Hlavní obsah

Saunování v těhotenství? Nebojte se!

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Saunovat se mohou i těhotné ženy

Trpíte chronickou rýmou nebo jste z nedostatku sluníčka v permanentním napětí a stresu? Báječným řešením nejen na tyto neduhy je sauna. Saunování se dá provádět na mnoho způsobů, má hodně předností, ale návaly horkého vzduchu nemusejí dělat dobře všem. Obzvlášť jste-li „v jiném stavu".

Článek

Časopis Uzlíček

Co je to vlastně sauna a jak funguje?

Pro někoho zdravý životní styl, pro jiného spíše módní trend. Každopádně je to velmi starý vynález a její „domovskou" zemí je Finsko, kde je sauna jedním z národních symbolů. Tyto malé roubené domečky jsou vlastně dřevěné kabiny, vyhřáté na šedesát až sto stupňů Celsia. Je v nich suchý vzduch, který zaručuje, že se na těle člověka vytvoří dostatečné množství potu. Do správné sauny patří horké kameny, které se polévají vodou. Tím se vytvoří tzv. parní ráz sauny. Po velkém vyhřátí pak následuje ledové ochlazení v bazénu. Ideální efekt by měl nastat, pokud se tento postup opakuje dvakrát až třikrát.

Proč se saunovat?

Sauna blahodárně působí na naše zdraví, přispívá k vnitřní pohodě a očišťuje organismus. Jaké jsou její hlavní výhody?

Posílení imunity - Při teplotě vzduchu 90 °C stoupá tepová frekvence a zvyšuje se prokrvení. To posiluje krevní oběh a imunitní systém.

Detoxikace organismu - Otvírají se póry na kůži. Tělo se tak zbaví jedovatých látek a zplodin a kůže je krásně hebká. Kromě toho sauna podporuje vznik nových buněk.

Uvolnění dýchání - Sauna pročistí a uvolňuje dýchání, zároveň pomáhá ničit choroboplodné bakterie a viry.

Boj s celulitidou - Je velkým pomocníkem ve věčném ženském boji proti celulitidě.

Redukce váhy - Sauna je také vhodným doplňkem pro redukci váhy. Ale pozor! To, že ze sauny vyjdete o pár kilo lehčí, neznamená, že jste zhubla. Efekt je jen přechodný, protože tělo se zbavilo vody, kterou potřebuje pro své fungování zpět.

Uvolnění psychiky - Nesporné jsou i vlivy sauny na psychické rozpoložení člověka. Teplo, které uvolňuje svaly, pomáhá proti agresivitě. Zklidňuje rozrušení, snižuje tísnivé pocity a nervozitu.

Lék na nespavost - Sauna je také dobrým terapeutickým prostředkem na nespavost.

Pravidla pro bezpečné saunování

  • Do sauny není vhodné jít ani hladová, ani čerstvě najezená
  • Měly bychom si bedlivě hlídat dostatečný přísun tekutin
  • Saunování není vhodné po vysoké fyzické nebo duševní námaze
  • Do sauny bychom měly chodit, jen pokud jsme zdravé a v kondici. V léčení horečky nebo chřipky nepomůže a ještě bychom nakazily ostatní
  • Lidé s vysokým tlakem, onemocněním srdce nebo plic si budou muset saunu odpustit. Pro ty rozhodně není vhodná

Těhotná do sauny?

Těhotenství je „jiný stav", takže pro něj platí určitá zvláštní pravidla. Jak je to se saunou? I pro ženy platí, že sauna upevňuje zdraví a má všechny výše uvedené pozitivní účinky. V době, kdy se žena teprve chystá otěhotnět, není důvod své návyky měnit a sauna nijak nevadí.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Dbejte na dostatečný přísun tekutin

V těhotenství prý může sauna vyvolat i potrat. „Situace se ale částečně mění v okamžiku, kdy vynechají měsíčky a těhotenský test je pozitivní," říká gynekolog MUDr. Truneček. „Tady bych byl již opatrnější a saunu bych raději nedoporučil." Vysoké teploty totiž mohou negativně působit na organismus těhotné. Klesne krevní tlak a hrozí kolapsové stavy. Fatální následky ale sauna může mít pro embryo v těle ženy. „Hrozí totiž poruchy centrálního nervového systému a dokonce vyvolání potratu," doplňuje lékař.

S druhým a třetím trimestrem se rizika výrazně snižují. Další dva trimestry těhotenství už s sebou nenesou tato rizika, i přesto ale lékaři upozorňují, že žena, která chce i v těhotenství navštěvovat saunu, musí být absolutně zdravá a bez komplikací.

„Mělo by se také jednat o ženu, která již dříve saunu bez obtíží využívala," doplňuje MUDr. Truneček.

„Důrazně upozorňuji také na nutnost doplňování tekutin a minerálů, hlavně hořčíku. Jeho ztráty jsou při saunování největší a také nejnebezpečnější." Nedostatek hořčíku může mít na svědomí křeče a také předčasné děložní stahy. Celková ztráta tekutin a minerálních látek následkem pocení v sauně musí být co nejrychleji nahrazena.

„Je dobré si také uvědomit, že organismus těhotné je citlivější a náchylnější k nemocem," varuje dále MUDr. Truneček. V sauně jakožto veřejném prostředí hrozí budoucím maminkám nákaza či například plísňová onemocnění.

Foto: samphoto.cz/jiunlimited

Trpíte nespavostí? Pomůže sauna

Pár pravidel pro „zdravé těhotné!

Pro saunování v těhotenství se dá tedy shrnout následujících pár pravidel:

  • Nikdy nenavštěvovat saunu v prvním trimestru těhotenství
  • Nechodit do sauny, pokud těhotná cítí předčasné stahy dělohy
  • Vždy důsledně dbát, aby měla těhotná svůj suchý ručník, položený pokaždé stejnou stranou dolů - vyvaruje se plísňové infekce
  • Délku pobytu v sauně snížit (pobyt v sauně by měl být nižší než doba, na jakou byla žena zvyklá před otěhotněním)
  • Prodloužit odpočinek po saunování
  • Důsledně dbát na okamžité doplnění tekutin s obsahem hořčíku

Kdo v těhotenství do sauny nesmí?

MUDr. Truneček: „Saunu bych v žádném případě nedoporučoval u rizikového těhotenství. Ať už z příčin nějakého závažnějšího onemocnění, jako je vysoký tlak nebo cukrovka. Saunovat by se ale neměly ani ženy, které měly v minulé graviditě problémy s udržením těhotenství nebo mají za sebou potrat či předčasný porod."

Sauna může být pro naše zdraví velkým pomocníkem, ale dokáže i uškodit. Proto je nezbytné dodržování všech zásad jejího správného užívání a dbát i lékařských doporučení. Jen tak bude saunování pro náš organismus příjemné a zdraví prospěšné. Pokud tedy od svého lékaře uslyšíte, že byste se saunováním měla v těhotenství přestat, poslechněte jeho rad. Devět měsíců saunové abstinence, je-li to ku prospěchu zdraví vás i vašeho budoucího miminka, se dá určitě snadno přečkat.

Časopis Uzlíčekúnor 2009

ynezorPumanzeSaNyknalC