Hlavní obsah

Vitaminy v jídle vs. pilulky: Co vás vyjde levněji?

Foto: thinkstock

Dopřejte tělu dostatek vitaminů, spočetli jsme, na kolik přijde denní dávka

Nejen v zimě je třeba, abyste do sebe dostali vitaminy. Kupujete si vitaminové doplňky v lékárně, nebo spoléháte na ty v potravinách, ovoci a zelenině? Spočítali jsme za vás, co přijde levněji.

Článek

Investice do zdraví je ta nejlepší investice vůbec, o tom jistě není pochyb. Pokud ale denně saháte do peněženky, abyste si dopřáli pořádnou dávku vitaminů, ideálně z čerstvých přírodních zdrojů, možná vás občas napadne, zda by nebylo snazší a levnější pořešit vše nákupem v lékárně.

Pro tuto chvíli zcela odhlédneme od faktu, že co odborník, to názor na uměle vyráběné vitaminy. Tentokrát jsme porovnávali pouze ceny, za které pořídíte denní dávku vitaminů.

Kolik stojí denní dávka vitaminů?

Pro příklad jsme vybrali několik vitaminů, které by neměly ve vašem jídelníčku chybět – doporučují je lékaři i výživoví poradci. Kromě informací o tom, nač je váš organismus potřebuje, jsme našli přípravky, ve kterých jsou obsaženy, a spočetli i to, na kolik přijde pokrytí této dávky z přírodních zdrojů. Z těch jsme vybírali ty, které obsahují daného vitaminu nejvíce a jsou běžně dostupné.

Vitamín A (retinol)

Zdrojem je tmavě zelená listová zelenina, ovoce a zelenina žluté nebo oranžové barvy – mrkev, špenát, kapusta, dýně, kukuřice, ale i rybí tuk. Je rozpustný v tucích. Má vliv na zdraví očí – je prevencí degenerativním očním onemocněním, šerosleposti.

Doporučená denní dávka: do 1 mg

Foto: archiv firem, thinkstock

Tekutý Vitamin A 30 ml, 173 Kč za 60 dávek, cena denní dávky asi 2,90 Kč. Walmark Vitamin A 6000 IU, cena 65 Kč 30 tobolek, denní dávka 2,20 Kč. Mrkev – denní dávku vitaminu A pokryje 200 g mrkve, cena 2,60 Kč

Vitamin C (kyselina askorbová)

Přírodním zdrojem je například šípek, rakytník, černý rybíz, grepy, jahody, jablka, ale i špenát, paprika, křen, brokolice. Je silným antioxidantem, posiluje imunitu, zpomaluje stárnutí a nové výzkumy potvrzují jeho schopnost podporovat léčbu rakoviny. Je jedním z nejvýznamnějších vitaminů vůbec.

Pokud se podíváte na obsah vitaminů v přípravcích, pak zjistíte, že až několikanásobně překračují doporučenou denní dávku. Většinou je to proto, že se z nich vitamin postupně uvolňuje.

Doporučená denní dávka:60–100 mg

Foto: archiv firem, thinkstock

JML Vitamin C s postupným uvolňováním se šípky, 111 Kč za 120 tablet, denní dávka 0,90 Kč. Cetebe Immunity Plus 60 kapslí, 209 Kč, denní dávka 3,50 Kč. Nejvyšší obsah vitaminu C je v šípcích, denní spotřebu pokryje již 7 g těchto plodů, cena je asi 1,30 Kč

Vitamin D (kalciferol)

Tělo ho potřebuje k hospodaření s vápníkem, tedy hlavně pro stavbu kostí, ale má vliv i na imunitu. Až osmdesát procent denní potřeby vitaminu D pokryje pobyt na sluníčku. Pokud jde o potraviny, pak jej obsahuje rybí tuk, játra, vaječný žloutek a mléko.

