Hlavní obsah

Správné dýchání vás zbaví migrén i pneumatiky na břiše. Nevěříte?

Foto: Profimedia

Obětujte aspoň tři čtyři minuty denně nácviku správného dýchání

Dýchání je váš nejčastější pohyb, nejpřirozenější schopnost a nejzákladnější potřeba, bez níž přežijete sotva pár minut. Věděli jste ale, že špatné dýchání může stát za bolestmi hlavy nebo silnější postavou?

Článek

Možná si říkáte, jak je vůbec možné, aby člověk dýchal špatně?! Vždyť i pár minut narozené miminko se zvládne správně nadechovat a vydechovat...

Ano, to je naprostá pravda. A pravděpodobně to zvládne lépe než vy! Techniku dýchání si totiž nevhodnými pohybovými návyky, životosprávou, ale i vlivem různých společenských aspektů zkazíte v průběhu života. Lékaři tak odhadují, že až 75 procent lidí neumí dýchat správně.

„Nesprávné dýchání však vede ke špatným stereotypům a odráží se to na celém těle, a to jak po fyzické stránce, tak po té psychické,“ upozorňuje osobní trenér a nutriční specialista Radek Pajič z Bomton Power Concept s tím, že naučit se dobře dýchat je tak nanejvýš žádoucí.

Co je špatné dýchání?

Chyby v technice dýchání jsou v podstatě dvojího typu. Může to být takzvaný dolní typ, kdy člověk dýchá jen a pouze do břicha. To vede k povolení břišních svalů, a tím k přetížení bederní páteře. Tato varianta ale není moc častá a u žen přímo výjimečná.

Co je však naprosto běžné, je takzvaný horní typ dýchání. „Namísto správného dýchání, kdy má pracovat bránice a mezižeberní svaly, zapojujete svaly pomocné. Jednoduše to spatříte pouhým pohledem, kdy se zvedá hrudník – ,prsíte se‘,“ popisuje nejčastější špatný způsob dýchání Radek Pajič.

Foto: Profimedia

Nejpřirozeněji se dá správné dýchání natrénovat při pohybových aktivitách

Chybné dýchání stojí za únavou i migrénami

Dýchání je zajímavý pohyb z toho hlediska, že ho můžete provádět se zapojením různých svalů. Když jejich zatížení není ideální, vede to ke svalovým dysbalancím, což ovlivňuje držení těla.

„K výše popsanému špatnému dechovému vzorci – horní typ dýchání – musíte zapojit část trapézového svalu a svaly okolo krku. Tím přetěžujete krční páteř, a to může vést ke vzniku migrén, bolestem zad, únavě, pocitu nepohodlí a podobně,“ uvádí Radek Pajič.

Dále vysvětluje, proč to, jak dýcháte, může způsobit bolesti téměř v jakékoli části pohybového aparátu: „Tělo je jeden velký sval, takže nevyváženost jednoho svalu negativně ovlivňuje další svaly, a prohlubují se tak dysbalance, které vedou k celkové nerovnováze těla, a tak i nesprávnému fungování dalších svalů.“

Foto: Profimedia

Při józe se na dýchání klade velký důraz

Jak se naučit dýchat správně?

Dýchání se dá rozdělit na brániční a hrudní. Oba tyto typy jsou správné v případě, že nedýcháte rychle a mělce, ale pomalu, plynule a hluboce. V prvním případě se hrudník nehýbe, ale pomalu se zvedá a klesá břišní stěna. U druhého typu se zase pomalu rozepíná a zase stahuje hrudník.

Absolutně nejlepší cestou, jak posílit brániční i hrudní dýchání, je pravidelný cílený pohyb. „Nejsnazší je svižná chůze, i s pomocí hůlek – takzvaný nordic walking. Jde o jeden z nezdravějších sportů, který je dostupný prakticky pro každého. Při této dynamické chůzi se zároveň rozvíjí hrudník a posilují se dýchací mezižeberní svaly. Každý člověk by měl denně ujít kolem 10 000 kroků, což je asi 5 km chůze,“ říká MUDr. Václava Bártů, Ph.D., vedoucí lékařka plicního oddělení na Poliklinice Budějovická.

Skvělým způsobem, jak se naučit správně dýchat, je také cvičení jógy, pilates či dalších obdobných metod, jako je třeba bodybalance.

„Sami si můžete vyzkoušet brániční dýchání, kdy si vleže položíte jednu ruku na horní část břicha a druhou ruku na hrudník. Při správném bráničním dýcháním by měl hrudník zůstat nehybný, pracujete s břichem, kdy se zhluboka nadechnete do břicha, o trochu více než obvykle, a poté ho necháte dlouze a plynule klesat,“ radí Radek Pajič.

Štíhlý pas jako bonus za správné dýchání

„Správné dýchání napomůže i vaší snaze o štíhlejší postavu. Aktivování příčného břišního svalu, u kterého je zapotřebí právě správné dýchání, vám napomůže zúžit váš pas a vaše křivky. Působí totiž jako jakýsi ,vnitřní opasek‘. Když bude pevný a stabilní, bude takové i vaše břicho,“ uzavírá Radek Pajič.

Jdete trénovat?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama