Hlavní obsah

6 kroků, jak předejít padání vlasů. Jsou účinné!

Foto: Thinkstock

Řekneme vám, jaké mohou být příčiny vypadávání vlasů

Vlasy jsou koruna krásy – a také ukazatel dobrého zdraví. Pokud začnou padat, je to znamení, že je něco hodně v nepořádku. Nechcete o ně přijít? Žijte zdravě a dobře se o sebe starejte!

Článek

Na kvalitě vlasů se projeví váš jídelníček, životní styl i duševní pohoda. Velmi zřetelně ji ovlivňují hormonální výkyvy: mnoho žen se v průběhu těhotenství pyšní krásnou lesklou hřívou, po porodu ale propadá panice, když vybírá z hřebenu celé chomáče. Většinou jde ale o zbytečné obavy. To se jen vypadávání v těhotenství pozastavilo, takže teď najednou vypadly i vlasy, které už dávno „přesluhují“.

Je to ještě normální?

Běžné množství vlasů, které vám za den přirozeně vypadne, je podle odborníků maximálně sto. Tohle číslo ale berte jen jako orientační – pokud vám jich zrovna vypadlo 110, nemusíte se bát, že vám akutně hrozí holá hlava! Pokud vám ovšem zůstávají v ruce celé hrsti vlasů, je to varovné znamení a důvod navštívit dermatologa.

Chcete-li vědět, jak bude vaše kštice vypadat za deset let, podívejte se na své rodiče. Kvalita vlasů, rychlost jejich šedivění i vypadávání je do značné míry dědičná. To ale samozřejmě neznamená, že je váš osud zpečetěn předem a proto se nemusíte snažit. Takhle můžete vypadávání vlasů přinejmenším oddálit:

Foto: Thinkstock

Vyvážená strava, která obsahuje sushi, špenát nebo ořechy, pomůže bojovat proti ztrátě vlasů

1. Dopřejte si sushi, ořechy a špenát.„To, co sníte a vypijete, se na kvalitě vašich vlasů vždy projeví. Dbejte na dostatek bílkovin ve stravě a volte vhodné tuky. Dávejte přednost nenasyceným mastným kyselinám, které obsahují rostlinné oleje, používané za studena, ořechy a semínka. Další potravinou, která prospívá vlasům, jsou mořské řasy a tmavé druhy zeleniny. Doporučila bych také doplňky výživy s chlorofylem. Z minerálů je to hořčík, síra, zinek a křemík,“ radí nutriční poradkyně Iva Veselá z poradny Food-Life.

2. Dodržujte rozumný životní styl. „Základní kroky jsou: nepřejídat se – vlasy se mastí, jíst pestře – kvůli dostatku minerálních látek, vyvarovat se dnes tak oblíbených proteinových diet, omezit sůl, vyřadit bílý cukr, sladidla a sladkosti a omezit pití kávy a alkoholu,“ vypočítává Iva Veselá.

3. Nestahujte si vlasy gumičkami, neupravujte je denně do těsných copů a drdolů. „Dlouhodobé mechanické namáhání může vyvolat tzv. trakční – tahovou alopecii neboli vypadávání vlasů. Můžou ji způsobit i opravdu hodně dlouhé vlasy. Dobrá zpráva je, že po odlehčení by mělo padání ustat,“ vysvětluje MUDr. Petr Hajduk, odborník na transplantaci vlasů.

Foto: Thinkstock

Jedním z kroků je i příjemná masáž pokožky hlavy, dopřejte si ji i vy

4. Nepřetěžujte vlasy kosmetickou péčí!Nepřehánějte to s gely ani tužidly. Stylingové přípravky jsou při každodenním používání zatěžující nejen pro vlasy, ale hlavně pro pokožku. Vlasové váčky jsou „zalepené“ a nemůžou dýchat. Nechte vlasy občas uschnout jen tak na vzduchu, bez fénu a nedávejte na ně vůbec nic.

5. Občas si dopřejte masáž hlavy. Je nejen neuvěřitelně příjemná, ale způsobí také dobré prokrvení pokožky hlavy a vlasových váčků, a tím podpoří i růst vlasů. V nouzi poslouží i pomalé kartáčování (nepoužívejte kartáč s ostrými kovovými hroty!), mnohem lepší je ale pomalá krouživá masáž bříšky prstů. Skvěle ji umějí některé kadeřnice, ale můžete ji zkusit naučit i partnera!

6. Hlídejte si hormony.Padání vlasů může způsobit třeba porucha činnosti štítné žlázy, nízká hladina estrogenu (především v období menopauzy) nebo naopak nadbytek testosteronu (padání vlasů je tak obdobou mužské androgenní alopecie).

Máte svoje vlastní recepty, jak si vlasy udržet na hlavě? Sem s nimi!

ynezorPumanzeSaNyknalC