Hlavní obsah

Začala jste cvičit, a natekly vám nohy? Poradíme, co s tím

Foto: thinkstock

Cvičení vám může přinést problémy. Jak se jim vyhnout? Víme!

Začaly jste cvičit, aby vaše povolené tělo získalo pevné křivky? Po pár týdnech jste však zjistily, že místo očekávaných tvarů jsou vaše nohy spíš objemnější, a ne naopak? Jak je to možné? Víme!

Článek

Tohle se stalo sedmadvacetileté čtenářce Ivaně. „Naposledy jsem pravidelně cvičila na střední škole, a i když nemám problémy s váhou, má kondice byla dost zoufalá,“ vypráví Ivana a popisuje, jak před čtvrt rokem začala chodit pravidelně dvakrát týdně na powerplate. Najednou ale měla pocit, že se hůř dostává do svého oblečení a že jí nohy natékají. Co se stalo?

Odhalte viníka

Příčin nateklých nohou může být mnoho. Jak uvádí MUDr. Jan Hlusička: „Od zadržování vody v těle přes reakci těla na vysoké teploty počasí až třeba po následek sedavého zaměstnání.“ Podrobně jsme o příčinách psali zde.

Ale kvůli cvičení? „Je toho víc, co může otok způsobit,“ uvádí fitness trenér Jakub Šula: „Může to být v důsledku jiného zatížení, než je tělo zvyklé. Také mohou otékat kvůli špatné stravě – nadměrnému příjmu, či naopak nedostatku sacharidů – svaly pak špatně regenerují,“ pokračuje trenér. Za další příčiny pak uvádí nízký příjem tekutin, špatný lymfatický systém nebo kombinaci vícero těchto faktorů.

Foto: thinkstock

Máte-li nohy celý den dole, je třeba jim dopřát i opačnou polohu

Neskládejte zbraně

Ale abyste se hned neplašily a nezahazovaly svoji čerstvě koupenou permanentku do fitka: „Je běžné, že se vám po absenci pohybu, v důsledku nové zátěže svaly lehce zvětší,“ doplňuje trenérka Aneta Procházková. Ale nemáte se strachovat: podle ní po měsíci dvou si tělo zvykne. Pokud i poté budete mít pocit, že jste stejně jako Ivana nateklé, je dobré podle odborníků změnit cvičení.

„Zkuste tělo zatěžovat jinak – ať už jiným počtem opakování, izolovanými nebo naopak kombinovanými cviky,“ radí Jakub Šula. Funguje princip s nižší vahou a vyšším počtem opakování, kombinace silového s vytrvalostním tréninkem. Anebo můžete zcela změnit typ cvičení: posilovnu vyměnit za pilates, spinning za běhání...

Foto: -); thinkstock

Studená sprcha? Pomůže zahnat nejen nateklé nohy...

Komprese a ledová sprcha

A co nakonec Ivaně pomohlo? „Místo powerplate jsem začala chodit jednou týdně k trenérce, která dohlíží na to, aby svalová zátěž byla přiměřená,a přidala jsem si jednou týdně běhání,“ popisuje Ivana. Změnila prý také stravu, v níž měla příliš sacharidů a přidala více bílkovin… Upravila ještě další drobnosti: Zafungovaly jí i kompresní podkolenky, které stahují lýtka, zlepšují cirkulaci krve. A také židlička pod stolem, na kterou si nohy opře, když celý den sedí u stolu.

A ještě také...

Trenérka Procházková přidává ještě další tipy: „Po zátěži je také dobré nohy prokrvit studenou sprchou a nejít si hned sednout do kanceláře, ale tak čtvrt hodinky jít svižnou chůzí,“ dodává. A pokud přijdete večer z práce, hoďte si nohy na stůl (obrazně řečeno): Pomůže, když uděláte svíčku nebo je ve stejné poloze opřete třeba o stěnu a počkáte, dokud se vám „neodkrví“ špičky.

Přejemne vám příjemné cvičení bez vedlejších účinků!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.