Hlavní obsah

Sauna vs. kryokomora: Co je vhodné pro vás?

Foto: thinkstock

Terapie horkem vám pomůže uvolnit se a zrelaxovat. Zase vám bude do smíchu

V čem pro vás může být užitečné saunování, nebo naopak pobyt v mrazivé kryokomoře? Co přesně od těchto regeneračních metod čekat, kdy je podstoupit a v čem vám pomohou? Víme!

Článek

Právě teď, kdy si roční období žádá vaše zklidnění a vnitřní rovnováhu, je vhodná doba na to, abyste se trochu víc postarali o své zdraví, imunitu a celkově pomohli tělu být fit. Ale jak na to?

Využít můžete například účinků terapie horkem nebo chladem. V čem se od sebe kromě teplot liší a která z nich je vhodná právě pro vás? Víme a prozradíme…

Horko, nebo chlad?

„Hlavní rozdíl, jak už je z názvu patrné, je rozdíl teplotní. Při kryoterapii podstupuje člověk teplotu minus 130 až minus 160 °C, a to jednorázově na krátkou dobu nejvýše tří minut,“ vysvětluje Jiří Nečásek z Kryosauny Praha. „V sauně je teplota podle jejího typu až okolo 100 °C a terapii provádíte opakovaně i desítky minut,“ dodává Jiří Nečásek.

Mráz nabuzuje, horko uvolňuje

Zásadní rozdíl vidí Jiří Nečásek v účincích. „Kryoterapie je nejčastěji užívána pro léčbu pohybového aparátu a některých kožních nemocí. Hodně si ji pochvalují také profesionální sportovci: jednak jako způsob rychlé regenerace nebo zotavení a jednak jako prostředek nabuzující organismus před výkonem,“ popisuje odborník. Kryokomora vás umí zbavit i aktuálních potíží – bolestí svalů nebo šlach.

Foto: kryopraha.com

Jirka Nečásek na terapii chladem nedá dopustit. Zde ho vidíte při vstupu do kryosauny

„Sauna určitě není na rozdíl od chladové terapie vhodná před sportovním výkonem,“ vysvětluje MUDr. Jan Hlusička. Umí ale tělu dopřát patřičný relax, stejně jako třeba masáž. Doplnění energie a síly necítíte ihned, ale až za dva dny. Upevňuje zdraví člověka, působí preventivně proti různým nemocem, posiluje odolnost a obranyschopnost, je vhodná k otužování. „Do sauny ale musíte chodit zcela zdraví, bez respiračních nemocí či zánětu šlach,“ uvádí Jan Hlusička. Saunu doporučuje coby prevenci a relaxační metodu.

Co umí ještě...

Terapie chladem:

  • Po pár minutách v tak nízké teplotě se začnou vyplavovat některé hormony (například endorfin, takzvaný hormon štěstí).
  • Na několik hodin až dní lze též pociťovat analgetický účinek, takže vás přestanou trápit některé bolesti.
  • Urychlí hojivé procesy tkání (kůže, svaly).

Horká sauna:

  • Umí zklidnit mysl.
  • Uvolňuje psychiku.
  • Pomáhá k lepšímu spánku.
  • Díky pocení detoxikuje.
  • Čistí dýchací cesty i pokožku.

Vedle účinků, způsobu léčby, i použití jsou rozdíly i cenové: chladová terapie vás vyjde na 300 korun (3 minuty plus někde i 20 minut na rotopedu), sauna 1 hodina od 150 korun.

Tak už nečekejte a vyzkoušejte!

ynezorPumanzeSaNyknalC