Hlavní obsah

Ta naše holka je tlustá. Co s ní? Víme to!

Foto: Thinkstock

Kvůli nadváze může být dítě i terčem posměchu

Vnímáte, jak váš potomek roste místo do výšky spíš do šířky, jenže netušíte, jak tomu zabránit. Vypadá vlastně už jako Váleček. Ale přece mu neseberete sladkosti, nezačnete ho nutit k dietě nebo dokonce chodit na cvičení? Vždyť je to dítě! Jenže...

Článek

...zcela upřímně, jde o zdraví. Jeho! Před lety za mnou přišla moje kamarádka Gábina i se svou dcerou pro radu. Martinka měla ve svých třinácti letech o deset kilo víc, než by při své výšce 169 centimetrech měla mít. „Ale mě sportování vůbec nebaví! Nechci chodit ani na tělocvik,“ zcela otevřeně mi říkala.

Abyste rozuměli: Nejsem výživový poradce, terapeut ani psycholog. Jen se zdravému životnímu stylu, a hlavně sportování věnuji hodně let. Coby trenérka, instruktorka, závodnice. „Marti, bez pohybu to dneska nejde,“ začala jsem naši debatu. „Celý den sedíš ve škole, pak jdeš na kroužek, kde zase sedíš. Přijdeš domů, kde vsedě strávíš zbytek dne před televizí nebo počítačem,“ pomrkávala jsem na její maminku, aby mé snažení podpořila. Napoprvé jsem i přehlížela jejich sladké kafe se šlehačkou.

Tak to dnes je

„Dřív, když jsem dětem uložila zákaz her v tělocvičně, to pro ně byl skutečný trest. Dnes by byly šťastné, že nemusí,“ povídala mi moje maminka, která pracovala přes třicet let jako vychovatelka ve školní družitě. „Ano, přesně tak to dnes je. Většinou. Bohužel je potřeba brát v patrnost, že děti vlastně kopírují styl svých rodičů,“ říká Jana Divoká ze Společnosti Stop obezitě. „Proto pokud nechodí cvičit nebo jedí kalorická jídla, těžko mohou něco jiného chtít po svých dětech,“ varuje odbornice.

Foto: Thinkstock

Někdy je třeba nasadit dietnější stravovací režim

Gábina cvičí, co její dcera?

Naštěstí v případě Gábiny a Martiny je matka ta aktivní. Chodí na bodystyling dvakrát týdně. „Marti, pojďme ti najít nějaký pohyb, co tě bude bavit. A nebudeš ho brát jako nutné zlo,“ shodly jsme se všechny tři a začaly pátrat po vhodné aktivitě.

Co radí Jana Divoká ze STOB specializující se na rodinné kurzy? „Zamyslete se nad rodinným životním stylem a hledejte místa, kde by se dal zlepšit. Vyvarujte se svádění problému na dědičnost a zjišťujte, kde tkví zásadní chyby v jídelníčku dítěte a jak zařadit do jeho života více pohybové aktivity. Nechtějte měnit vše najednou, ale postupně. Když má hubnout dítě, je potřeba, aby životní styl měnila – pokud možno – celá rodina. Buďte dětem vhodným příkladem."

Tip redakce: Zkuste hubnout s Miladou, Hankou a Evou v rámci exkluzivního projektu ProŽeny.cz!

Změřte si svého potomka

Foto: Vyzivadeti.cz

Graf pro dívky

Foto: Vyzivadeti.cz

Graf pro chlapce

Příklad:

Katce je 10 let a váží 43 kilo. Podle percentilového (růstového) grafu se pohybuje mezi 75. a 90. percentilem. Proto je její hmotnost vzhledem k věku normální. Nad 95. percentilem by Katka měla nadváhu, nad 98. pak obezitu. Nutné je však hlídat i opačný problém: podvýživu. Ta se nachází pod 2. percentilem.

Hyb, hyb, pohyb

„Dětem s nadváhou hrozí stejně jako dospělým bolesti kloubů, deformace zad, cukrovka a tak dále,“ přibližuje zdravotní následky nadměrné hmotnosti nutriční terapeutka Ludmila Holcová. Proto se Martina, sice s kyselým obličejem, nechala přemluvit a spolu s maminkou vyrazila na zumbu. A ta ji chytla!

