Hlavní obsah

Superpotraviny jsou trendy. Jaké najdete na našich zahrádkách?

Foto: shutterstock

Kupujete v obchodech se zdravou výživou exotické zázraky, a přitom možná vůbec nevíte, že máte mnohem levnější superpotraviny přímo doma pod okny...

Pojem superpotraviny se v souvislosti se zdravým životním stylem, detoxikací a posilováním imunity skloňuje stále častěji. Najdete je překvapivě i v českých zahrádkách! O jaké jde?

Článek

Označení „super“ napovídá, že máme co do činění s potravinami s jedinečnými vlastnostmi. Věděly o nich starověké civilizace, my na ně dnes přicházíme postupně. Himálajská goji, chia semínka nebo jihoamerická acai se v našem jídelníčku objevují stále častěji, navzdory jejich exotickému původu i vyšší ceně. Za zdroji super síly se ale můžete vydat i do českých sadů a zahrádek.

Superpotraviny jsou doslova poklady přírody. „Do lidského organismu dodávají řadu nutričně výhodných látek, podporují imunitu, zvyšují vitalitu, fyzickou a psychickou kondici. Mají blahodárné účinky na přirozené procesy v lidském těle,“ vysvětluje výživová poradkyně Mgr. Táňa Wasserbauerová.

Jsou to obvykle drobné plody, ukrývající v sobě ohromné množství nutričně hodnotných složek. Často rostou v nehostinných podmínkách a rostliny jsou nuceny uvnitř svých plodů koncentrovat velké množství výživných látek. „I my máme své lokální, české superpotraviny. A není jich málo,“ podotýká Kamila Novotná ze Světa zdraví, která nám pomohla vybrat ty nejdostupnější.

Určitě zkuste tyto superpotraviny!

Foto: shutterstock

Drcené lněné semínko je velmi zdravé nejen pro váš metabolismus

  • Lněné semínko:Obohatí vaše tělo o nenasycené mastné kyseliny, vlákninu a lignany, které mohou pomáhat i při léčbě onkologických onemocnění. Podívejte se, jak si nejen lněná semínka v jídelníčku vychutnat.
  • Rakytník:Je bohatý na vitaminy A, B, C, D, E, F, K a P, jeho obsah vitaminu C je desetkrát vyšší než u pomeranče. Zvyšuje odolnost vůči infekcím i stresu a dodává energii po fyzické i psychické námaze. Má i protinádorové účinky a čistí organismus od toxických látek.
  • Borůvky: Jejich exotická kamarádka kustovnice čínská neboli goji je velkým hitem, ale i borůvky jsou nabité vitaminem C, železem, vlákninou a pomáhají bojovat se záněty močového ústrojí.
  • Šípky: Zásobárna vitaminu C umí povzbudit imunitu, šípkový čaj vařily s oblibou již naše babičky. Jen pozor. Vitamin C se ničí varem, proto čaj nikdy nezalévejte vařící vodou.
  • Konopné semínko:Sáhněte po něm, trápí-li vás hormonální nerovnováha, problémy s vlasy, nehty či pokožkou. Příjemně oříšková chuť se bude vyjímat v salátech a doplní i ovesné vločky.
  • Mladý ječmen:Podporuje funkci střev, osvěžuje dech, účinkuje proti překyselení organismu, čistí krev, játra a ledviny, pomáhá v boji proti nadváze, při detoxikaci, kožních onemocněních a k urychlení hojení ran.
  • Moruše bílá: Přispívá ke správnému metabolismu cukrů, chrání buňky před oxidačním poškozením, je zdrojem vitaminu C, který přispívá ke snížení únavy a posiluje imunitu.
  • Špalda:Její popularita roste díky bohatému nutričnímu složení a obsahu komplexních karbohydrátů, nerozpustné vlákniny, aminokyselin a vysokému podílu vitaminů a minerálů. Obsahuje vysoké množství bílkovin a mukopolysacharid, který podporuje kvalitu a životnost kostí.
  • Kysané zelí: Nejlepší je domácí, nepasterizované, protože to je plné trávicích enzymů, vitaminu C, vlákniny a probiotických bakterií. Může pomoci i s trávicími problémy a pálením žáhy.
Foto: shutterstock

Smoothie z bylinek a ovoce či zeleniny je nejen vitaminová, ale i energetická bomba. Takže to zase s množstvím nepřehánějte

Stejně jako u všech potravin, i zde je třeba držet se pravidla „všeho s mírou". Superpotraviny jsou doslova nabity řadou látek, kterými je ale možné se i předávkovat. Doporučuje se proto jedna hrstka (kolem 20 g) zázračných superpotravin denně. Toto množství představuje průměrnou energetickou hodnotu kolem 200–300 kJ.

„To je ve srovnání s řadou nejrůznějších pochutin zhruba poloviční dávka. Rozhodující však není samotná energetická hodnota, nýbrž složení jednotlivých makroživin – sacharidy/tuky/bílkoviny – a mikroživin – vitaminy, minerální látky –, které je zde daleko výhodnější,“ dodává Táňa Wasserbauerová.

Chcete zkusit vařit zdravě? Tady přinášíme jeden recept na ukázku.

Už jste objevili kouzlo superpotravin?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.