladech a záručním listě napsáno, že si kupujete nábytek „k venkovnímu použití“. V opačném případě si v období trvání záruky nebudete moci stěžovat na to, že se vám například vaše nové zahradní křeslo po zmoknutí zkroutilo, popraskalo a že ho již nadále nemůžete používat. Obecné podmínky reklamace totiž hovoří jasně: „záruka se nevztahuje na závady vzniklé použitím v podmínkách, které nejsou běžné u daného typu výrobku a na závady vzniklé působením živlů“.
Pozor na správnou péči! Vyžadujte a čtěte návod k použití!
O zahradní nábytek byste měli pečovat nejen proto, aby vám dobře sloužil, ale také z toho důvodu, abyste se mohli domáhat vrácení peněz v případě, že přestane plnit svůj účel.
Někteří prodejci mají přímo v reklamačním řádu uvedeno, že „nárok na uplatnění záruky zaniká neodbornou montáží, zacházením, obsluhou nebo zanedbáním náležité péče o zboží“. A co z toho pro vás vyplývá? Čtěte návod k použití a trvejte na tom, aby vám byl vydán! „Při procesu reklamace se zkoumá, jestli zákazník dodržoval návod na údržbu. Zda například teakový nábytek ošetřoval předepsaným způsobem, nebo jej nechal dlouhé měsíce bez údržby. Prokáže-li se takové zanedbání péče, pak nárok na reklamaci zaniká,“ vysvětluje Petr Holas ze společnosti Nábytek Valmo.
V návodu na použití také musí být uvedeno, má-li daný nábytek nějaká omezení, například nízkou nosnost. Na to si dejte pozor hlavně u levného plastového nábytku! Pokud takové omezení v textu návodu k použití přehlédnete a nabídnete židli určenou pro osobu do 80 kg svému stokilovému známému, pak to prostě bude vaše chyba.
Správná péče je i správné uskladnění!
Jestliže budete nábytek reklamovat, bude se posuzovat i to, zda k jeho poničení nedošlo z důvodu špatného uskladnění. Pokud zahradní nábytek zmokne, a kvůli tomu přestane sloužit, je chyba na straně prodejce, potažmo výrobce. Pokud ale zahradní nábytek nechá zákazník stát mimo sezonu na silném mrazu, neuskladní ho, následkem čehož dojde k jeho poničení, pak je to jasně chyba zákazníka a nárok na reklamaci zaniká,“ uvádí právník JUDr. Jiří Novotný.
Peníze, výměna zboží, nebo oprava? Do 30 dnů!
V tomto případě rozhoduje druh poškození. Jestliže je závada odstranitelná, máte právo požadovat její odstranění výměnou součástky, tedy například sedáku nebo opěrky, nebo výměnou celého zboží. Je-li závada neodstranitelná, máte právo požadovat peníze. Vše musí proběhnout do 30 dnů ode dne nahlášení závady.
Co dělat, pokud prodejce odmítne uznat váš oprávněný nárok?
Nejlepším lékem je prevence. Pokud se už ale dostanete do konfliktu s prodejcem, pak vám nezbude nic jiného než řešit spor v občanskoprávním řízení u příslušného soudu dle vašeho bydliště. U české obchodní inspekce, kam většinou zklamaní zákazníci své stížnosti posílají, se můžete domoci jen potrestání neseriózního podnikatele. Vaše problémy tam ale nevyřeší.
Už jste někdy reklamovali zahradní nebo jiný nábytek? Jaké s tím máte zkušenosti?