Hlavní obsah

Máte problém s přejídáním? 5 způsobů, jak s tím přestat

Foto: Dean Drobot, Shutterstock.com

Bojujete den co den s přejídáním? Nevíte, co dělat, abyste touhu po jídle potlačili? Na vině může být víc než roztažený žaludek. Například stres, hormonální výkyvy nebo i časté diety. Máme pro vás tipy, jak se velkým porcím ubránit!

Článek

Asi každý člověk miluje dobré jídlo. Problém nastává ve chvíli, kdy je ho příliš – a je jedno, zda se zajímáte o to, jak vypadáte, nebo vám jde hlavně o zdraví. „Spouštěčem přejídání může být hormonální dysbalance, menstruace, deprese, výkyvy nálady nebo špatně vyvážená strava. K přejídání vede i dlouhodobé hladovění a diety nebo také nuda,“ vysvětluje výživová poradkyně a fitness trenérka Alena Vídeňská.

Ani vy se nemůžete ubránit ohromným porcím na talíři? Jste tu správně. Zjišťovali jsme, jak se dá nezdravému přejídání předcházet.

Tady a teď: Jen jídlo, prosím!

Jednou z osvědčených rad, jak se uhlídat, je udělat si při jídle pohodu a klid. U pracovního stolu ji mít nebudete. Nehltejte z plastové misky za počítačem, ale najděte si zaslouženou půlhodinku a vyrazte na plnohodnotný oběd do restaurace. Jíte raději v práci? Sedněte si ke stolu do kuchyňky a připravte si jídlo na talíř. I estetika stolování je důležitá! Na hroudu v plastu se chtít dívat nebudete, kdežto na pěkně naservírovanou porci ano.

Určitě neprohloupíte, když si oběd připravíte doma. Jedině tak budete s jistotou vědět, že skutečně jíte, co chcete. A také kolik toho je. Máte-li hlad a v jídelně dostanete plný talíř, pravděpodobně porci zhltnete celou. Když si předem odměříte, kolik hodláte sníst, vyzrajete sami nad sebou. Při jídle si s někým povídejte a dostatečně pijte. Voda zaplní žaludek a vy toho pak spořádáte míň.

Foto: stockfour, Shutterstock.com

Někdy je těžké s přejídáním přestat, pak se vyplatí dávat si drobné výzvy

Jezte dopolosyta

Abyste se nepřejídali, myslete na známé pořekadlo „jíst dopolosyta, pít dopolopita“. Přemozte se a dejte si výzvu: nesníst úplně všechno, co máte naservírováno. A nechte na talíři tři čtyři sousta.

Odborníci doporučují přestat jíst ve chvíli, kdy cítíte, že jste největší hlad zažehnali. Měli byste být sytí zhruba ze tří čtvrtin, ale ne nacpaní. Tělu totiž chvíli trvá, než si uvědomí, že už víc nepotřebuje. Čím rychleji jíte, tím hůř – nestihnete zaznamenat, že už jste mohli dávno přestat.

Chce to vlákninu

Když se snažíte takzvaně „smrsknout žaludek“, zaměřte se na vlákninu. Právě ta vás dobře a nadlouho zasytí. V žaludku nabobtná a vy získáte pocit, že jste toho snědli mnohem víc. Vlákninu najdete především v ovoci, zelenině, luštěninách a cereálních a celozrnných výrobcích. Dobré je také psyllium, přírodní vláknina, kterou stačí rozmíchat ve vodě, čaji nebo třeba přidat do jogurtu. Využití najde i v teplé kuchyni: vyzkoušejte vynikající semínkový chléb.

Foto: bitt24, Shutterstock.com

Potraviny s vlákninou zasytí mnohem víc a na delší dobu

Vykašlete se na diety

Zaručenou cestou k záchvatům přejídání jsou diety. Vyhladovělé tělo totiž prahne po živinách, a vy proto máte chuť na všechno a ve velkém. Toho se snažte vyvarovat. Omezte sladkosti, ale rozhodně ne normální, vyváženou stravu! Hýbejte se, uberte smažené a tučné pokrmy, bílé pečivo a alkohol, místo slazených nápojů pijte obyčejnou vodu. Uvidíte, že se za pár týdnů budete cítit mnohem lépe.

Nenervujte se

Když vám to sem tam na nějaké oslavě nebo večírku „ujede“, nepanikařte. Jednou za čas se přejí každý. Důležité je zase najet na pravidelnou stravu a menší porce a nepropadat depresím. Právě ty totiž k přejídání vedou. Vystresované tělo hůř tráví, než když je člověk v klidu.

A jestliže se nedokážete ovládnout, není ostuda obrátit se na odborníka. „Chronické přejídání je porucha, která vyžaduje odbornou pomoc. Při poruchách příjmu potravy hrozí prakticky stále recidiva, zvláště u lidí se sklonem k obezitě. Při léčbě je důležité, abyste se snažili vyhýbat stresovým situacím, volný čas vyplnili vhodnými zábavnými aktivitami, nepropadali pocitům osamělosti a snažili se mít sami sebe rádi bez ohledu na to, jestli máte nějaké to kilo navíc,“ uzavírá Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví.

Přejídáte se často?

ynezorPumanzeSaNyknalC