Hlavní obsah

Zima a šeď? 5 tipů, které vám pomůžou vydržet až do jara

Foto: Tatomirov, Shutterstock.com

Právě teď nastává pro mnohé to nejprotivnější období. Zima už nějakou dobu trvá, do jara ještě daleko a je těžké najít si něco, na co se těšit. Všude je šedivo, chladno, tak nějak nehezky. Jestli se i vám honí hlavou podobné myšlenky, pak je na čase s nimi přestat.

Článek

Ráno alespoň dvakrát odsunete budík, jen co vstanete z postele, máte pocit, jako by vás někdo praštil palicí do hlavy, a v práci vám všechno trvá třikrát déle než obvykle. Člověk je také mnohem podrážděnější a upadnout do stavu těžké trudomyslnosti je stejně jednoduché jako uklouznout na zamrzlé louži.

Poznáváte se? I na vás dopadá zimní únava spojená s blbou náladou. V takových chvílích je nejjednodušší najít viníka, na kterého to celé svalit. A tím je vitamin D, respektive jeho nedostatek. „K jeho denní dávce stačí pouze 15 minut pobytu na slunci, jenže v podzimních a zimních měsících je tvorba vitaminu D v kůži v našich podmínkách nedostatečná. Jeho příjem je tedy více než vhodné zvýšit,“ radí Michaela Bažantová, lékárnice a tisková mluvčí České lékárnické komory.

Jeho sezonní nedostatek se projevuje mimo jiné právě únavou a způsobuje, že si připadáte, jak kdyby z vás někdo vysál všechnu energii, včetně té pozitivní, která obvykle rozdává vaše úsměvy, motivuje vás do práce a popohání vás v ostatních činnostech. Jestli chcete následující období do jara v klidu prožít, a nejen přežít pomocí odpočítávání dnů, musíte se tomu postavit.

1. Perte do sebe déčko

Asi každého napadne, že prvním krokem k větší pohodě je doplnit vitamin D. Protože ze slunce jej teď čerpat nemůžete, musíte vsadit na zadní vrátka. Odborníci doporučují zvýšit konzumaci tučných mořských ryb  (tuňák, losos, halibut, sardinky). Klidně si ale dejte i ryby z konzervy, efekt bude stejný. Vitamin D se nachází také ve vaječných žloutcích, byť v menším množství než v rybách. Obsahují jej také některé druhy hub. Vždycky také můžete sáhnout po doplňcích stravy.

Jako zdroj déčka považují někteří i solárium, které taktéž vyzařuje UV paprsky. „S ohledem na možná jiná rizika solárium jako vhodný zdroj vitaminu D považovat nelze,“ upozorňuje viceprezident České lékárnické komory Aleš Krebs. Prostě jako výmluva, proč si jít lehnout do solárka, to rozhodně nezabere.

Foto: Evan Lorne, Shutterstock.com

Zvýšit příjem vitaminu D můžete skrze jídlo

2. Hýbejte se

Ačkoliv to může znít „gaučovým povalečům“ jako protimluv, proti zimnímu blues pomůže pohyb. „Fyzická aktivita má velký význam pro rozvoj mozku a podporuje vznik neuronů, takže je to velice stimulující záležitost,“ radí psychiatr Martin Anders. Klíčem všeho je najít si to, co vás bude bavit. Třeba deset z deseti žen navštěvující jógu vám doporučí právě tohle cvičení. Kromě toho, že se u toho báječně protáhnete, vás zalije pocit klidu a vyrovnanosti. To potřebujete! A pokud není smog, je ideální pohyb venku, při kterém se dostanete i na denní světlo. Ale stačí klidná procházka, nemusíte zrovna trhat atletické rekordy.

Kromě pohybu si také hlídejte kvalitní spánek. Ideálně byste měli spát denně osm hodin, což se ne vždycky podaří. Pod sedm hodin ale rozhodně nechoďte. Zároveň se snažte vyhnout alkoholu na dobrou noc. Ačkoliv se to hojně doporučuje, sklenička předtím, než si půjdete lehnout, ovlivňuje váš spánek. I když už jste dávno v říši snů, vaše tělo mezitím pracuje na tom, aby alkohol odbouralo, takže vlastně neodpočívá.

Foto: fizkes, Shutterstock.com

Náladu vám zlepší i pohyb. Třeba jóga je na to báječná!

3. Jezte vesele

Náladu taky dokáže ovlivnit jídlo. A nemyslíme tím, že po pozření čokolády je vše rázem zalité sluncem. Spíše se zaměřte na potraviny, které vám dodají energii a nezatěžují váš organismus. Hlídejte si, abyste měli dostatek vlákniny, bílkovin, zeleniny a ovoce. Nejlepší jsou třeba ovesné vločky, luštěniny, skořice, vlašské ořechy. A banán? To je takový ovocný psychoterapeut – obsahuje látky zvané tryptofany, které se umí v těle proměnit na serotoniny, hormony štěstí. Obsahují také vitamin B6, jehož nedostatek může ovlivňovat náladu, a draslík, který má zase na starosti správné fungování nervové soustavy.

4. Dělejte si radost

V zimním období je také potřeba se pořádně hýčkat. Tedy, ne že jindy by to snad nutné nebylo! Ale jestli se o vás pokouší všemožné chmury, určitě je alespoň na chvíli zaženete, když si půjdete třeba koupit novou knihu a následně se budete těšit z jejího čtení. Dobře také poslouží nějaký slušivý kousek oblečení, ve kterém se budete cítit dobře, a může vám zvednout sebevědomí i náladu. Využijte také zimního času k plánování dovolené na jaro nebo léto. Zaměstná to vaši mysl, a hlavně se budete mít na co těšit. Klidně si dejte i tu čokoládu, ale sáhněte po kvalitní, žádnou náhražku.

5. Volume doprava!

Proti špatné náladě také pomáhá poslouchání hudby, je to dokonce vědecky podloženo. Jeden z výzkumů provedli v roce 2013 na univerzitě v Missouri. Účastníci poslouchali muziku po dobu dvanácti minut a posléze uvedli, že se cítí mnohem lépe. Platilo to ale pouze o veselých písničkách. Takže temná alba Pink Floydů si schovejte na dlouhé letní večery a raději si pusťte něco pořádně od podlahy, co vám začne škubat tělem.

A jak se zimnímu blues bráníte vy? 

ynezorPumanzeSaNyknalC