Hlavní obsah

Bolí vás svaly nebo klouby? Objevte tejpování!

Foto: Thinkstock

Tejp je opatřen zdravotně nezávadným lepidlem, takže drží na suché kůži sám a není potřeba jej lepit ničím jiným

Copak je to za novou módu? To si možná říkáte, když tyhle barevné pásky vídáte na sportovcích, nalepené křížem krážem na kůži. Tejpy ale můžou pomoci i vám! K čemu jsou dobré a jak je používat?

Článek

Taping, tejping nebo tejpování. Se všemi těmito názvy se můžete setkat, označují ale to samé: fyzioterapeutickou metodu, která se používá k léčení a stimulaci pohybového systému.

Tyhle „náplasti“ vám můžou pomoci při bolestech svalů a kloubů, ochránit před zraněním při sportu nebo podpořit hojení, když už ke zranění došlo. Využijí je ale i kavárenští povaleči: dokážou třeba korigovat špatné držení těla nebo ortopedické vady, jako je zborcená nožní klenba a deformity palce.

Který si vyberete?

Můžete se setkat se dvěma způsoby tejpování. Takzvaný fixní nebo pevný tejping se používá mnohem déle a hlavně ve sportu. Pásky (většinou bílé barvy) nejsou pružné a jejich účelem je především zpevnit namáhané nebo zraněné místo. Nevýhodou téhle metody je hlavně omezení pohybu a také krevního i mízního oběhu, což limituje i dobu, po kterou se může používat.

Pokud ale na někom uvidíte obrazce ze zářivě barevných pásek, jedná se o kinetický tejping, terapii, která je (aspoň u nás) zatím spíš novinkou. Podstatou jejího působení jsou vlastnosti tejpu, pružné pásky, opatřené z jedné strany lepidlem. Tím, že se nalepí přímo na tělo, působí tejp svým tahem na sval a podkoží. Způsobuje tak reflexní reakci nervových vláken, cév a lymfatických drah. Pokud přesně víte, kam a jak je nalepit, může být účinek velmi rychlý: dlouhotrvající bolest se zmírní, nebo dokonce zmizí, otok se zmenší.

Foto: Thinkstock

Dlouhodobé otravné bolesti šlach nebo kloubů – to je přesně ten případ, kdy můžou tejpy pomoci

Samoléčba? Jen pro šikovné

Koupit tejp si můžete ve zdravotnických potřebách, návody, jak a kam pásky nalepit při určitých potížích, lze najít v knížkách i ve videích na internetu. To ovšem zdaleka neznamená, že je taková samoléčba pro každého.

„Vždycky to vyžaduje určitou zkušenost i cvik, a samozřejmě alespoň základní znalost anatomie. Ono jen připravit si správně pásku není jen tak – jakmile ji nalepíte špatně, přelepená už držet nebude,“ podotýká fyzioterapeutka, trenérka a běžkyně Vanda Kadeřábková-Březinová.

A dodává: „Je určitě lepší, když aspoň napoprvé navštívíte fyzioterapeuta, videa pak mohou posloužit jako osvěžení paměti. Záleží samozřejmě i na tom, jaké místo ošetřujete. Když už si poosmé lepíte kotník, cvik získáte relativně snadno. Ale zkuste to na zádech!“

Foto: Thinkstock

Poprvé byste se vždy měli nechat zatejpovat od odborníka, který se vyzná v anatomii. Kromě toho, na některých místech to sami ani nezvládnete

Při kožních problémech a infekci netejpovat

Zaujalo vás tejpování? Tohle byste o něm ještě měli vědět:

  • Podmínkou je zdraví. „Tejping se zásadně neaplikuje při výrazných kožních alergiích, zánětech kůže nebo plísňovém onemocnění,“ uvádí trenér a masér Stanislav Flandera. Nesmí se lepit přes bradavice, mateřská znaménka, ale ani při akutní virové nebo bakteriální nákaze.
  • Tejpované místo musí být čisté, suché, odmaštěné a zbavené chloupků.
  • Tejp by na kůži neměl zůstat déle než sedm dnů, potom vám sice neuškodí, ale ztrácí účinek. Nejběžnější doba je 3–5 dnů. Je možné se s ním normálně osprchovat, půlhodinovou koupel ve vaně ale nevydrží.
  • Vyberte si (nejlépe za pomoci odborníka) správný tejp. Na trhu je celá řada značek, ne všechny jsou ale stejně kvalitní. Páska je vyrobena z bavlny s přídavkem elastických vláken, lepidlo tvoří lékařská pryskyřice, která by měla být hypoalergenní. Pokud přesto máte podezření, proveďte před prvním použitím test kožní citlivosti: nalepte malý kousek (5 x 5 cm) na předloktí nebo na břicho.

Tak co, necháte se zalepit? Možná by to stálo za zkoušku!

ynezorPumanzeSaNyknalC