Hlavní obsah

Bolavý žaludek? Tohle na něj zabírá!

Foto: thinkstock

Aby se vám úsměv nezměnil v bolestnou grimasu, s množstvím jídla buďte opatrní

Možná se vám to v příštích dnech stane také. Anebo snad nikdy netrpíte na bolavý žaludek? Co funguje na přejídání a tláskání? My víme!

Článek

Samozřejmě že nejlepším řešením je netláskat jedno jídlo přes druhé. Jenže, kdo mu má o svátcích odolat, viďte? Zeptali jsme se proto odborníků, jakými fígly tomu předejít a co s tím, když už to s přejídáním přece jen přeženete.

Jezte hodně, ať nesplácáte kdeco

„Tady pomůže hlavně zvýšit objem stravy, to je asi nejlepší způsob,“ radí ing. Iva Veselá, nutriční poradce pro Holmes Place. Vyšší objem jídla znamená větší porce, a tedy i více vlákniny. „Tím pádem budete i rychle nasyceni, a zabráníte tak přejídání,“ domnívá Iva Veselá. Dietářům radí vsadit na kvalitní jídlo: „Někomu pomáhá sníst menší kousek tučného jídla, například sýru, než větší množství nízkotučného jídla. Udělejte si zkrátka gurmánský požitek z malého množství kvalitního jídla, třeba i za více peněz, než abyste se přejídali nekvalitním nízkotučným,“ dodává Iva Veselá.

Než něco sníte, napijte se

Poradce pro zdravý životní styl Václav Krejčík zase doporučuje i během svátků jíst pravidelně, abyste hlad nezaháněli jen pamlsky a dobrotami. „Cukroví či vánočka nejsou jídla. Jsou dezert, malý, a ne celodenní,“ usmívá se odborník. A lepší strategií je jíst po celý den, abyste to večer nedoháněli. Další odbornice na výživu Nikola Hanyšová přidává tip s vodou: „Funguje se před každým jídlem napít vlažného nápoje, který navodí mírný pocit nasycení již před jídlem,“ dodává. Podobné účinky mají i polévky – nasytí, a zmenší tak objem žaludku.

Foto: isifa

Na nafouklé břicho či pocit přejedení fungují i některé bylinné čaje

Když už neodoláte

Nakolik odoláte či neodoláte dobrému jídlu a pití, je jen na vás. Co rozhodně ale nechceme, abyste svátky prožili v bolestech, s rukou na břiše a staženým obličejem. „Proto pakliže jídlo připravujete, používejte i bylinky, které ulehčují od přejedení, nadýmání a podporují trávení,“ doporučuje Nikola Hanyšová. „Patří mezi ně například anýz, kmín, bazalka, pepř, chilli papričky, skořice...“

Když je zle

  • Pokud jste se přejedli k prasknutí, zabere vám:na slehnutímalá silná káva, pár lžiček chlazené coca-coly, mátový čaj, plátky čerstvého jablka nebo ananasu, procházka na čerstvém vzduchu… a před plánovanými orgiemi panáček (prověřené!) slivovičky
  • Pokud už vás žaludek bolí, zabere vám:dvě lžičky medu rozpuštěné ve sklenici vlažné vody, čaj léčivé směsi (řebříček, heřmánek, lněné semínko) či směsi na trávení (anýz, fenykl, borůvky), bílý jogurt, šťáva z brambory… Sáhnout ale můžete také po volně prodejných lécích: Espumisan na plynatost, Pancreolan zlepšuje trávení, stejně jako třeba Rennie…

Přejeme vám, ať nic z výše uvedeného nepotřebujete a užijete si, svátky co nejpříjemněji. Co říkáte?

ynezorPumanzeSaNyknalC

Reklama

Sdílejte článek