Hlavní obsah

Návrat z mateřské? Buďte aktivní!

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Návrat z mateřské zpět do pracovního procesu nebývá žádný med – i když vám zaměstnavatel místo podrží, jak je ostatně jeho povinností, vracíte se často do jiné firmy, než jakou jste opouštěly.

Článek

Tři nebo čtyři roky, to je v dnešní době celá věčnost. Jen si vezměte, že před pár lety ještě spousta lidí neměla profil na Facebooku. Ve firemním prostředí to může znamenat zavedení zcela jiného softwaru, který vy neznáte, ale ostatní se s ním už dávno sžili. Není nic překvapivého, když se kompletně změní i pracovní procesy, na které jste byla zvyklá. A kolektiv? Tam mohou být úplně jiní lidé a jiné vztahy, než si pamatujete. Není divu, že nejedna maminka má z návratu do práce obavy.

Nenechat to na poslední chvíli

Rada nad zlato je jednoduchá – buďte připravené a nenechávejte věci na poslední chvíli. Zdaleka ne každý zaměstnavatel vychází ženám při návratu z mateřské vstříc, a pokud nejsou ony samy aktivní, může se to negativně projevit na jejich další kariéře. Proto je dobré začít se zajímat o podmínky ve firmě už dříve, minimálně půl roku předtím, než plánujete návrat. Ideální samozřejmě je, když udržujete kontakt se svými spolupracovníky pravidelně a jste tak informovány i o neformálních skutečnostech ze svého pracoviště. Tak budete mít mnohem lepší představu o tom, kam vlastně jdete.

Jak to může vypadat

A jak to vypadá, když se zaměstnavatel snaží návrat z mateřské usnadnit? Pokud má mnoho zaměstnanců a chce se tématu rovných příležitostí věnovat komplexně, může projít genderovým auditem. Ten objeví problematické oblasti a poskytne východiska pro realizaci nápravných opatření. Důležitá je komunikace. Kromě mailů se nabízí i společná setkání, třeba na celofiremních akcích. Zaměstnavatel může pro rodiče připravit i samostatnou sekci v rámci firemního webu nebo mikrostránku, ve které mohou sdílet informace z firmy či část firemního vzdělávání v podobě e-learningu.

Program pro návrat maminek a tatínků z mateřské má i největší zaměstnavatel v ČR, Česká pošta. Díky grantu z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost připravila aktivity, které nabízejí rodičům možnosti, jak se na návrat připravit a udržovat kontakt s Poštou stále živý.

Za tímto účelem vznikl web www.ceskapostarodicum.cz, který je styčným bodem mezi téměř 2000 rodiči na rodičovské dovolené a Poštou. Na portálu je kromě různých tipů a rad i prostor pro diskusi mezi uživateli a zaměstnavatelem.

Důležité je „zůstat v obraze“, vzdělávat se

Důležitou součástí webu jsou e-learningové kurzy, které nabízejí možnost vzdělávat se z pohodlí domova. Kurzy se týkají témat, jako je obecná komunikace, time management, stress management, obchodní dovednosti nebo práce se speciálním poštovním softwarem.

V současné době Česká pošta zahajuje kroky ke zpřístupnění některých kurzů nebo praktických příruček i rodičům, kteří nejsou jejími zaměstnanci. Věří, že vzděláváním a podporou rovných příležitostí v zaměstnání pomůže zlepšovat postavení zaměstnanců v celé České republice.

Reklama

Související témata:

Načítám