Hlavní obsah

To, jak se budete cítit, můžete ovlivnit světlem

Foto: Shutterstock.com

Ráno vás spolehlivě probudí studené a jasné světlo

Jak velký vliv má světlo na lidský organismus, je vlastně patrné už ve chvíli, kdy zpoza mraků vykoukne slunce. Ve slunečných dnech máme lepší náladu, vidíme svět optimističtěji, cítíme se dobře. Zajímavostí je, že podobnou moc nad námi má i umělé osvětlení v našich domovech.

Článek

Ovšem každá barva světla má na člověka jiný vliv a my bychom měli přemýšlet nad tím, kdy si čím svítíme. Na první pohled se může zdát, že každé osvětlení má bílou barvu. Ve skutečnosti má ale světlo několik drobných, avšak velmi důležitých nuancí. Ty jsou odvislé od teploty světla, jeho intenzity, nebo zda je spíše na studené, či naopak teplé straně spektra.

Studené, neutrální, teplé

Svítit si studeným bílým světlem je nejlepší ráno, protože osvěží a dodá tělu energii. To je samozřejmě zároveň nevýhoda, pokud takovým světlem svítíte večer – nemá zkrátka uspávací účinky.

Během dne používejte neutrálně zabarvené světlo, které podpoří vaši schopnost soustředění a udrží vás ve výkonnostním módu. Naopak večer byste už měli přecházet na teplé, téměř žluté osvětlení, které by zároveň mělo být tlumené. Takové světlo dá vašemu tělu vědět, že se blíží večer a že už se může zklidnit a připravit na spánek.

Foto: Shutterstock.com

Na organismus působí i světlo, které vydávají elektrospotřebiče

Přirozené tělesné procesy

Tělo má zabudovaný přirozený mechanismus reagovat na světlo. Umělé osvětlení však tento proces mate, a právě intenzivní světlo ve večerních nebo dokonce nočních hodinách zapříčiní, že si tělo „myslí“, že je stále den, zůstává bdělé a vy pak můžete mít problém se spaním. V důsledku toho si koledujete o poruchy koncentrace i další zdravotní potíže.

Vůbec nejintenzivnější je tento efekt v důsledku působení modrého světla, které vyzařují obrazovky počítačů, mobilů, či televizí. Zrádné je to i v tom, že si člověk myslí, že přece zhasl všechna světla i lampy, ale tím, že kouká do obrazovky, dává tělu opět signál, že se spát ještě nejde. Má to samozřejmě i opačný efekt. Pokud si přes den svítíte příliš měkkým světlem, nebo pobýváte v tmavé místnosti, vaše energie rychle vyprchá a brzy se vám začne chtít spát.

Foto: Shutterstock.com

Večer se snažte používat spíše teplé osvětlení

Světlo, které pomáhá a nezkazí zábavu

Zhasnout úplně všechno alespoň dvě hodiny před spaním je sice účinné řešení, ale v praxi si to zkrátka nemůžeme pokaždé dovolit. Naštěstí ale existuje i efektivnější způsob, jak na světlo vyzrát, ale přitom neškodit vlastnímu zdraví. Vyzkoušejte osvětlení EGLO, které díky chytré technologii EGLO Connect propojíte s telefonem, v němž si potom můžete snadno nastavit teplotu a barvu světla, čas vypnutí a zapnutí, a rozplánovat tak světlo přes celý den.

A když jedete pryč, pohlídá vám EGLO Connect obydlí  –  jednoduše si nastavíte, že se má v určitou chvíli rozsvítit světlo, což vyvolá dojem, že doma někdo je. EGLO Connect je tu ale i pro zábavu, speciálními efekty osvítí každý večírek, a to dokonce i do rytmu hudby.

ynezorPumanzeSaNyknalC
Tento článek nevyjadřuje názor redakce.
Sdílejte článek