Článek
Theodor Pištěk byl muž mnoha talentů – nadaný výtvarník, který proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů. Ale také i světově proslulý kostýmní výtvarník, jehož jméno budeme mít už navždy spojené s vytvořením filmových kostýmů pro Formanův film Amadeus (1984) či kostýmy pro slavnou pohádku Tři oříšky pro Popelku.
Známým se stal Theodor Pištěk především v polovině 80. let díky spolupráci s Milošem Formanem. Díky ní získal i ceněnou sošku Oscara právě za film Amadeus, později i Césara za snímek Valmont (1990). S Milošem Formanem jej pojilo dlouholeté přátelství a spolupracoval s ním ještě na filmu Lid versus Larry Flynt (1996). Později navrhl i řadu divadelních a muzikálových kostýmů (Dracula, Rusalka, Monte Cristo). Jako kostýmní výtvarník pracoval i na filmech Marketa Lazarová, Údolí včel, Postřižiny, Pane, vy jste vdova!, Zabil jsem Einsteina, pánové! či Zítra vstanu a opařím se čajem.
Popelka byla radost
„Pokaždé, když jsem stál před úkolem pracovat na pohádce, byl jsem trochu na rozpacích. Ale scénář Popelky, to bylo něco jiného. Už z prvních stránek byla cítit pohoda a příslib milé práce. Hned při prvním čtení mě napadlo, že ideální doba pro realizaci bude renesance. Václav Vorlíček souhlasil a já zase přijal jeho připomínky a mohl jsem začít,“ svěřil se Theodor Pištěk pro Českou televizi v roce 2020.
Otcem Theodora Pištěka byl populární herec stejného jména, dědeček Jan Pištěk byl zase hudebník a divadelník. Jeho matka Marie Ženíšková byla herečka a pradědeček z matčiny strany malíř František Ženíšek, se proslavil jako autor první opony Národního divadla.










