Hlavní obsah

Zažeňte splíny z nedostatku slunce!

Foto: Thinkstock

Nechte trápení a deprese za sebou

Také už máte té pošmourné zimy dost? Víme, co za to může! Nedostatek slunce a denního světla. A letos je ho opravdu málo. Nicméně když ono nejde k nám, nahraďme si ho. My víme jak!

Článek

Není žádným tajemstvím a je vědecky dokázáno, že se nedostatek slunečního svitu skutečně odráží na psychickém i fyzickém stavu. Člověk se prostě častěji cítí pod psa, aniž by k tomu měl konkrétní příčinu. „O něco víc k melancholii z nedostatku světla tíhnou lidé narození na podzim a v zimě," říká klinický psycholog Jiří Tyl a dodává: „Potvrzuje to i studie lékařské univerzity ve Vídni, J Clin Psychiatry." Ale jsou triky, kterými se tomu dá předejít, nebo aspoň následky znatelně zmírnit. Osvojte si rituály, které vás nastartují a hodí do pohody i v zimě.

Nalaďte se světelnou terapií

Domácí varianta slunce? Ano, to je lampa „simulátor slunečního světla“, která stojí kolem 5000 korun. Účtu za elektřinu se vůbec nemusíte bát. Přístroj má spotřebu jako obyčejná žárovka a díky němu si do sebe můžete „pustit“ potřebnou dávku denního světla.

Foto: Thinkstock

I práci si zlepšíte barevnými doplňky, které rozzáří šedivý stůl

Případně si můžete zajít na fototerapii (za sluníčkem) do mnoha center, půlhodina stojí přibližně 50 korun. Účinek pocítíte téměř okamžitě, v těle se vám vytvoří více serotoninu, takzvaného hormonu štěstí. Toto přirozené antidepresivum závisí na délce dne a intenzitě slunečního záření, tudíž v podzimních a zimních měsících je v těle snížená dávka. Pomoci tvorbě serotoninu můžete i vhodnou stravou, ideální jsou banány, papája, špalda, ořechy, tvaroh.

Melancholii zažeňte jasnými barvami

Zařaďte do interiéru oranžovou, narudlou a žlutou barvu, prostě barvy slunečních paprsků. „Jasné, vřelé tóny zvedají lidem náladu. Obzvláště oranžová osvěžuje a povzbuzuje mozek a je lékem při nervovém vyčerpání," potvrzuje psychoterapeutka Tina Heindl. Oranžový svetr, šála, přikrývka, polštářek nebo záclony – prosvítí vaši duši a dodají životadárnou energii.

Dodejte tělu endorfiny

Jestli jste typ, který každoročně prožívá zimní útlum, najděte v přírodě to, co můžete obdivovat i v zimních měsících. A naučte se chodit na procházky, nejlépe do přírody, stačí i jednou za týden, určitě to vaši psychiku povzbudí. Pohybem vyplavené endorfiny se postarají o lepší náladu.

Jezte v zimě med

Cukr obsažený v medu nejvíce pomáhá při regeneraci tělesných sil. Zkuste kombinaci medu a skořice v poměru jedna ku jedné, je životadárná. Stačí brát pravidelně kávovou lžičku kolem třetí hodiny odpoledne, kdy začíná klesat tělesná vitalita a energii budete moci rozdávat. Tato směs se dá i koupit, například Bio květový med „Canela Öko“ z divoké přírody Mexika doplněný lahodnou směsí koření: skořice, hřebíčku, kardamomu, muškátového oříšku. V případě, že jste těhotné, se ale rozhodně skořici vyhněte a zůstaňte jen u přírodního medu.

Správně dýchejte

Okysličení organismu vás přímo nabije energií. Zkuste ráno a večer dýchat tak, že maximálně naplníte plíce, na vteřinu zadržíte dech, aby si plíce vzaly co nejvíce energie. Výdech by měl trvat déle než nádech. Stačí pět opakování, ale když vydržíte déle, tím lépe. Nebo si dopřejte oxygenoterapii, půlhodina vyjde na asi 200 korun.

Foto: Thinkstock

Med vám přinese slunce až domů

Dodejte tělu dostatek tekutin a vitaminů

I v zimě platí pravidlo pít dostatek tekutin, sice se tolik nepotíte, ale zase jíte mnohem kaloričtější stravu a pro metabolismus v těle jsou potřeba. Zkuste pít bylinkové čaje s antidepresivními účinky, například třezalku tečkovanou, meduňku lékařskou nebo lipový květ. Nevěříte-li bylinkám, do pohody vás dostane i zelený čaj, který pomáhá proti únavě.Vhodný pro zimní období je rakytník řešatlákový, který je velmi bohatý na vitamin C, nejlépe ve formě sirupu, medu, oleje, džemu nebo jako čaj.

Důležité je tělu dodávat vitamin D, který v létě vzniká působením slunce, konkrétně UVB paprsků. V zimních dnech je slunečního svitu tak málo, že to nestačí, proto je dobré zařadit do jídelníčku potraviny obsahující vitamin D, především ryby – zejména lososa, vajíčka, mléko, nebo ho tělu dopřejte skrze potravinové doplňky.

Ostatně zima je nejvhodnější období pro užívání multivitaminů. „V zimním období se doporučuje zvýšený příjem antioxidantů, především vitaminu C  v kombinaci se zinkem, případně selenem, zejména kuřákům, dospělým i dětem z oblastí s častým výskytem smogu a inverze. Dále je vhodné dodávat vitamin A ve formě beta-karotenu, vitamin E, B-komplex a samozřejmě vitamin D,“ říká PharmDr. Lucie Kotlářová z poradny Samoléčení a doporučuje přípravky Supradyn, Kiddy sirup, Spofavit, Multi-tabs, Pikovit, Centrum multivitamin a podobně.

Neopomíjejte potraviny jako celozrnné pečivo, müsli, obilniny, kvasnice a další potraviny bohaté na vitaminy B, které dokážou zklidnit vaši psychiku, takzvaně obalit nervy.

Naučte se mít rádi

Před zrcadlem se na sebe usmějte a něco pěkného si řekněte, můžete si z toho udělat denní rituál. Určitě se naladíte do optimističtější nálady. Vyhněte se negativním myšlenkám a nevytvářejte si umělé problémy. Na každém dni si najděte něco pozitivního. Cíleně se naprogramujte na pohodu, není to lehké, ale jde to.

Tip redakce: Za dlouhých zimních večerů je čas na povídání, tak vyzpovídejte svou maminku viz Zdraví: 9 otázek, které položte své matce!.

Když vyzkoušíte jen polovinu z našich tipů, stanete se zimními pohodáři.

ynezorPumanzeSaNyknalC