Hlavní obsah

Vyšetření až za tři měsíce, specialista za půl roku… Kdo vám pomůže získat dřívější termín?

Foto: Studio Romantic, Shutterstock.com

Foto: Studio Romantic, Shutterstock.com

Máte zdravotní problém, který potřebujete řešit – a nejlépe rychle a odborně. Jenže ouha! Zavoláte do ordinace a ozve se: „Máme plno. Zkuste to za půl roku.“ Začíná hra na téma „kdo mě objedná“, kde pacient většinou prohrává, i když se obrní velkou dávkou trpělivosti a odhodlání. Kdo pomůže?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Příběh paní Moniky není výjimečný. Měla náhlé problémy se zády a praktický lékař jí napsal žádanku na vyšetření u neurologa. „Ale jestli nemáte známé, bude to těžké,“ varoval ji rovnou. Monika kontaktovala postupně dvanáct ordinací.

„Trvalo i dny, než jsem se někam vůbec dovolala, nakonec jsem posílala i maily a čekala,“ popisuje. A výsledek? S jednou ordinací se spojit nepodařilo, šest nové pacienty nebralo, tři ji zapsaly na „čekací listinu“ a jen dvě nabídly termín – za tři a za čtyři a půl měsíce… Lze se dobrat k lepšímu výsledku a kdo vám může pomoct?

Kdo vás nasměruje dál

„Zákon ukládá zdravotním pojišťovnám povinnost zajistit péči prostřednictvím existující sítě lékařů. Ale pojišťovny tu síť nevytvářejí a nemohou ji ovlivnit,“ říká František Tlapák, tiskový mluvčí Oborové zdravotní pojišťovny. Pomoci by měli praktičtí lékaři – a už při vypisování žádanky doporučit konkrétního specialistu. Jenže není jejich povinnost vám specialistu hledat a hlavně, i kdyby vás někam nasměrovali, nemohou garantovat, že vás onen lékař vezme.

Lékařů je obecně málo. „Jako pojišťovna můžeme vypisovat výběrová řízení na chybějící služby, ale pokud se nikdo nepřihlásí, jsme bezmocní,“ vysvětluje František Tlapák a zmiňuje, že i když má například jejich pojišťovna asistenční službu, která často díky finanční pobídce pro lékaře místo pro své klienty sežene, má to limity, jestliže specialisté v jejich regionu prostě nejsou.

Pojišťovny: chceme pomoci, ale nemáme jak

Zdravotní pojišťovny si svou roli uvědomují a chtějí klientům pomoci dostat se včas na vyšetření nebo sehnat specialistu. Jenže mnohdy nemají jak. „Ministerstvo zdravotnictví už pátý rok nutí pojišťovny hospodařit se schodkem, zvýšené úhrady jdou hlavně do nemocnic a na mzdy, ale zlepšení dostupnosti péče to nepřináší – v některých oborech je situace dokonce horší,“ upozorňuje Jan Mates z Vojenské zdravotní pojišťovny ČR. I její klienti mohou svůj požadavek na pomoc při hledání lékaře ohlásit přes call centrum nebo formulář na webu, ale zaručit jim konkrétní termín není vždy možné.

Foto: Inside Creative House, Shutterstock.com

Potřebujete neurologa, ale jestli nemáte známé, seženete ho těžko, slyšela Monika od své praktické lékařkyFoto: Inside Creative House, Shutterstock.com

Jaký termín je „v normě“?

Když máte akutní zdravotní problém, nebo dokonce bolesti, pak termín za několik měsíců nestačí. Domoci se kratší lhůty je ale obtížné, protože není stanoveno, dokdy se musíte dočkat. Výjimkou je několik výkonů – například u magnetické rezonance by to mělo být do pěti týdnů. „U běžných odborností není závazná doba, dokdy má být pacient ošetřen,“ říká Jana Schillerová, mluvčí Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra ČR.

A pokud se vrátíme k případu Moniky, tak třeba u neurologie nebo rehabilitace žádné termíny stanoveny nejsou. „Nemůžeme je ovlivnit a nemáme žádný právní mandát, jak přijetí pacienta vynutit,“ přiznává Petr Kvapil ze Zaměstnanecké pojišťovny Škoda.

Neexistuje ani centrální evidence volných termínů. Ordinace nemají povinnost zveřejňovat, kdy berou nové pacienty, takže si to musíte zjistit sami nebo sledovat stránky zdravotní pojišťovny, některé to aktivně vyhledávají a zveřejňují.

Jak sehnat specialistu nebo termín vyšetření

  • Praktický lékař: požádejte ho, aby vás nasměroval ke konkrétnímu specialistovi. I když to není jeho zákonná povinnost, měl by vám pomoci, ovšem bez garance úspěchu.
  • Zdravotní pojišťovna: má povinnost zajistit vám dostupnou zdravotní péči, takže ji kontaktujte přes formulář na webu nebo informační linku, můžete se ozvat i písemně. Některé pojišťovny nabízejí i asistenční služby nebo přímé vyhledání lékaře, jiné na svých webech zveřejňují seznamy lékařů, kteří přijímají nové pacienty.
  • Urgentní příjem nebo pohotovost: jestliže je váš stav akutní nebo se zhoršuje, jděte na nemocniční urgentní příjem, lékařskou pohotovostní službu nebo co nejdříve kontaktujte svého praktického lékaře.
  • Městské a krajské úřady: v některých regionech pomáhají občanům vyhledávat praktiky, zubaře a další lékaře i úřady, které i aktivně motivují k otevírání nových ordinací.

Načítám