Hlavní obsah

Začínáte cyklosezonu? Nezapomeňte udělat tyhle věci

Foto: Evgeny Bakharev, Shutterstock.com

Jaro je tady a přišel čas vytáhnout kolo a vydat se na projížďku. Ovšem, než tak učiníte, zkontrolujte si pár věcí, případně vyhledejte servis. Vysvětlíme, proč je to důležité a na co si dát pozor.

Článek

Ročně se prodá až 400 tisíc nových kol, většinou krosových nebo horských, v relacích od 10 do 20 tisíc korun. Pokud i vy máte takového miláčka ve sklepě nebo na balkoně, věnujte mu náležitou péči. Rozhodně se vyplatí!

Pneumatiky a vidlice

V prvé řadě zmáčkněte gumu kola. Pokud to nemáte takzvaně v oku, orientujte se podle čísla uvedeného na plášti z boku. „Doporučuji pořídit velkou pumpu s manometrem a držet se horní hranice hodnot. Tlak v pneumatikách ovlivňuje jízdní vlastnosti a předchází defektům z proražení,“ radí Ladislav Petr z Cykloservisu Petr.

„Za základní servis lze považovat i pravidelné dotažení kol, pedálů, řídítek, zkontrolovaná funkčnost přehazovačky a brzd před každou jízdou. Pokud má kolo odpruženou vidlici, měli byste suchým hadrem očistit od nečistot vnitřní kluzáky a namazat je silikonovým olejem. Zabere to 5 minut a vidlice vydrží mnoho let,“ doplňuje Jaroslav Majer z firmy Štěrba kola.

Jestliže se za vyjížďkou vydáváte autem a odnímáte před cestou přední nebo zadní kolo, vždy před vyjetím zkontrolujte dotažení rychloupínáků. Vypadnutí kola za jízdy z kopce může mít nedozírné důsledky!

Foto: OLEKSANDR SHEVCHENKO, Shutterstock.com

Projížďku kolem rybníka může zhatit banální porucha, ovšem kdo je připraven, nemusí být zaskočen

Nezapomeňte na řetěz!

Pohání kolo a stojí až tisíc korun. Ladislav Petr navrhuje čtyři kroky péče o řetěz: „Nejprve jej otřete suchým hadrem, namažte z vnitřní strany, protočte a znova utřete. Olej má být uvnitř řetězu, ne na povrchu.“ Na trhu jsou různá maziva, praktická jsou ta s kapátkem.

Při použití spreje pozor! Mazivo se v žádném případě nesmí dostat na kotouče brzd! Zničí se! S četností mazání je to složitější. Jezdíte-li v dešti, tak pokaždé, jinak stačí jednou za tři týdny. Většinou si o to řetěz „řekne“ sám.

Samostatnou kapitolou je mytí kola

„Mnoho lidí si usnadňuje práci vapkou. Může ale dojít k průniku vody do pohyblivých součástí. A nejenže se tím zbavíte maziva, ale můžete do ložisek zanést nečistoty a poškodit je,“ upozorňuje Jaroslav Majer. Pro omytí použijte hezky po staru vodu se saponátem houbičkou a na zaschlé bahno použijte kartáček, vše lehce opláchněte. Suchým hadrem čištění zakončete a proveďte namazání, jak bylo zmíněno výše.

Foto: YAKOBCHUK VIACHESLAV, Shutterstock.com

Zkontrolovat správné dotažení rychloupínáků zabere minutu a zvládne ho i naprostý laik

Kdy za odborníkem?

Zkušený cyklista vám řekne, že máte kolu „naslouchat“. Jakékoli vrzání či cvakání je volání po odborníkovi. „Na komplexní seřízení zajděte jednou za rok nebo po asi patnácti stech kilometrech,“ doporučuje Ladislav Petr. Budete mít klidnější spaní, když si kolo necháte zrevidovat i před každou cyklodovolenou.

Odborník by měl při přijímání kolo prohlédnout, proměřit řetěz, zkontrolovat brzdové špalíky i pláště, sedlo a domluvit výměnu komponent. Najděte si „svého“ mechanika, kterému důvěřujete. Většinou jsou to náruživí cyklisté, takže z vlastní zkušenosti a na základě moderních trendů vědí, které součástky se vyplatí vyměnit. Cena se odvíjí od hodinové sazby za práci a náhradních dílů: od několika stovek u zánovního kola až po tisíce u „zanedbané šunky“.

Co se může stát, když mávnete rukou? „Nejčastější a nejdražší pochybení je zanedbání kontroly řetězu. Dojde ke sjetí zubů na předních i zadních kolečkách, což vyžaduje kompletní výměnu v řádu tisíců,“ vyjmenovává Jaroslav Majer. Raději nekupujte výhodné náhradní díly na internetu. Obvykle totiž netrefíte kompatibilitu a výsledkem je dvojitá platba.

Rada na závěr: Nevyjíždějte bez brašničky, ve které budete mít náhradní duši, montpáky a pumpičku. Pokud aktuální problém nezvládnete sami, určitě vám nějaký cyklokolega pomůže.

Šťastnou cestu!

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama