Hlavní obsah

Superpotraviny jsou trendy. Jaké najdete na našich zahrádkách?

Foto: shutterstock

Kupujete v obchodech se zdravou výživou exotické zázraky, a přitom možná vůbec nevíte, že máte mnohem levnější superpotraviny přímo doma pod okny...

Pojem superpotraviny se v souvislosti se zdravým životním stylem, detoxikací a posilováním imunity skloňuje stále častěji. Najdete je překvapivě i v českých zahrádkách! O jaké jde?

Článek

Označení „super“ napovídá, že máme co do činění s potravinami s jedinečnými vlastnostmi. Věděly o nich starověké civilizace, my na ně dnes přicházíme postupně. Himálajská goji, chia semínka nebo jihoamerická acai se v našem jídelníčku objevují stále častěji, navzdory jejich exotickému původu i vyšší ceně. Za zdroji super síly se ale můžete vydat i do českých sadů a zahrádek.

Superpotraviny jsou doslova poklady přírody. „Do lidského organismu dodávají řadu nutričně výhodných látek, podporují imunitu, zvyšují vitalitu, fyzickou a psychickou kondici. Mají blahodárné účinky na přirozené procesy v lidském těle,“ vysvětluje výživová poradkyně Mgr. Táňa Wasserbauerová.

Jsou to obvykle drobné plody, ukrývající v sobě ohromné množství nutričně hodnotných složek. Často rostou v nehostinných podmínkách a rostliny jsou nuceny uvnitř svých plodů koncentrovat velké množství výživných látek. „I my máme své lokální, české superpotraviny. A není jich málo,“ podotýká Kamila Novotná ze Světa zdraví, která nám pomohla vybrat ty nejdostupnější.

Určitě zkuste tyto superpotraviny!

Foto: shutterstock

Drcené lněné semínko je velmi zdravé nejen pro váš metabolismus

  • Lněné semínko:Obohatí vaše tělo o nenasycené mastné kyseliny, vlákninu a lignany, které mohou pomáhat i při léčbě onkologických onemocnění. Podívejte se, jak si nejen lněná semínka v jídelníčku vychutnat.
  • Rakytník:Je bohatý na vitaminy A, B, C, D, E, F, K a P, jeho obsah vitaminu C je desetkrát vyšší než u pomeranče. Zvyšuje odolnost vůči infekcím i stresu a dodává energii po fyzické i psychické námaze. Má i protinádorové účinky a čistí organismus od toxických látek.
  • Borůvky: Jejich exotická kamarádka kustovnice čínská neboli goji je velkým hitem, ale i borůvky jsou nabité vitaminem C, železem, vlákninou a pomáhají bojovat se záněty močového ústrojí.
  • Šípky: Zásobárna vitaminu C umí povzbudit imunitu, šípkový čaj vařily s oblibou již naše babičky. Jen pozor. Vitamin C se ničí varem, proto čaj nikdy nezalévejte vařící vodou.
  • Konopné semínko:Sáhněte po něm, trápí-li vás hormonální nerovnováha, problémy s vlasy, nehty či pokožkou. Příjemně oříšková chuť se bude vyjímat v salátech a doplní i ovesné vločky.
  • Mladý ječmen:Podporuje funkci střev, osvěžuje dech, účinkuje proti překyselení organismu, čistí krev, játra a ledviny, pomáhá v boji proti nadváze, při detoxikaci, kožních onemocněních a k urychlení hojení ran.
  • Moruše bílá: Přispívá ke správnému metabolismu cukrů, chrání buňky před oxidačním poškozením, je zdrojem vitaminu C, který přispívá ke snížení únavy a posiluje imunitu.
  • Špalda:Její popularita roste díky bohatému nutričnímu složení a obsahu komplexních karbohydrátů, nerozpustné vlákniny, aminokyselin a vysokému podílu vitaminů a minerálů. Obsahuje vysoké množství bílkovin a mukopolysacharid, který podporuje kvalitu a životnost kostí.
  • Kysané zelí: Nejlepší je domácí, nepasterizované, protože to je plné trávicích enzymů, vitaminu C, vlákniny a probiotických bakterií. Může pomoci i s trávicími problémy a pálením žáhy.
Foto: shutterstock

Smoothie z bylinek a ovoce či zeleniny je nejen vitaminová, ale i energetická bomba. Takže to zase s množstvím nepřehánějte

Stejně jako u všech potravin, i zde je třeba držet se pravidla „všeho s mírou". Superpotraviny jsou doslova nabity řadou látek, kterými je ale možné se i předávkovat. Doporučuje se proto jedna hrstka (kolem 20 g) zázračných superpotravin denně. Toto množství představuje průměrnou energetickou hodnotu kolem 200–300 kJ.

„To je ve srovnání s řadou nejrůznějších pochutin zhruba poloviční dávka. Rozhodující však není samotná energetická hodnota, nýbrž složení jednotlivých makroživin – sacharidy/tuky/bílkoviny – a mikroživin – vitaminy, minerální látky –, které je zde daleko výhodnější,“ dodává Táňa Wasserbauerová.

Chcete zkusit vařit zdravě? Tady přinášíme jeden recept na ukázku.

Už jste objevili kouzlo superpotravin?

ynezorPumanzeSaNyknalC