Hlavní obsah

Postromantický stres je nejčastějším důvodem rozchodů. Odhalte ho včas!

Foto: Profimedia

Když pomine fáze zamilovanosti, můžete být nepříjemně zaskočeni realitou

Jste šťastní, plánujete budoucnost, možná už jste se i vzali. Ale najednou je všechno jinak. Trápíte se, přemáháte se nebo se rozejdete. Nejspíš ale zbytečně. Jen jste neustáli postromantický stres.

Článek

Všichni známe ty pohádky o lásce. Popelku, Šípkovou Růženku, Pretty Woman. Jenže žádná z nich není o skutečné lásce, ale o prvotní fázi, o zamilovanosti. A právě neschopnost lidí překlenout se do další etapy a smířit se s tím, že každý má chyby, a pochopit, že láska není jen vášeň, je podle některých odborníků nejčastějším důvodem rozchodů.

Pozor na postromantický stres

První fáze vztahu, to období plné vášně, sexu a přesvědčení o dokonalosti partnera trvá přibližně rok až rok a půl, u někoho může odeznít dřív. A přesně ve chvíli, kdy tohle kouzlo zmizí, prožívá pár takzvaný postromantický stres.

Je to šok, nepříjemné zjištění, že váš milý nemá jen klady, ale i zápory. Jeho říhání není najednou roztomilý způsob, jak vám dát najevo, že se vám večeře opravdu povedla, ale poněkud nechutný zlozvyk. A stejné pocity zažívá i on. Navíc se nejspíš dost výrazně snížila frekvence vašich milostných hrátek, sex není nejen tak častý, ale pravděpodobně už není ani tak bouřlivý.

Foto: Profimedia

Že sex už není tak častý a bouřlivý? Netrapte se tím, je to přirozený vývoj

A pokud to neustojíte, nezvládnete tohle prvotní nadšení nahradit hlubšími, byť ne tak vášnivými city, rozvine se u vás takzvaná postromantická porucha. „Z mého pohledu je to nejčastější příčina toho, proč tolik párů končí u rozvodového soudu nebo proč tolik lidí léta žije v manželství, v němž se necítí dobře,“ tvrdí John Bradshaw, americký párový poradce.

Zbytečné rozchody

Když zamilovanost odezní, samozřejmě může dojít k tomu, že zjistíte, že jste opravdu natolik rozdílní, že společný život možný není. „Může jít třeba o pohled na jednu věc, která je ale pro daného člověka velmi důležitá. Nebo třeba o rozdílné představy o budoucnosti,“ potvrzuje psychoterapeutka pro děti, rodiny a páry Lucie Mucalová.

John Bradshaw ale odhaduje, že skutečně nekompatibilních je jen 15 procent párů, které se rozejdou. Zbylé konce vztahů jsou zbytečné. Stačilo by prý jen trochu trpělivosti a ochoty smířit se s tím, že nejste jedna duše a jedno tělo, ale dvě individuální osobnosti se svými vlastními názory, představami, přáteli a koníčky.

„Hodně lidí je doslova šokováno tím, že už nejsou bláznivě zamilovaní, a to jim znemožňuje přizpůsobit se nové fázi lásky,“ říká John Bradshaw.

Foto: Profimedia

Hodně rozchodů je vlastně zbytečných, jde jen o to, přesunout se do další fáze lásky

Buďte připravení

Nedoufejte, že takhle vášnivé a úchvatné to bude navždy. Budete o to víc zklamaní. Pomoci vám mohou i následující rady:

  • Neměňte partnera – „V období zamilovanosti nad spoustou věcí mávnete rukou, namlouváte si, že se to poddá, že se partner změní. To jsou ale ty největší omyly,“ říká Lucie Mucalová. Neočekávejte, že se partner bude chovat podle vás, není loutka. Nesnažte se ho měnit, místo na jeho nedostatky se soustřeďte na jeho kladné vlastnosti!
  • Intimita není sex – Skutečná intimita páru je v něčem úplně jiném. Společné prožitky, chvíle, kdy si jen povídáte, vzpomínáte na hezké chvíle, radujete se z úspěchů svých dětí, strachujete se jeden o druhého. To je intimita! Sex můžete mít s kdekým, tohle jen s někým!
  • Správné hádky – To, že se v něčem neshodnete, není známka toho, že se k sobě nehodíte. Spory je ale třeba řešit konstruktivně. Nadávky, obviňování, výčitky, to k ničemu nevede. Hledejte řešení, přicházejte s argumenty, vzájemně si naslouchejte, přemýšlejte nad tím, co říká ten druhý. A naučte se čas od času ustoupit!
  • Na začátek vzpomínejte – Připomínejte si, jaké to bylo, když jste se poznali. Soustřeďte se na to, proč jste se do sebe zamilovali, ne na to, proč byste se už milovat neměli.

Také vás zaskočilo, když prvotní zamilovanost skončila? Jak jste se s tím popasovali?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama