Hlavní obsah

Žaludeční potíže: Nenechte si jimi zkazit Vánoce!

Foto: Thinkstock

Prožít Vánoce s bolestí se nikomu nechce

Zítra konečně přijde váš den. Milujete totiž vánočního kapra a bramborový salát, a už se nemůžete dočkat, až si na něm pochutnáte? Ale také na cukroví, kubovi a dalších vánočních specialitách? Do toho, ale jen opatrně, ať místo příjemné atmosféry u vánočního stromku neskončíte s bolestí žaludku v posteli, či dokonce u lékaře na pohotovosti.

Článek

Jasně, že jde o dobroty, které nemůžete vynechat. Souhlasíme i s tím, že svátky si nehodláte kazit nějakým sledováním množství tuku v různých chodech. Jen bychom chtěli zabránit tomu, abyste si právě tyhle dny zkazili krutou bolestí žlučníku, žaludku či střev. Proto naše rada coby první pomoc při žaludečních potížích zní jednoduše: nepřejídejte se!

Máta, meduňka a kapky

„Snažte se na svátky nekombinovat nezřízeně jednu potravinu za druhou,“ říká výživová poradkyně Jana Altnerová z Life Institutu. „Pokud budete bez respektu tělo přecpávat obloženými chlebíčky, smaženým, sladkostmi, nemůžete se pak divit, že vám bude zle,“ dodává známou věc. A radí: „Pokud už jste to s jídlem přehnali, rozhodně si s ním dejte pauzu. Uvařte si heřmánkový čaj a po doušcích ho popíjejte. V prodejnách s bylinami jsou k sehnání také účinné směsi, které trávení podporují, například Dobré trávení od Grešíka. Někdy jsou dobrou volbou Švédské kapky, které užívejte dle doporučení. Další možností jsou meduňkové kapky od Weledy, které navozují pocit harmonie a podporují trávení.“

Foto: Thinkstock

Bylinky vám při trávení stědrovečerní večeře jistě pomohou

Půst není dobrý pro každého

„Nebezpečí vzniku trávicích problémů je vyšší u lidí, kteří celý den drží půst a jejich první jídlo je až štědrovečerní večeře,“ upozorňuje Mgr. Kristýna Galová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy Kompliment. „Nejlepší je vznikům problémů předejít – nedržet přísný půst, a mít pak hlad, ale jíst v průběhu dne pravidelně a střídmě, a tím jednoduše předejít nekontrolovanému přejídání během večeře," vysvětluje odbornice.

A co bramborový salát? „Ten doporučuji odlehčit zakysanou smetanou nebo jogurtem, rybu nesmažit, ale připravit ji dietněji a nejíst potraviny, které působí dráždivě. Což je právě vysoký příjem tuků v salátu s majonézou, maso smažené v trojobalu a nasáklé tukem. Problémy může způsobit také zelňačka – kysané zelí může vyvolat žlučníkový záchvat, stejně jako čočka v čočkové polévce. A samozřejmě alkohol, zejména destiláty. Pokud se rozvine žlučníkový nebo slinivkový záchvat, je potřeba vyhledat lékařskou pomoc,“ rozpovídala se o dalších rizicích Kristýna Galová.

Chvátej pomalu!

Nutriční terapeutka Zuzana Šperlová má jednoduchou radu: „Jíst pomalu, po malých soustech, krájet jídlo na malé kousky a vychutnat si to. Nandávejte si jídlo na menší talíř, potom máte pocit, že ho máte hodně. Přitom pak sníte méně,“ doplňuje a dodává ještě známou věc, že dobré je také nesedět před stále plným stolem. Je lepší naservírovat pouze, co sníte. Ostatní sklidit. Nemáte prý pak chuť si stále přidávat.

Mezi její další rady patří následující: „Doporučuji hodně pít vodu nebo čaje. Tím si zaplníte částečně žaludek, a potom toho tolik nesníte. Pakliže už vás žaludek začne trápit, zkuste mátový, žaludeční či fenyklový čaj, které vylepšují trávení. Pomoci vám může také žaludeční čaj od Teekane. A pakliže vás ani poté potíže neopustí, je čas vyhledat lékaře.“

Až tedy zítra ráno budete snídat vánočku a povídat si v kruhu rodinném, myslete na to, že i v jídle nejde o množství, ale kvalitu. A také o vaše zdraví. Co myslíte?

ynezorPumanzeSaNyknalC