Hlavní obsah

Bílkoviny jsou důležité pro zdraví i krásu: Jezte je i z rostlinných zdrojů!

Foto: Profimedia

Bílkoviny z rostlinných zdrojů jsou pro organismus důležité. Víte, kde je najdete?

Dostatek bílkovin v jídelníčku je základní předpoklad štíhlého, pevného a krásného těla. Nestačí ale jen jíst hodně masa a sýrů. Tělo potřebuje také dost bílkovin z rostlinných zdrojů. Kde je najdete?

Článek

Bílkoviny, někdy také proteiny, jsou stavební složkou vašeho těla, které je jimi tvořeno až z dvaceti procent. Nacházejí se v kostech, zubech, kůži, nehtech a také ve svalech. Právě proto jsou proteiny alfou a omegou ve stravě fitness nadšenců. Bez nich totiž můžete zvedat činky jak chcete, ale svaly vám stejně moc neporostou.

Nicméně nejde jen o to jíst bílkovin hodně. Měli byste si také pečlivě vybírat potraviny, ze kterých je přijímáte. A spektrum těchto potravin by samozřejmě mělo být co nejširší.

Proč přijímat bílkoviny z živočišných i rostlinných zdrojů?

Pro běžný český jídelníček je typická vysoká až nadměrná konzumace živočišných produktů. Tím pádem je jasné, že nejčastěji proteiny přijímáte z masa, vajec, sýrů, uzenin a podobně. Pokud si vybíráte kvalitní verze těchto produktů, tak to rozhodně není špatně. Nicméně je i tak nadmíru vhodné, abyste zdroje proteinů kombinovali.

„Výhodou rostlinných bílkovin oproti těm živočišným je nižší procento nasycených mastných kyselin, nulový obsah cholesterolu a mnohdy také lepší stravitelnost,“ říká výživová poradkyně a odbornice na rostlinnou stravu Cecílie Jílková z poradny Najím se a zhubnu.

„Střídat rostlinné a živočišné bílkoviny je důležité právě i z důvodu, abyste nezatěžovali trávení. Nadbytek masa je totiž na trávení náročný a v konečném důsledku může vést k bolestem břicha, plynatosti a dalším zažívacím problémům,“ uvádí dále Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Foto: Profimedia

Luštěniny jsou bohatým a snadno dostupným zdrojem bílkovin

„V neposlední řadě příliš mnoho živočišných bílkovin ve stravě může snižovat vaši imunitu,“ doplňuje Cecíle Jílková.

Proteiny by měly tvořit 15 až 25 procent vaší stravy. Vyšší podíl se doporučuje u lidí, kteří se snaží zhubnout nebo vybudovat výraznější svaly. Kolik z těchto bílkovin by mělo pocházet z rostlinných zdrojů, o tom se v odborných kruzích vedou debaty. Obecně se ale uvádí jedna až dvě třetiny z jejich celkového příjmu.

Odkud rostlinné bílkoviny přijímat?

Luštěniny

„Luštěniny jsou jedním z nejběžnějších a nejdostupnějších zdrojů rostlinných bílkovin. Pokud máte problémy s trávením luštěnin, zkuste červenou čočku, která je z luštěnin nejstravitelnější. Ostatní druhy je možné vařit s přidáním půl lžíce jedlé sody, čímž se stravitelnost zvyšuje,“ doporučuje výživová specialistka Cecílie Jílková.

Obiloviny

Zdrojem proteinů jsou i nejrůznější obiloviny, které se dají využít jako přílohy, ale i jako základ jídla. Nemálo se jich vyskytuje například v amarantu, quinoi, pohance nebo ovesných vločkách.

„Pokud chcete vstřebat maximum esenciálních aminokyselin, ze kterých se bílkoviny syntetizují, kombinujte v jídlech luštěniny právě s obilninami,“ radí Cecílie Jílková.

Foto: Profimedia

Obilniny dodávají organismu potředné proteiny. Nezapomínejte na ně a konzumujte je často

Sójové výrobky

„Sója je jednou z nejpěstovanějších plodin na planetě a kontroverze kolem této rostliny je dle mého názoru opodstatněná. Nedoporučuji konzumovat produkty ze surové sóji, jako je sojové mléko, sojové maso, sojový jogurt, vločky nebo tofu,“ popisuje Cecílie Jílková a dále dodává:

„Za dobrý a stravitelný zdroj sojového proteinu naopak považuji tempeh nebo natto, což jsou výrobky z fermentované sóji. Právě díky této fermentaci se sójové boby stávají stravitelnější a jsou vhodným zdrojem bílkovin.“

Veganské proteinové prášky

„V poslední době jsou oblíbeným zdrojem rostlinných bílkovin veganské proteinové prášky. Vyrábí se například z hrachu, konopného semínka nebo hnědé rýže. Doporučuji například vyzkoušet rýžový protein s vanilkou, slazený stévií,“ uvádí tip na závěr Cecílie Jílková.

Myslíte si, že je ve vašem jídelníčku dostatek rostlinných bílkovin?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama