Hlavní obsah

Nemůžete zhubnout? Možná zadržujete v těle vodu!

Foto: Thinkstock

Přebytečná voda způsobí spíše vrásky než varhánky

Snažíte se již léta zhubnout, vyzkoušeli jste všechno možné, ale výsledek stále žádný? Příčina může být úplně jinde, než byste možná čekali. Vaše tělo může zadržovat přebytečnou vodu, což vám brání shodit nadbytečné kilogramy!

Článek

Zadržování neboli retence vody v organismu není až tak závažným zdravotním problémem. Nicméně pokud vás zadržování vody trápí, může to být velmi nepříjemné. Tyto potíže mívají spíše ženy. U nich se často objevuje před očekávanou menstruací, kdy mohou mít za následek příbytek třeba i 3–4 kilogramů navíc. Někdy jde i o negativní vedlejší účinek užívání hormonální antikoncepce nebo projev nemocí, jako je vysoký krevní tlak či kardiovaskulární a ledvinové poruchy.

Tou nejčastější příčinou však nejsou nemoci ani hormony – za zadržování vody obvykle může nesprávné stravování! Konzumujete totiž příliš mnoho potravin s nadbytečným množstvím soli, která právě vodu v těle váže!

Zavodnění se projeví i celulitidou

Organismus dospělého člověka je z velké části tvořen vodou, která se vyskytuje v cévách a v mezibuněčném prostoru. Jak ale poznáte, že vaše tělo obsahuje vody více, než by bylo záhodno? „Velmi zhruba to můžete zjistit na některých digitálních váhách, které disponují i funkcí analýzy složení těla. Údaj se zobrazuje většinou v procentech a vy byste se měli vejít do 50–60 procent," upozorňuje MUDr. Kateřina Cajthamlová. Nebo se vám začnou objevovat otoky (o tom, co všechno způsobuje otoky a co vám pomůže, se dočtete v článku Otékají vám v létě nohy? Poradíme !), nejčastěji na dolních končetinách. Jeden z varovných signálů, že můžete mít problém se zavodněním, je i pomerančová kůže neboli celulitida.

Foto: Thinkstock

Rozložení jídelníčku je při léčbě zadržování nadbytečné vody jednou z důležitých věcí

Nestačí jen nesolit

Než se na základě jmenovaných signálů vydáte k lékaři, můžete zkusit, zda za vaším zadržováním vody není právě nesprávná strava! Sami tak totiž máte možnost vše napravit a problémů se zbavit. „Důležité je hlavně omezit nebo snížit příjem sodíku, který zvyšuje a zadržuje vodu v tkáních mimo buňky. Velmi laicky řečeno to znamená méně solit,“ říká Kateřina Cajthamlová. Tak jednoduché to ale úplně není. Nestačí totiž jen méně solit při vaření a dochucování jídel, je nutné se vyhnout i potravinám, které obsahují hodně soli samy o sobě. Jde především o všechny „slané“ potraviny, uzeniny, sýry a pak veškeré konzervované výrobky. Sůl totiž patří k nejznámějším konzervantům.

Do svého jídelníčku se naopak snažte zařadit potraviny bohaté na draslík, který působí „proti“ sodíku a pomáhají množství vody v těle regulovat. Draslík najdete například v banánech, meruňkách nebo brokolici. Dalším prvkem, který hraje velkou roli v udržování správné hydratace, je vápník. Ten je obsažen především v mléčných výrobcích, hlavně sýrech. Ovšem jak již bylo zmíněno, ty mohou být hodně slané, proto se spíše než na tvrdé sýry orientujte na tvaroh, žervé a podobně.

Pozor na minerální vody

Možná by vás logicky napadlo – když mám v sobě hodně vody, budu zkrátka méně pít, a tím se problém vyřeší. Pozor, to by byl velký omyl! Tekutiny je nutné tělu dopřávat stále v minimálním množství okolo 2 litrů denně. Velmi podstatné je však vybírat si správné tekutiny. „Ideální je čistá voda nebo bylinkový čaj,“ doporučuje Kateřina Cajthamlová. „Vyhněte se naopak vysoce mineralizovaným minerálním vodám, které vodu v těle naopak zadržují. Vhodné jsou všechny, které jsou označené ,s nízkým obsahem sodíku' nebo obsahují maximálně 1–1,5g solí/l, což je vždy uvedené na etiketě.“

Zkuste uvedené rady dodržovat a problém se zadržováním vody by měl zmizet, nebo se alespoň zmírnit. Nezapomeňte však, že pokud je retence vody způsobená nemocí nebo má jinou vážnější příčinu, pomůže vám ji najít a vyřešit pouze lékař.

Měli jste někdy se zadržováním vody problém? Pomohlo vám upravení stravy? Poraďte i ostatním čtenářkám.

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama