Hlavní obsah

Test odhalil nebezpečné autosedačky

Foto: Thinkstock

Autosedačky zachraňují dětské životyFoto: Thinkstock

Reklama

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejnovější test autosedaček, který provedl nezávislý časopis dTest, odhalil nebezpečné autosedačky! Ty nejenže dítě v autě neochrání, obsahují v sobě také nebezpečné chemické látky, které rodiče, jímž záleží na zdraví svých dětí, rozhodně nepotěší. A které modely v testu autosedaček 2011 zcela propadly?

Článek

Časopis dTest

Abychom nezačínali pouze špatnými zprávami, je tu na úvod i jedna dobrá. V testu se totiž například objevila i autosedačka Britax Römer Baby-Safe plusSHR II s isofix základnou, která si i přes náročná kritéria vysloužila hodnocení velmi dobře.

Snad každý už chápe, že poutání dítěte do autosedačky není jen byrokratickou povinností, ale především výrazem vlastní zodpovědnosti za potomka, vnuka nebo svěřence. A to i při sebekratší cestě autem. I sedačka, která v testech získala jen průměrné hodnocení, ochrání dítě více, než když jej posadíte jen tak na sedadlo auta a připoutáte pásem pro dospělého, nebo si jej dokonce posadíte na klín.

Foto: Isifa

Autosedačka poskytuje ochranu ze všech stranFoto: Isifa

Ochrana zepředu i ze strany

Do testu byla zahrnuta i zkouška ochrany při bočním nárazu, který se při homologaci (ověření, zda sedačka vyhovuje příslušné normě) neprovádí.Opakovaně se přitom ukazuje, že právě boční náraz je slabým místem mnohých autosedaček.

Letošní nejhorší, tedy »nedostatečné« hodnocení z bočního nárazu, získala autosedačka, jíž lze v nejvyšší hmotnostní skupině (od 15 do 36 kg) použít bez zádové opěrky, jen jako takzvaný podsedák. V takovém případě se ovšem při bočním nárazu dostává hlava dítěte příliš blízko spodní hrany okénka dveří a hrozí fatální zranění. Proto nedoporučujeme používat samotný podsedák ze sedačky Graco Junior Maxi.

Model Chicco Eletta (do 18 kg), je-li instalován po směru jízdy, příliš nechrání ani při čelním ani při bočním nárazu. V pozici proti směru jízdy (obecně je bezpečnější vzhledem k nižší zátěži páteře při nárazu) je poskytovaná ochrana výrazně vyšší. Doporučujeme proto tuto sedačku používat do té doby, dokud se do ní potomek vejde proti směru jízdy, a poté ji raději vyměnit za jiný model.

(Ne)spolehlivý isofix

Systém uchycení isofix, kterým je vybavena většina novějších aut, je považován za nejbezpečnější způsob uchycení dětské autosedačky. Kotevní body isofix jsou pevně přivařeny ke kostře vozidla a zajišťují, že sedačka při nárazu drží. Řečené v letošním testu dokladují výsledky sedačky Britax Römer Baby-Safe plus SHR II (do 13 kg). Do vozu ji lze instalovat i bez základny, poutanou bezpečnostními pásy.

Samotný bezpečný systém ale nepomůže, když je dětská autosedačka špatně vyrobená. To je případ modelu Casualplay Fix QR. Při čelním nárazu došlo k utržení svarů, které držely isofix úchyty. Udělená známka za ochranu a celková známka zní: »nedostatečně«.

Dobrá rada

Kvalitní výrobky lze nalézt v každé normové skupině autosedaček. Pro nejmenší je jednoznačně nejvhodnější sedačka Britax Römer Baby-Safe plus II (velmi dobře, 6950 Kč), vítěz testu s nejlepším hodnocením. Lze ji použít jak s isofixovou základnou, tak i bez ní, není-li váš vůz vybaven systémem isofix. Ve skupině 0/I nejlépe ochrání BeSafe iZi Kid X3 Isofix (dobře, 7730 Kč). Skupinu II/III vedou Cybex Solution X2-fix (dobře, 3690 Kč) a Kiddy Cruiserfix Pro (dobře, 3790 Kč).

Ekonomicky nejvýhodnější jsou vícerozsahové autosedačky skupiny I/II/III. Kiddy Guardian Pro 2 (dobře, 6450 Kč) je spolu s trochu levnějším modelem Cybex Pallas 2-fix (dobře, 5890 Kč) vhodný již pro děti, které váží 9 kilogramů a porostou s nimi až do doby, po kterou je nutné sedačku používat.

Stále častěji se setkáváme s tím, že výrobky pro děti obsahují chemické látky, které do nich nepatří a jež s sebou mohou nést zvýšené riziko pro jejich zdraví.

  • Ftaláty se snadno rozpouštějí v tucích a ukládají se v nejrůznějších tkáních organismu,
  • zpomalovače hoření mohou poškozovat nervový systém,
  • organocínové sloučeniny mohou mít při nadměrném působení škodlivé účinky na imunitní systém, plíce, pokožku, oči,
  • formaldehyd se vstřebává plícemi, zažívacím traktem a kůží,
  • naftalín do těla vstupuje hlavně vdechováním a způsobuje bolesti hlavy, zvracení a zvýšené pocení.

Jedovaté autosedačky?

Mezi největší hříšníky z hlediska nebezpečných látek patří Chicco se svou sedačkou Keyfit (skupina 0+, do 13 kg hmotnosti dítěte). V potahu bylo nalezeno nepřijatelně vysoké množství problematických zpomalovačů hoření a dále zvýšený obsah organického cínu. Organický cín obsahovala i látka potahu sedačky Graco Junior Maxi (skupina II/III, od 15 do 36 kg hmotnosti dítěte).

Dalším hříšníkem je Kiddy Energy Pro 2 (skupina I, od 9 do 18 kg hmotnosti dítěte) s vyšším obsahem zpomalovačů hoření, ale i formaldehydu a naftalínu.

Zpomalovači hoření byla „vybavena“ i sedačka Bébé Confort Opal (skupina 0/I, do 18 kg hmotnosti dítěte), která navíc obsahovala i nechvalně známé ftaláty.

Nejhorší sedačky z testu

Chicco Keyfit

  • (skupina 0+, do 10 kg hmotnosti dítěte)
  • Hodnocení:nedostatečně (4,6)
  • Cena: 2190 Kč

Autosedačka pro nejmenší sice obstála v nárazových zkouškách, při bočním nárazu však poskytuje dítěti pouze průměrnou ochranu. Její instalace do auta je obtížnější, stejně tak jako poutání dítěte. V polstrovaném potahu bylo nalezeno nepřijatelně vysoké množství problematických zpomalovačů hoření a dále zvýšený obsah organického cínu.

Casualplay Fix QR

  • (skupina I, od 9 do 18 kg hmotnosti dítěte)
  • Hodnocení:nedostatečně (5,5)
  • Cena: 9270 Kč

Autosedačka selhala při zkoušce zaměřené na ochranu dítěte při čelním nárazu; došlo k roztržení svarů úchytů isofix. Poutání dítěte do sedačky je obtížnější. Je poměrně těžká (12,3 kg) a nemusí všem dětem poskytovat potřebný komfort, neboť je úzká.

Graco Junior Maxi

  • (skupina II/III, od 15 do 36 kg hmotnosti dítěte)
  • Hodnocení: nedostatečně (5,5)
  • Cena: 1240 Kč

Při výrobcem deklarovaném použití podsedáku, tj. bez zádové opěrky, neposkytuje autosedačka dostatečnou ochranu při bočním nárazu; při čelním pouze průměrnou. Má méně kvalitní polstrování. V polstrování potahu byl nalezen zvýšený obsah sloučenin organického cínu.

Zdrojem informací je časopis dTest. Na www.dtest.cz/autosedacky jsou k dispozici výsledky testů 20 autosedaček do čtvrtka 26. 5. zdarma.

Reklama

Související témata:

Načítám