Foto: Thinkstock

Cvičení musí dítě hlavně bavit

Čas na změny

Od naší debaty u kafe už uběhly tři roky. Z dívky Martiny se vyklubala slečna a díky své vášni k zumbě překonala i hormonální změny, začátky používání antikoncepce, což bývá spojeno s přibýváním na váze. Její maminka totiž už tehdy na mé doporučení Martinu donutila k návštěvě ing. Petra Havlíčka, výživového experta.

Nakonec se vše povedlo. Martina se naučila jíst svačiny, kromě koly začala pít i vodu a Gábina si navykla zdravě vařit. Dneska má Martina navíc jen tři kila, a hlavně přestala být i často nemocná.

Co můžete udělat vy?

Proto pokud vidíte, že jde u vašeho caparta jen o pár kilo navíc, zkuste: začít nenápadně méně kaloricky vařit (stačí místo knedlíků dávat těstoviny), smažit na teflonu, péct na pečicím papíře (i hranolky) a ubrat při přípravě sladkého množství tuku, vynechat polevy, zařadit více ovoce… Jde to!

Ludmila Holcová, nutriční specialistka radí:

  • „Začněte tím, aby dítě jedlo pravidelně. Celkové množství jídla rozdělte do pěti porcí za den a nenechte své dítě, aby se přejídalo. Použijte celozrnný chléb namazaný lučinou nebo sýrem cottage, šunku s nízkým obsahem solí a vysokým obsahem masa a samozřejmě zeleninu. Můžete dokonce místo horního chleba v sendviči přidat plátky ledového salátu, který ten chleba nahradí.
  • Pokud dítě pije sladké nápoje, začněte je ředit 1 : 1 a poměr vody v čase nenápadně zvyšujte.
  • Naopak do jídelníčku zařaďte dostatek ovoce, zeleniny, libová masa nezapomínejte na ryby.
  • Pokud vaše zlatíčko nemá rádo ovoce, nabídněte mu oblíbenější variantu ovocné smootie (fresh džus mixovaný nejčastěji s jogurtem).
  • Také samozřejmě vybírejte kvalitní přílohy (rýže, brambory, těstoviny, kuskus, pohanka, polenta). A také luštěniny!
  • Nakupujte pravidelně mléčné výrobky. Sýry by měly mít maximálně 45 % tuku a jogurty okolo 3 %.
  • Obecně platí pravidlo, že energie by se měla hradit z 60 % ze sacharidů, 20–30 % z tuků a 10–20 % z bílkovin. Pro děti v růstu je příjem kvalitních bílkovin velmi důležitý. Vyšší energetická spotřeba v růstu také zvyšuje nároky na přísun vitaminů B a hlavně vápníku, pro dobrý růst kostí. Děti často mívají i nedostatek kyseliny listové, vitaminu C a A."

Hýbejte se

Pohyb pomáhá více než cokoli jiného: formuje totiž kromě postavy především zdraví. Děti pak nepotkají v budoucnu civilizační nemoci. Proto nejlepší je najít sportovní oddíl čehokoli (pro kluky: karate, horolezení, turistický, fotbal, hokej, florbal), sokol nebo gymnastiku (dávají všeobecné pohybové základy), kurzy tancování, balet, zumby, dětské jógy, nebo ježdění na koni (pro holky), plavání a jiné. Jakmile se dítě „chytí" dobrého lektora nebo zájmové party, máte vyhráno.

Kam se obrátit?

Potíže s dětskou nadváhou konzultujte s dětským lékařem, který vás případně nasměruje k dalším specialistům. Připravte se však na to, že bude nutná nejen vaše účast, ale hlavně spolupráce. Do řešení potíží je potřeba zapojit celou rodinu.

Někdy pro nastartování správného jídelníčku a pohybu pomůže kurz hubnutí rodičů s dětmi, lázně, speciální tábor či pobyt a podobně. Více najdete například na Hravě žij zdravě, Stop obezitě či Hubnutí s radostí.

Jestliže má vaše dítě kil spíš víc než míň, je čas na odbornou pomoc. Nespoléhejte se na to, že „ z toho vyroste". Nechceme sýčkovat, ale jde o zdraví. A to máme všichni jen jedno. Co říkáte?

ynezorPumanzeSaNyknalC