Hlavní obsah

Proti infarktu, křečím i vráskám aneb Do tohoto ovoce byste to neřekli

Foto: BlueSkyImage, Shutterstock.com

Jen co z pultů zmizí české švestky a broskve, nahradí je exotické banány. Jsou sice dovezené z opačného konce světa, ale lákají nás příjemnou sladkou chutí i pozitivním vlivem na naše zdraví. Navíc mají mnohostranné využití. Podívejme se banánům (nejen) pod slupku.

Článek

Kdysi byly banány spojené s Vánocemi a nekonečnou frontou před obchodem. Dnes patří mezi dostupné stálice jídelníčku – v dětství je to mnohdy první ovoce, které ochutnáte. Při sportu oceníte schopnost banánu rychle dodat energii a cestovatelé při výběru hygienicky bezpečných jídel sází na jeho praktickou slupku. A vaše pleť či vlasy zajásají, když jim dopřejete trochu banánového ošetření.

Netloustne se po něm, ale…

V nezralých banánech je obsažen pomalu stravitelný škrob (může způsobovat nadýmání), který se zráním mění v přírodní cukry. Glykemický index banánů se proto špatně určuje, ale lze hovořit o čísle 35 až 50 (na stupnici 0–100), což je z dietního hlediska pozitivní.

Výživový poradce Martin Škába to vidí i z druhé strany: „Banány, stejně jako citrusy, mají pro tělo ochlazovací efekt, proto bych je v zimě nedoporučoval ve velké míře. Pokud si banán přesto chcete dopřát, pak ve spojení se skořicí, která naopak umí zahřívat. Plnohodnotnou svačinkou je ve spojení s ořechy, nejlépe přes noc namočenými mandlemi. Snídaňovou kombinací může být ovesná kaše s třetinou banánu, sušenými švestkami a kokosovými chipsy.“

Foto: artem evdokimov, Shutterstock.com

Banán si rozumí s mandlemi, skořicí i medem

Srdce, cévy i svaly vám poděkují

Po avokádu a datlích jsou banány třetím nejlepším zdrojem draslíku mezi čerstvým ovocem. Už dva velké banány poskytnou tělu doporučenou denní dávku. Studie potvrzují, že dostatečný přísun draslíku reguluje krevní tlak a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Když se draslík v banánech spojí s hořčíkem a vitaminy skupiny B, dovede dokonce pozitivně působit na energetické reakce v srdečním svalu, jinými slovy zabraňuje infarktu myokardu.

Již zmíněný hořčík v banánech oceňují sportovci, protože společně s antioxidanty zmírňuje křeče ve svalech. S céčkem to není žádný zázrak: jeden banán dodá asi 15 % denní dávky, ale když vezmete v úvahu ještě mangan, který je nezbytný pro zdravé kosti a metabolismus, dále pak fosfor a karoten, jde o zdravotně přínosné ovoce.

Martin Škába ještě upozorňuje na obsažený inulin, který znáte z cibule nebo česneku. Jde o vlákninu, která se chová jako prebiotikum, tedy harmonizuje střevní mikrobiom. Nejenže pomáhá od zácpy i průjmů, ale má přímou souvislost s imunitou těla.

Domácí kosmetický pomocník

Kromě minerálů je důležité vyzdvihnout i obsah vitaminů B1, B2, B6, E a kyseliny listové. Každý jednotlivý má příznivé účinky na kůži, a co teprve když se spojí dohromady! Dovedou pokožku hydratovat i vyživovat a bojovat tak proti vráskám. Balzámem jsou i pro vaše vlasy.

  • Banánová kaše - vidličkou v misce rozmačkejte jeden banán na hustější kaši a rovnou naneste na obličej (vynechte oční okolí), nechte působit 30 minut a smyjte.
  • Výživný peeling - když kaši z jednoho banánu obohatíte lžící jemně pomletých ovesných vloček, změní se ve směs určenou k masáži obličeje a odstranění odumřelých buněk. Zbytky umyjte vlažnou vodou.
  • Zmizík na skvrny - banánová kašička poslouží jako základ pro bělicí masku. Jeden banán smíchejte se šťávou z celého citronu, naneste na starší jizvičky po akné či na stařecké skvrny na hřbetech rukou. Po půlhodině umyjte a nakrémujte jako vždycky.
  • Proti akné - základem je opět banán, sekunduje mu lžička medu a stejné množství mleté kurkumy. Nechte působit 20 minut a opláchněte studenou vodou. Opakujte dvakrát týdně.
Foto: wasanajai, Shutterstock.com

Co nesníte na snídani, můžete použít na pleť, stačí přimíchat další ingredience

Asijské národy doporučují banánové slupky na bělení zubů. Prý je stačí po dobu dvou minut potírat vnitřní stranou slupky a pak si ústa vypláchnout vodou. Podobně zázračně zní i rada na komáří štípance – zarudnutí a otok zmírní přiložený kousek banánové slupky. Třetím důvodem, proč nezahazovat banánové slupky, je použití na bradavice. Opět se přikládá vnitřní strana, ovšem čtvereček slupky je třeba připevnit k bradavici náplastí. Účinkuje totiž nejméně přes noc, ale i několik dní po sobě – zkrátka až do odloupnutí bradavice.

Na zahradě jen s opatrností

Na malé kousky nakrájená slupka z banánu se doporučuje přimíchávat do substrátu pokojových rostlin, aby lépe rostly a kvetly. Co se týče širšího použití na záhonu, buďte raději ostražití. Petr Ledvina z ekologického institutu Veronica upozorňuje: „Banány se ve své domovině pěstují za doprovodu neuvěřitelného koktejlu pesticidů. Nejhorší je ošetření slupky látkami proti plísním a bakteriím před dopravou. Proto nejde o ideální ovocný odpad na kompostování, i když jedna slupka denně by kompostu neměla ublížit. Bio banány jsou částečným řešením.“

Jsou banány vaším každodenním společníkem? 

ynezorPumanzeSaNyknalC