Článek
Pod stromečkem se občas objeví dárek, který přes všechnu snahu dárce radost úplně neudělá. Možná nesedí velikost, možná už ho máte anebo se vám prostě nelíbí. A někdy je problém ještě větší – dárek je vadný nebo se brzy pokazí. V takové chvíli je dobré vědět, jaká pravidla platí pro vrácení či reklamaci a jak se liší podle toho, kde byl dárek zakoupen.
Vrácení dárku zakoupeného v e‑shopu
„Pokud spotřebitel koupí dárek na e-shopu, z podstaty věci mu není dána možnost si výrobek vyzkoušet, blíže si ho prohlédnout, osahat. Proto zákon umožňuje do 14 dnů od doručení výrobku od smlouvy odstoupit a vrátit jej,“ říká Kristýna Nováková, advokátka z poradenské společnosti Rödl & Partner. Jestliže nebyl na tuto možnost upozorněn, má právo odstoupit od smlouvy do jednoho roka a 14 dnů.
„Výrobek musí být samozřejmě nepoškozený. Neměli byste ho užívat jinak, než jak by to bylo možné při zkoušení v kamenném obchodě,“ připomíná Kristýna Nováková. „Prodejce musí vrácené zboží přijmout, i když ho spotřebitel neodešle v původním obalu. Pokud se ale jedná o speciální obal, který spotřebitel nedodá, může mu ho naúčtovat.“
- Výjimku tvoří zboží, které bylo vyrobeno dle požadavků spotřebitele nebo přizpůsobeno jeho osobním potřebám, například úprava šatů na míru.
- Nejde vrátit ani zboží v zapečetěném hygienickém obalu, například spodní prádlo a zdravotnické pomůcky.
- Vracet nelze ani zakoupené lístky na představení, či hudební nosiče s již otevřeným obalem.
Vrácení zboží do kamenného obchodu
Zboží zakoupené v kamenném obchodě vrátit ze zákona nelze. Někteří prodejci ale i v tomto případě nabízejí možnost vrácení či výměny výrobku a lhůty jsou různé: od 14 do 30 dnů. „V takových případech si ale musíte dát pozor, že na vrácení zboží se může vztahovat celá řada dalších podmínek, které si prodejce může určit sám,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Výrobek má být většinou nepoužívaný, ideálně v originálním balení či s neodstřiženými cedulkami.
Jak vrátit dárek z e-shopu
Chcete odstoupit od smlouvy a vrátit výrobek koupený z e-shopu? Udělejte to písemně a současně zboží pošlete zpátky. „Pokud prodejce sám nezajistí přepravu od vás, můžete ho vrátit osobně na některé provozovně nebo zaslat poštou na prodejcem určenou adresu, či vždy lze vrátit zboží na adresu sídla prodejce,“ říká advokátka Kristýna Nováková.
Prodejce je vám povinen vrátit peníze do 14 dnů od obdržení vráceného výrobku, a to stejným způsobem, jakým jste platili - třeba na kartu. Kdyby to chtěl udělat třeba formou poukázky na další nákup, musíte s tím souhlasit. Částka by měla být nejen kupní cenou, ale prodejce by měl přičíst i náklady na dodání, které jste uhradili, pokud jste při nákupu nebyli upozorněni, že náklady na zpětné odeslání prodejce nehradí.

Ježíšek se tentokrát opravdu netrefil? Většinou můžete dárek vrátit a pak si pořídit něco vhodnějšíhoFoto: voronaman, Shutterstock.com
Reklamace vadného dárku
Pokud je dárek vadný, už nejde o vrácení, ale reklamaci. A ta se řídí stejnými pravidly bez ohledu na to, zda byl dárek koupený online, nebo v kamenném obchodě. Reklamovat by měl kupující, ale můžete to udělat i vy jako obdarovaný, ale musíte mít doklad o koupi jako důkaz, že zboží pochází od daného prodejce. >>>Reklamovat lze i bez účtenky
„U reklamace je nutné vždy jasně specifikovat, v čem je problém, jaké řešení požadujete a k jakému dni reklamaci uplatňujete,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Prodejce vám musí potvrdit, že reklamované zboží přijal, vystavit reklamační protokol a následně ji vyřídit během následujících 30 dnů.
Vrácení a reklamace u zahraničních e‑shopů
Zvláštní kapitolou jsou zahraniční e‑shopy, jako je Temu, AliExpress nebo Shein. U nich se české zákony neuplatní a musíte se řídit jejich podmínkami. Mnohdy stačí nafotit vadu a dostanete peníze zpět, aniž byste museli odesílat zboží. U těchto platforem je klíčové jednat rychle, uchovávat si veškerou komunikaci a fotit vady. Je dobré si předem zjistit, kdo platí poštovné při případném zasílání zboží zpět, protože může být dražší než zboží samotné!
Nejčastější chyby při vracení a reklamaci dárků
Jaké nejčastější chyby dělají spotřebitelé nebo jaké omyly kolují?
- Předpoklad, že v kamenném obchodě platí automaticky právo vrátit zboží jen proto, že se vám nelíbí – to není pravda.
- Představa, že bez obalu nelze reklamovat – lze, obal není podmínkou.
- U zahraničních e‑shopů se často mylně spoléhají na české zákony.









