Hlavní obsah

Zelená superpotravina: Snižuje krevní tlak i cholesterol, zpomaluje stárnutí

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Podivná zelená hmota nevalné vůně a chuti. Tak nějak si mnozí pamatují špenát ze školních jídelen, které jej dokázaly znechutit na celý život. Je to ale docela škoda. Pepek námořník věděl, proč se špenátem ládoval. Víte to i vy?

Článek

Existuje několik důvodů, proč špenátu připadl titul nejoblíbenější pochutiny populárního kresleného chlapíka. Je to totiž skutečná superpotravina. Navíc pomůže zhubnout. „Díky svému složení i nízkému obsahu kalorií je více než vhodný do diety,“ potvrzuje výživová poradkyně Petra Schäferová ze společnosti Fitkouč.

V jednom šálku čerstvého špenátu najdete jen 27 kcal; 0,86 g bílkovin; 0,81 g železa; 24 miligramů hořčíku; 167 miligramů draslíku; 2,813 IU vitaminu A a 58 mikrogramů folátu. Dále vitaminy K, C, B2, B3, B6 a minerály mangan, fosfor, zinek, měď, selen a i omega-3 mastné kyseliny.

Foto: Syda Productions, Shutterstock.com

Špenát se hodí do smoothie, salátů i pomazánek. Nezapomeňte ale přidat i nějaký mléčný produkt pro snazší uvolnění obsažených látek

Proč dát špenátu šanci?

1. Je bohatý na antioxidanty

Špenát je významným zdrojem flavonoidů, antioxidantů a rostlinných sterolů, které posilují imunitní systém a pomáhají v boji s rakovinou a snižováním cholesterolu v krvi. Kromě toho zpomalují známky stárnutí, protože udržují v perfektní kondici nejen pokožku a vlasy, ale také mozek. „Vysoký obsah antioxidantů ocení sportovci a fyzicky pracující lidé, ale i ostatní, neboť antioxidanty zabraňují předčasnému stárnutí,“ dodává Petra Schäferová.

2. Prospívá srdci i střevům

Hodně draslíku a hořčíku, málo sodíku. Skvělá kombinace proti vysokému krevnímu tlaku. A najdete ji právě ve špenátu. Stejně jako antioxidanty pomáhající předcházet zánětu, který může poškodit krevní cévy a vést k onemocněním srdce. Vysoký podíl hořčíku zabezpečí ve střevech vstřebávání nukleotidů, drobných malých stavebních látek, které buňky denně potřebují k obnově a omlazování. Hořčík navíc podporuje činnost svalů a posiluje srdce.

Foto: baranq, Shutterstock.com

Mladá, svěží a zdravá díky špenátu? Ano! Známky stárnutí zahladí antioxidanty

3. Obsahuje kupu vápníku a železa

Stejně jako většina listové zelené zeleniny je i špenát bohatý na železo a vápník. Jejich vstřebávání ale znesnadňují šťavelany. To vyřeší vhodná úprava. „Ideální je krátké podušení s rostlinnými tuky. Tím se živiny stanou pro tělo lépe vstřebatelné,“ vysvětluje Radka Pamětická, poradkyně zdravého životního stylu. Pomůže také, když do salátu či polévek, smoothie či pomazánek přidáte trochu mléčného produktu, třeba zakysanou smetanu, bílý jogurt nebo ricottu. „Do salátů se hodí i mozzarella či malé množství jiného oblíbeného sýra, například kozí sýr může být pro alergiky stravitelnější. Vhodnou alternativou je i bio tofu s dostatečným množstvím vápníku,“ doplňuje odbornice.

Vyzkoušejte recept Radky Pamětické na zdravou špenátovou nádivku:

Na 2 porce si připravte 2 tmavé celozrnné bagetky, 3 vejce, sklenici mléka, 4 hrsti kopřivy, 2 hrsti špenátu, 3 stroužky česneku, sůl a kousek másla nebo ghí na vymazání formy. Bagety nakrájejte na kostičky a zalijte mlékem. Přidejte vejce. Pokrájejte omyté kopřivy a špenát. Na závěr prolisujte 3 stroužky česneku a dle chuti dosolte. Promíchejte a dejte do předem vymazané formy. Pečte v troubě na 200° asi 20 minut.

Jedno upozornění od Radky Pamětické na závěr: Ani s konzumací špenátu by se to ale nemělo přehánět. Potraviny s vysokou koncentrací takto účinných látek mohou totiž i vyvolat určitý konkurenční boj uvnitř těla. „Tolik aktivních biolátek může začít v těle ,bojovat' o to, kterou má vstřebat, a pak se vstřebají třeba jen dvě,“ vysvětluje výživová odbornice. „Tomu lze částečně zamezit přidáním kvalitního rostlinného oleje při dušení či přípravě do pomazánek či salátů – tím se zpomalí trávení a díky tomu i usnadní vstřebávání užitečných látek,“ radí dále.

A jak máte špenát nejraději vy?

ynezorPumanzeSaNyknalC