Hlavní obsah

Neuvěřitelné! Tohle všechno se děje s vaším tělem, když spíte

Foto: Thinkstock

Nepodceňujte spánek. Dokážeme vám, že vám pomůže nejen k odpočinku, ale i k hubnutí

Ještě nedávno byl spánek považován za pasivní činnost. Je sice pravda, že některé orgány přecházejí do útlumu, aktivita mozku je však mnohdy intenzivnější než v bdělosti. Víte, co se s vámi v noci děje?

Článek

Ač si někdy možná říkáte, že spíte, protože musíte, ale jinak spánek vidíte jako ztrátu času, vyvedeme vás z omylu. Spánek představuje jakousi očistu mozku. Podle nedávné studie zveřejněné v časopisu Science se během spánku až desetkrát zvýší aktivita takzvaného glymfatického systému, který plní funkci očisty nervové soustavy a odplavuje proteinové toxiny z mozku.

Zároveň se během spánku upevňuje paměťová stopa. Mozek třídí a ukládá to, co během dne načerpal. Učení těsně před spaním je tak mnohem efektivnější než ráno po probuzení, protože mozek měl dostatek bezprostředního prostoru uložit vědomosti do dlouhodobé paměti.

Foto: Thinkstock

Spánek má čtyři fáze. Když si projdete všemi, budete plni energie

Spánek má význam i pro psychickou kondici. Při jeho nedostatku se zhoršuje soustředění, schopnost učení, často se objevují pocity slabosti, žaludeční nevolnosti a podrážděnosti.

Spánek však není uniformní děj. Jedná se o rozmanitou směsici procesů a aktivita spícího mozku se periodicky mění.

Jak spánek probíhá?

V noci při nepřerušovaném spánku procházíte několika spánkovými cykly. „Spánek má dvě hlavní fáze – nonREM a REM (REM – Rapid Eye Movement – spánek s rychlými pohyby očí), přičemž fáze nonREM se dále dělí na čtyři stadia podle hloubky spánku,“ upřesňuje psycholog PhDr. Josef Sýkora.

V prvním stadiu, které trvá zhruba 15 až 20 minut, je spánek velmi lehký a snadno se můžete probudit i na velmi slabý podnět. Když na vás v této fázi spánku někdo promluví, pravděpodobně zvládnete odpovědět, a navíc řeknete, že jste vlastně vůbec nespali.

V druhé fázi se spánek prohlubuje. Vaše tělesná teplota asi o půl stupně klesne, protože teplo z vnitřku těla se přenáší na povrch. V této fázi proto často dochází k silnějšímu pocení. Zpomaluje se také srdeční rytmus a klesá krevní tlak. Přesto se z tohoto stadia ještě snadno necháte probudit. Stačí na to oslovení vaším vlastním jménem.

Třetí a čtvrté jsou už považovány za stadia hlubokého spánku. Svalový tonus klesá na minimum a probudit vás může až bolestivý podnět. Jedná se o dobu nejsilnější tělesné regenerace.

Foto: Thinkstock

Hurá, všechno, co jsem se před spaním naučila, si pamatuji...

„Tato čtyři nonREM stadia vystřídá asi po hodině snění fáze REM, kdy frekvence srdce i metabolismus mozku dosahují téměř bdělého stavu,“ vysvětluje PhDr. Josef Sýkora. „Spánková stadia se v průběhu noci střídají, za noc absolvujeme většinou čtyři až pět cyklů, z nichž každý trvá kolem 90 minut,“ dodává odborník.

REM je nejdůležitější i nejzajímavější částí spánku. Právě v této chvíli je aktivita mozkových neuronů srovnatelná, ne-li vyšší, se stavem bdělosti. Tělo je uvolněné, ztrácí schopnost termoregulace, tlak se zvyšuje a srdce bije nepravidelně. To vše doprovází rychlé horizontální pohyby očí pod víčky.

V REM stadiu mozek rekapituluje obsahy paměti a dochází k jejich zafixování. Objevují se živé a bizarní sny, které jsou směsicí vzpomínek, představ i asociací aktuálních tělesných pocitů. Je to tedy fáze nejen fyzické, ale i psychické regenerace.

Kolik spánku potřebujete?

Průměrná doba spánku u zdravého dospělého člověka by měla být přibližně osm hodin. Jedná se však o velmi zobecněný údaj, protože potřeba spánku je pochopitelně individuální a může se měnit v závislosti na tělesném stavu či věku. Čím je člověk starší, tím kratší a lehčí spánek se u něj vyskytuje. Za normální dobu spánku se proto považuje rozmezí pět až devět hodin.

Jak se spalo dneska vám?

ynezorPumanzeSaNyknalC