Doporučená denní dávka:5 µg

Foto: archiv firem, thinkstock

Vitamin D3 Star, cena 315 Kč za 90 tablet, denní dávka 3,50 Kč, Vitamin D3 400 I.U. Generica, cena 56 Kč za 30 kapslí, denní dávka 1,90 Kč. Denní dávku pokryje například asi 30 g lososa, pořídíte ji za cenu kolem 10 Kč

Vitamin E (tokoferol)

Vitamin E podporuje činnost srdce, svalů, zpomaluje stárnutí, zvyšuje sexuální apetit a plodnost, chrání vaše nervy před stresem. Najdete ho v listové zelenině, semenech, některých luštěninách, rostlinných olejích i másle.

Doporučená denní dávka: 12 mg

Foto: archiv firem, thinkstock

Farmax Vitamin E, 60 tablet za 70 Kč, denní dávka 0,90 Kč. Vitamin E Galmed, cena 79 Kč za 50 tobolek, denní dávka 1,60 Kč. Kvalitním přírodním zdrojem je lněný olej, na pokrytí denní dávky stačí 12 ml v ceně asi 9 Kč

Vitamin B2 (riboflavin)

Nejlepším zdrojem jsou vejce, játra, sýr a maso. Tento vitamin je důležitý pro látkovou výměnu. Vyšší potřebu mají lidé nemocní se štítnou žlázou, s chřipkou nebo diabetici.

Doporučená denní dávka:přibližně 1,5 mg

Foto: archiv firem, thinkstock

Favea Riboflavin s postupným uvolňováním, cena 50 Kč za 30 tablet, denní dávka asi 1,70 Kč. VitaHarmony Riboflavin, cena 54 Kč za 60 tablet, denní dávka 0,90 Kč. Denní potřebu pokryje například 320 g tvrdého sýra, který pořídíte za přibližně 48 Kč

Vitamin B5 (kyselina pantotenová)

Tento vitamin najdete v kvasnicích, ve vejcích, játrech, ledvinách, ale i ořechách a některých semenech. Tělo ho využívá při růstu vlasů a nehtů. Jeho nedostatek se projeví potížemi s trávením, ale i na kvalitě kůže.

Doporučená denní dávka: asi 6 mg

Foto: archiv firem, thinkstock

Pantothenová kyselina (vitamin B5) Nutri Star, cena 273 Kč za 500 tablet, denní dávka 0,50 Kč. AkneB5, cena 320 Kč za 100 tablet, denní dávka 3,20 Kč. Zdrojem jsou sušené pivovarské kvasnice, na pokrytí denní dávky postačí přibližně 37 gramů za asi 8 Kč

Vitamin B6 (pyridoxin)

Jeho zdrojem jsou kvasnice, maso, celozrnná mouka a listová zelenina. V těle pomáhá s hubnutím, s odstraněním důsledků stresu, posílením imunity, prevenci očních chorob.

Doporučená denní dávka:přibližně 1,6 mg

Foto: archiv firem, thinkstock

Zdrovit Hořčík + B6, cena 79 Kč za 50 tobolek, denní dávka 1,60 Kč. Dr. Max Pyridoxin, cena 25 Kč za 40 tablet, denní dávka 0,60 Kč. Denní dávku pokryje i přibližně 72 g hovězích jater v ceně asi 2 Kč

O tom, které vitaminy opravdu potřebujete, se dozvíte víc i v článku Vitaminy na jaře? Potřebujete jen některé! nebo Moje dítě nejí zeleninu. Jak mu doplnit vitaminy?.

Závěr:Jak jsme řekli, odhlédli jsme při těchto počtech zcela od toho, že v ovoci, zelenině a ostatních potravinách samozřejmě není jen jeden vitamin, ale tělu přinášejí celý komplex prospěšných látek. Cena by tedy neměla být jediným kritériem, který o zdroji vitaminů rozhoduje.

Dáváte přednost vitaminům v tabletách? Napište nám!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama